Malawi som inte gräver ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony J
    Användare
    • april 2008
    • 5

    Malawi som inte gräver ?

    Tänkte beställa hem ett Juwel Rio 240 och en BTN Juwel Rocky.
    Tänkte köra 20st Golden i detta. Hur är dom med grävandet, finns det några ciklider som inte gräver sönder hela skiten som går att ha i 240 liter ?
    Är som sagt väldigt inne på ett stim Golden.
  • Rauken
    Användare
    • januari 2007
    • 310

    #2
    Ursprungligen postat av Tony J
    Tänkte beställa hem ett Juwel Rio 240 och en BTN Juwel Rocky.
    Tänkte köra 20st Golden i detta. Hur är dom med grävandet, finns det några ciklider som inte gräver sönder hela skiten som går att ha i 240 liter ?
    Är som sagt väldigt inne på ett stim Golden.
    Det skulle funka alldeles utmärkt, dom gräver ingenting...
    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

    Kommentar

    • Hagge
      Användare
      • januari 2003
      • 432

      #3
      Varför inte Saulosi, ett bra gäng gula honor och några blå/svarta hanar, det blir snyggare!
      /Fredrik

      Kommentar

      • Tony J
        Användare
        • april 2008
        • 5

        #4
        Är allergisk mot fisksoppa, har således hellre ett större stim av samma art av samma färg än att blanda eftersom Saulosi har olika färg på honor och hanar.

        En fråga till: vilken sten är mest biotopriktig att inreda med ? Tänkte köra lavasten bara för att den är lätt att få tag på och relativt porös/lätt i förhållande till storleken. Går det ha nå vallisineria eller anubias eller skär det sig

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Du kan köra med någon Aulonocara tillsammans med Golden...kan bli grymt snyggt! Aulonocara gräver inget utan tar bara upp lite sand och silar genom gälarna i sökande efter foder. De kan passa i ett 240L om du har t ex 2 hanar och 2-4 honor.

          Jag är själv väldigt förtjust i arten Aulonocara jacobfreibergi, Otter Point. Kanonfina färger som är riktigt snyggt med de gula Golden.

          Utöver detta skulle jag prova med en "gökmal" som heter Synodontis petricola...helsköna bottenlevande fiskar som man bara blir förtjust av att se.

          Vill du ha en blå art som inte gräver speciellt mycket så kan Pseudotropheus sp. acei, Mary Gold vara ett attraktiv val. De grävde inget när jag hade dom men andra kanske har andra erfarenheter?

          Kommentar

          • Oden70
            Användare
            • januari 2007
            • 869

            #6
            Ursprungligen postat av Tony J
            Är allergisk mot fisksoppa, har således hellre ett större stim av samma art av samma färg än att blanda eftersom Saulosi har olika färg på honor och hanar.

            En fråga till: vilken sten är mest biotopriktig att inreda med ? Tänkte köra lavasten bara för att den är lätt att få tag på och relativt porös/lätt i förhållande till storleken. Går det ha nå vallisineria eller anubias eller skär det sig
            tror att han menade bara Saulosi, får 2 färger i er art
            Petrochromis is da shit8)8)

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Ursprungligen postat av Tony J
              Är allergisk mot fisksoppa, har således hellre ett större stim av samma art av samma färg än att blanda eftersom Saulosi har olika färg på honor och hanar.

              En fråga till: vilken sten är mest biotopriktig att inreda med ? Tänkte köra lavasten bara för att den är lätt att få tag på och relativt porös/lätt i förhållande till storleken. Går det ha nå vallisineria eller anubias eller skär det sig
              När det gäller stenar så tycker jag att vanliga svenska knytnävsstora gråa naturstenar är snyggast och även mest biotoplikt. Sanden hämtar du hos Biltema..dvs blästersanden av storleken 0,2mm-1,0mm.

              Kommentar

              • Mattias777
                Användare
                • november 2006
                • 1493

                #8
                Ursprungligen postat av Malawe
                När det gäller stenar så tycker jag att vanliga svenska knytnävsstora gråa naturstenar är snyggast och även mest biotoplikt. Sanden hämtar du hos Biltema..dvs blästersanden av storleken 0,2mm-1,0mm.
                Eller så köper du korallsand 0,5mm. Dyrare men så mkt snyggare o att fiskarna skulle färga sämre mot den ljusa sanden stämmer inte alls. Inte hos mig iallafall


                http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                Kommentar

                • Tony J
                  Användare
                  • april 2008
                  • 5

                  #9
                  Ursprungligen postat av Malawe
                  När det gäller stenar så tycker jag att vanliga svenska knytnävsstora gråa naturstenar är snyggast och även mest biotoplikt. Sanden hämtar du hos Biltema..dvs blästersanden av storleken 0,2mm-1,0mm.
                  Trodde att dom flesta körde 0,2-0,7 av sanden, men det är alltså 0,2-1,0 man ska ha.

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Rostciklid eller på latin Iodotropheus sprengerae gräver inget heller.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tony J
                      Trodde att dom flesta körde 0,2-0,7 av sanden, men det är alltså 0,2-1,0 man ska ha.
                      Nej det är upp till var och en vilken sand man vill ta, men jag gillar den sanden som är 0,2mm-1,0mm. De större stenarna ger ett blandat intryck som ser naturligare ut. Den andra är faktiskt 0,1mm-0,7mm.

                      Kommentar

                      • classe
                        NCS Medlem
                        • april 2007
                        • 1147

                        #12
                        Ursprungligen postat av Malawe
                        Du kan köra med någon Aulonocara tillsammans med Golden...kan bli grymt snyggt! Aulonocara gräver inget utan tar bara upp lite sand och silar genom gälarna i sökande efter foder. De kan passa i ett 240L om du har t ex 2 hanar och 2-4 honor.

                        Jag är själv väldigt förtjust i arten Aulonocara jacobfreibergi, Otter Point. Kanonfina färger som är riktigt snyggt med de gula Golden.

                        Utöver detta skulle jag prova med en "gökmal" som heter Synodontis petricola...helsköna bottenlevande fiskar som man bara blir förtjust av att se.

                        Vill du ha en blå art som inte gräver speciellt mycket så kan Pseudotropheus sp. acei, Mary Gold vara ett attraktiv val. De grävde inget när jag hade dom men andra kanske har andra erfarenheter?
                        men den marygold kan lite gräver när den leker sig så den i sand där har här hänt hos mig den så den brukar leker vid hörnet...
                        375 LITER Malawi arter..
                        74 Liter Malawi yngel...

                        Kommentar

                        • snablo
                          Användare
                          • februari 2008
                          • 31

                          #13
                          Jag kör 0.8-1.2 mm sand.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...