Xenotilapia flavipinnis "Kasanga" fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    Xenotilapia flavipinnis "Kasanga" fråga

    Mina Sandlekare har äntligen lekt.
    Har en liten grupp på fem djur där två honor tuggar. dom måste ha lekt bara för någon dag sedan. Eftersom det är min första lek på denna granna fisk så vill ja gärna ha fram så mycket yngel det går. Honorna är ca:10-12 cm.

    Hur länge tuggar dom?'
    Är dom bra föräldrar eller mumsar dom i sig sina yngel?
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • Carl
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 373

    #2
    Hej. Grattis.
    Svårt att säga...... i ostörd miljö brukar dom hålla utan problem, dom är ju biprentala munruvare, och byter efter nån vecka. I större kar med mycket fisk brukar dom oftast bli störda, mina har gått med en massa annan fisk, har 8 stycken, varav två par leker regelbundet men det blir inga yngel tyvärr. Vill du promt ha yngel så plocka ut honon ganska tidigt, jag tror det är vid bytet till hannen det börjar strula om dom inte känner sig trygga nog att byta, det är intrycket jag har fått.
    Jag älskar ju biparentala ciklider så jag hoppas in i det sista att dom ska lyckas i mitt stora sällskapskar med massa andra firrar........
    /Carl
    www.stockholmsciklidklubb.com

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #3
      angående dina flavipinnis, färgar dom som ex. melanogenys vid lek mm? dom flavipinnis ja sett har varit ovanligt färggranna med sina blå ögon och gula fenor men då har dom inte varit i lek eller liknande så ja undrar ifall dom liksom färgar ut med ännu starkare färg?
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • Carl
        NCS Medlem
        • maj 2002
        • 373

        #4
        Nu svarar jag, fastän det inte var min tråd från början.
        Nej, flavipinnisar färgar inte ut på det sättet som t.ex melanogenys, dom har mer en diskret skönhet hela tiden, fina färger i fenorna och fina ögon och även ibland på sidan av kroppen, visst dom skiftar med humör men mycket lite. Det fina är att honorna är lika fina som hannarna så man slipper horder av blekgrå fiskar som simmar runt runt....... vissst ingen färgklick som et utfärgad melanogenys förståss, men ändå. flavipinnis är en av mina favoriter. parbildande med intresant socialt beteende.
        /Carl
        www.stockholmsciklidklubb.com

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          Ursprungligen postat av Carl
          Nu svarar jag, fastän det inte var min tråd från början.
          Nej, flavipinnisar färgar inte ut på det sättet som t.ex melanogenys, dom har mer en diskret skönhet hela tiden, fina färger i fenorna och fina ögon och även ibland på sidan av kroppen, visst dom skiftar med humör men mycket lite. Det fina är att honorna är lika fina som hannarna så man slipper horder av blekgrå fiskar som simmar runt runt....... vissst ingen färgklick som et utfärgad melanogenys förståss, men ändå. flavipinnis är en av mina favoriter. parbildande med intresant socialt beteende.
          /Carl
          -tack för svaret!, ja håller verkligen med om att de är fina och eftersom ja ska skaffa sandisar så ligger flavipinnis bra till..karet blir ett 500-liters och frågan är vilket eventuellt sällskap det ska bli, kanske cyprichromis och några corydoras malar..
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • Carl
            NCS Medlem
            • maj 2002
            • 373

            #6
            Corydoras???

            Cyprisar däremot kommer funka prima.

            /Carl
            www.stockholmsciklidklubb.com

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              Ursprungligen postat av Carl
              Corydoras???

              Cyprisar däremot kommer funka prima.

              /Carl
              ja Corydoras hehe, dom har ja haft me "snälla" mbunas och dom utgör ett trevligt tillskott trots fel kontinent
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Ursprungligen postat av Carl
                Hej. Grattis.
                Svårt att säga...... i ostörd miljö brukar dom hålla utan problem, dom är ju biprentala munruvare, och byter efter nån vecka. I större kar med mycket fisk brukar dom oftast bli störda, mina har gått med en massa annan fisk, har 8 stycken, varav två par leker regelbundet men det blir inga yngel tyvärr. Vill du promt ha yngel så plocka ut honon ganska tidigt, jag tror det är vid bytet till hannen det börjar strula om dom inte känner sig trygga nog att byta, det är intrycket jag har fått.
                Jag älskar ju biparentala ciklider så jag hoppas in i det sista att dom ska lyckas i mitt stora sällskapskar med massa andra firrar........
                /Carl
                Tack för svaret. Dom går i ett 200 liters hörnkar, med ett 50 tal ancistrus(yngel ). Ingen konkurerande fisk alltså, paren har tagit var sin hörna till revir. Det borde funka eftersom karet även innehåller 50-80 Vallisneria som yngel kan gömma sig i. Så att ja provar att låta paren släppa yngelen själva.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Nu går den ena hannen och tuggar. Måste ha missat att den ena honan hade tuggat ett tag.
                  Dom utför helatiden en kanon fin dans, troligen bekräftar dom för varandra att dom verkligen hör ihop inför den stundande yngelvården.

                  Verkligen fräckt med fiskar där både hanne o hona delar tuggningen
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Nu går tametusan båda hannarna o tuggar. har ingen som helst koll tydligen när mina firrar leker. Måste lägga av med att snickra snart så att man kan pyssla med sina firrar i stället
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      "Högra" hannen släpper ut yngel om det är riktigt lugnt i karet. Det är runt femton yngel.
                      Vänster hannen vågar inte än, men hans haka är betydligt större än andra hannens.

                      Börjar han inte valla ynglen om två-tre dar så ska ja försöka tömma honom.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Du måste ta bilder!!!!!!!!!!!!!!!!
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...