Saulosihona med svart rygg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emman
    Användare
    • september 2007
    • 32

    Saulosihona med svart rygg?

    Hej,

    En av mina nya ps. saulosihonor har blivit svart över ryggen, ungefär som en schäfer. Hon simmar lite märkligt också, tappar liksom baken och farten iblend. Det ser ut som om hon har svårt att hålla balansen. Alla mina vattenvärden är okej och de andra fiskarna mår jättebra.

    Har någon en idé om vad det kan vara?

    Jag vill köpa in fler honor från en annan odling för att bredda genpoolen i akvariet. Vågar jag det eller är det stor risk att det är något smittsamt?
  • Hagge
    Användare
    • januari 2003
    • 432

    #2
    Har du möjlighet att isolera henne, så gör det!
    /Fredrik

    Kommentar

    • Emman
      Användare
      • september 2007
      • 32

      #3
      Jag gjorde aldrig det. Mindes att jag hade en auratus som fick samma beteende för länge sen. Hon repade sig efter några dagar precis som den här honan har gjort nu. Jag tror att jag tillfälligt fick kassa värden i vattnet, något som hann gå över innan fisken fick symptom. Barnen har varit mycket sjuka så akvariet kanske i ärlighetens namn inte skötts lika bra som vanligt.

      Nitrit övergår ju väldigt snabbt till nitrat under oxiderande förhållanden, varför jag kan ha mätt noll i alla fall. Men det kan ju också varit något annat akuttoxiskt, som organiska syror (jag har haft mycket mer avtuggade växter på sistone som ju ger mer nedbrytningsprocesser = mer organiska syror).

      Nu är hon gul och glad igen. Vattnet är nästan helt utbytt vid det här laget (la in ett extrabyte) och lite saltat. Men jag kommer att vänta en tid innan jag släpper i nya fiskar.

      Kommentar

      Arbetssätt...