hjälp - fisk sjuk kanske?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jontebgood
    Användare
    • april 2008
    • 14

    hjälp - fisk sjuk kanske?

    hej

    Var precis och hämtade ett akvarium där det följde med ett gäng fiskar - Malawi ciklider bland annat. Enligt killen som jag fick dem av var det bland annat 5 stycken Demasoni. men när jag tittar på bilder av denna art är de jag har mycket mörkare...nästan svarta och ganska stora med. En av dem är så himmla tjock om magen att den knappt kan simma. Nu undrar jag är detta ägg eller är den sjuk? den kan inte lyfta sig själv från botten utan den simmar ryckvis. den är väl ca 1 dn lång och nästan fyrkantig... haha... nej men magen är som sagt stor som attan. detta var den redan när vi hämtade den och då sa killen att den var så för den hade ägg. Men kan man verkligen se detta?????

    Snälla hjälp blir orolig den är sjuk eller ngt annat ... obra...
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Hej o välkommen till forumet

    Nästan alla fiskar kan bli på det viset, så att det är inte säkert att det är någon akut sjkudom på just den fisken.
    Fel mat, fel vatten, fel omvårdnad samt fel genetik på fisken kan vara orsaker till att fisken ser ut som den gör. Ibland kan det helt enkelt bara vara otur.
    Ser den ut att lida på någe sätt så tar ur fisken o avliva den.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • jontebgood
      Användare
      • april 2008
      • 14

      #3
      jo men

      Denm brukar inte se ut så. Killen som jag fick den av sa att den var med ägg. Men blir de verkligen så stora då? ser man på en ciklid när den har ägg i magen?


      MVH

      J

      tack för svaret

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Visst ser man skillnad på en urlekt hona före o efter lek, men att dom bygger på sig en rejäl buk gör dom inte.

        Brukar den inte se ut så så har den säkert dragit på sig en tarmsjukdom.
        Har du Octocin hemma så kör en kur med det. Har du inte det så ahde jag tagit bort fisken.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Malar däremot kan dra på sig en rejäl mage innan lek.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Peter_A_F
            Användare
            • januari 2008
            • 809

            #6
            Kanske kan lägga upp en bild någonstans så att du kan länka till den...?!

            Om du kommer att fortsätta med Ciklider kanske ett medlemskap skulle sitta fint... då får du en trevlig tidning samt tillgång till artregister och möjlighet att lägga upp bilder... förenklar verkligen när man vill fråga om något är normalt.

            Det har hjälpt mig flera gånger att kunna lägga upp bild och fråga saker... också ny på detta.
            - 720 liter med Malawi.

            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

            Kommentar

            • jontebgood
              Användare
              • april 2008
              • 14

              #7
              tack för alla svar

              Tack för tipsen. Vette katten vad det är. Har dock fångat dem för det är två av dem som simmar så konstigt. den ena är inte tjock om magen baar simmar knepigt. Så jag tog ut och la dem i ett eget kar så de får lugn och ro. ger dem natten är de inte bättre imorgon får jag hjälpa dem till de sälla jaktmarkerna

              Skall naturligt bli medlem har bara inte blivit färdig att ta reda på hur man blir det.

              mvh

              J

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Bra ide att plockar ur den.
                Parasiter sprider sig lätt om andra får mumsa på död fisk.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Falköping Andreas
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1214

                  #9
                  Höjj gjärna tempen en bit på de som ser uppstoppade ut. Ja till 29-30 grader iaf och salta ordentligt. 2dl/100 liter i det karet de dåliga går i.
                  Välkommen till Ciklid.se också!
                  Mvh Andreas
                  http://www.skovdeaf.se/

                  Kommentar

                  • jontebgood
                    Användare
                    • april 2008
                    • 14

                    #10
                    Lite bättre idag

                    Idag ser hon ut att må lite bättre. den som är riktigt stinn är nu lite mindre stinn och verkar ganska pigg. Har bytt vatten och gett medecin mot parsiter. Kanske det sm gör susen. den ena som inte är stinn ser frisk ut igen. Vågar dock inte ta tillbaka den än. Den får nog simma omkring själv ett par dagar.

                    tack för ala tips och välkommnaden

                    Kommentar

                    • jontebgood
                      Användare
                      • april 2008
                      • 14

                      #11
                      Glömde berätta

                      Att jag kommit fram till att det inte är demasoni utan zebraciklider från SA och inga malawi som killen sa att det var. hehe..

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        hihihi jo dom skiljer sig endel åt både till kroppsform och utfärgning
                        Tur att du inte dängde den i backen på en gång
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...