tips för att sätta igång lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slarvid
    Användare
    • december 2007
    • 517

    tips för att sätta igång lek?

    Undrar om det är nått man kan göra för att få Mbunas att leka? Mina greishakis leker ibland, men de andra gruppena gör det inte... nån som har nåra tips? Eller sätter de igång när de känner för det bara???
    540 mbuna + 54L yngel
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Vattenbyte brukar trigga även Mbunas, likaså en liten ändring uppåt i salthalten (om man inte redan kör med salt). Förutsättning: bra matade fiskar.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Hagge
      Användare
      • januari 2003
      • 432

      #3
      Svarta mygglarver, ut och fånga!
      /Fredrik

      Kommentar

      • malawi375
        Användare
        • april 2006
        • 209

        #4
        Ursprungligen postat av slarvid
        Undrar om det är nått man kan göra för att få Mbunas att leka? Mina greishakis leker ibland, men de andra gruppena gör det inte... nån som har nåra tips? Eller sätter de igång när de känner för det bara???
        Oslagbart brukar det vara att sänka temperaturen i ett par dagar med två-tre grader och sedan höja den igen.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Mata ganska frekvent under en vecka...för att sedan stoppa matningen helt under 3-4 dagar...byt vatten med 20-30% ett par dagar i rad...och vips så ska du se att de leker. Funkar de gånger jag testat.

          Huvudsaken är att man har friska välmående fiskar. Leken brukar komma ändå utan att man pular för mycket så länge man har rätt förutsättningar.

          Kommentar

          • Hagge
            Användare
            • januari 2003
            • 432

            #6
            Utfodringen är det mest avgörande för många fiskars lekvillighet skulle jag vilja påstå. Rejäl utfodring och gärna med levande foder om man har möjligheten. Sen kan vattenbyten och temperaturförändring vara något att laborera med utöver detta om det behövs....

            Men många Malawiciklider behöver inte "lockas" till lek, utan de leker oaktat man vill det eller ej. Det är den första leken som kan ta lite tid, sedan går det oftast av sig självt sedan!
            /Fredrik

            Kommentar

            Arbetssätt...