Sjuk/skadad/hackkyckling??? Vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emman
    Användare
    • september 2007
    • 32

    #16
    Jag hade en stor grupp med auratus fram till helt nyligen då jag bytte bort dem. Nu har jag "bara" ett femtiotal yngel kvar. Jag tröttnade på det eviga vårdandet av plågade hannar. Allt gick jättebra i flera månader men så snart en hanne vuxit ifrån de andra (han var 11-12 cm) började han ge sig på hanarna en efter en. Och den han valt ut blev snart mobbad av de andra.

    Det fungerar om man är med hela tiden och passar, bygger om, vårdar de skadade och har en "bur" till den dominante hanen där han kan skämmas ibland (eller låta de andra vila och besöka de bästa grottorna). Det enda positiva med den hanen var att han var väldigt älskad av honorna och uppfyllde alla deras önskningar =). Men som sagt, nu har jag en mindre grupp med saulosi istället (och alla auratusyngel förstås) och det är så behagligt att kunna se dem simma runt i lugnan ro.

    Om du inte vill ta hand om den skadade fisken tycker även jag att du måste avliva den på ett skonsamt sätt. Man har inte rätt att låta djuren plågas ihjäl. De dör en väldigt långsam död, man kan ju se i fiskaffärerna ibland att någon plågad stackare ligger och flämtar medan de andra biter och puttar runt på den.

    Kommentar

    • Peter_A_F
      Användare
      • januari 2008
      • 809

      #17
      Ursprungligen postat av mek
      Förresten, hur stort akverium har du (strax över 200 liter)? Började själv med Hongi, Rödzebra, och Golden i 240 liter. Mindre passligt....
      Simvolymen är ca 220 liter och totalt 375liter.
      - 720 liter med Malawi.

      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

      Kommentar

      • Peter_A_F
        Användare
        • januari 2008
        • 809

        #18
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Du har två alternativ:

        1. Ta upp den och avliva den.
        2. Ta upp den och ta hand om den.

        Att lämna den tills "det naturliga urvalet" tar bort den är förutom oetiskt troligen också olagligt. Som flera tagit upp så är det dessutom mycket dålig akvarieskötsel att låta skjuk eller skadad fisk gå kvar tills de dör. Detta främjar sjukdomsspridning samt försämrar vattnet om den dör och ruttnar.

        Jag har skrivit en text där jag beskriver hur fisk avlivas http://213.180.95.58/joomla/index.ph...d=72&Itemid=57

        OK, det fick bli alternativ 1... jag har ingen möjlighet som jag bor idag att få plats med fler kar, men i nästa boende skall det finnas!

        (Nu har det varit fiskbegravning...)

        Är det någon som är intresserad av 9 st Auratus?
        2 Hannar och 7 honor, varav en som tuggar.
        Senast redigerad av Peter_A_F; 08 april 2008, 20:16.
        - 720 liter med Malawi.

        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

        Kommentar

        Arbetssätt...