Sjuk/skadad/hackkyckling??? Vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    Sjuk/skadad/hackkyckling??? Vad göra?

    När jag kom hem från jobbet idag var en av mina Auratus klart mobbad av alla fiskar i akvariet och det såg ut som han hade en skada på huvudet.

    Ser allmänt beklämd ut...

    Vad skall man göra?
    Jag har inget extra akvarie att flytta över honom i, möjligtvis bakom bakgrunden... finns några liter innan filtren. (Har av misstag haft fisk där förrut)

    Är det bättre att göra plågan kort och avliva eller skall man vänta och se ifall han blir extra fiskmat?
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!
  • classe
    NCS Medlem
    • april 2007
    • 1147

    #2
    ja den lättare mobbad den sig slut sig svagt så hjäl döda den efter slut.. den kan inte hjälper för den m.auratus är aggressiv hanar.. har du där två el tre hanar?? den lättare bråkig varandra..
    375 LITER Malawi arter..
    74 Liter Malawi yngel...

    Kommentar

    • Peter_A_F
      Användare
      • januari 2008
      • 809

      #3
      Ursprungligen postat av classe
      ja den lättare mobbad den sig slut sig svagt så hjäl döda den efter slut.. den kan inte hjälper för den m.auratus är aggressiv hanar.. har du där två el tre hanar?? den lättare bråkig varandra..
      Jag har tre hannar och sju honor.

      Menar du att jag skal ta ur den ur karet eller låta naturen ha sin gång?
      - 720 liter med Malawi.

      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

      Kommentar

      • HenrikV
        Användare
        • februari 2007
        • 697

        #4
        Min erfarenhet säger att om du tar ut den fisken ur karet, så kan du nog inte stoppa tillbaka den där igen. Den blir nog ihjälslagen förr eller senare. Naturligt urval. Dom svagaste klarar sig inte helt enkelt...

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Auratus har den egenskapen att den dominanta hannen kan bara på några dar banka ihjäl ett relativt fullt akvarium.

          Ut med den söndertuggade fisken, har du en balja över så försök mata upp han.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Peter_A_F
            Användare
            • januari 2008
            • 809

            #6
            Ursprungligen postat av LN
            Auratus har den egenskapen att den dominanta hannen kan bara på några dar banka ihjäl ett relativt fullt akvarium.

            Ut med den söndertuggade fisken, har du en balja över så försök mata upp han.
            Har inte någon extra balja, eller plats för någon i detta huset... enda stället är väl bakom BTN modulen där det finns lite plats innan filtermattorna.

            Alla fiskarna är på honom... Auratus, Golden och Socolofi alla hackar eller jagar undan honom, inte bara den dominanta hanen.

            Sedan är det bara ungfiskar i akvariet mellan 3-6 cm förutom Socolofin som nästan är fullvuxen på ca 7-8 cm.
            - 720 liter med Malawi.

            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

            Kommentar

            • Peter_A_F
              Användare
              • januari 2008
              • 809

              #7
              Ursprungligen postat av HenrikV
              Min erfarenhet säger att om du tar ut den fisken ur karet, så kan du nog inte stoppa tillbaka den där igen. Den blir nog ihjälslagen förr eller senare. Naturligt urval. Dom svagaste klarar sig inte helt enkelt...
              Om den inte är sjuk... har det någon betydelse för resten av populationen ifall den försvinner naturligt (fiskmat) i akvariet, eller är det bättre att försöka ta bort den?
              - 720 liter med Malawi.

              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

              Kommentar

              • classe
                NCS Medlem
                • april 2007
                • 1147

                #8
                Ursprungligen postat av Peter_A_F
                Jag har tre hannar och sju honor.

                Menar du att jag skal ta ur den ur karet eller låta naturen ha sin gång?
                ja men inte bra den hjälper för den bråkig så mera mera för hanar.. ingen löser sig.. den slut svagt döda sig och så den kan inte du rädda den för den till en hjälper av en andra akvarium sen tillbaka den så den slår den hjäl igen igen tråkig.. jag har testa den själv mina auratus där förra många år så har egna odling i separeta akvarium men dom hanar o kan hänt med honor oxåå slåss den dödar sin egna yngel o hona har blev av yngel så lämna jag den henne så den har hjäl henne till svagt efter illa sig.. synd.. det är inte bra fisk för klassik... den är tufft fisk klart..
                375 LITER Malawi arter..
                74 Liter Malawi yngel...

                Kommentar

                • HenrikV
                  Användare
                  • februari 2007
                  • 697

                  #9
                  Ursprungligen postat av Peter_A_F
                  Om den inte är sjuk... har det någon betydelse för resten av populationen ifall den försvinner naturligt (fiskmat) i akvariet, eller är det bättre att försöka ta bort den?
                  Någon med mer erfarenhet får svara på hur/om det påverkar dom andra. (Ola eller nån annan)
                  Fiskar med lite krafter brukar ju vara rätt lätta att håva upp. Hade jag varit dig, så hade jag gått med den till Göran på ciklidleken om du inte har ett extra kar att stoppa den i. Då kanske nån annan får glädje av den. Känns alltid onödigt när en fisk behöver dö. Det är ju trots allt liv vi talar om. Avvakta på fler svar av dom rutinerade om fisken pallar med det.

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #10
                    Ursprungligen postat av Peter_A_F
                    Om den inte är sjuk... har det någon betydelse för resten av populationen ifall den försvinner naturligt (fiskmat) i akvariet, eller är det bättre att försöka ta bort den?
                    Den kanske inte är "sjuk" men oerhört stressad (kan utveckla sjukdom). Och inte nyttigt för de övriga att äta fiskkadaver! Jag hade tagit ut den för länge sen.
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #11
                      Ursprungligen postat av ozric
                      Den kanske inte är "sjuk" men oerhört stressad (kan utveckla sjukdom). Och inte nyttigt för de övriga att äta fiskkadaver! Jag hade tagit ut den för länge sen.
                      Jag håller med. Jag är ganska övertygad om att den inte kommer att överleva många dagar till. Men det har ju alltid skett under

                      Detta är typisk Auratus, dom klipper av stjärten och sedan blir det ett lätt byte. Jag är ganska övertygad över att om man skall lyckats med Auratus så skall gruppen bestå av minst 10 st. helst 20 st. och en himla massa grottor.

                      Hälsningar

                      Johan
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • mek
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 540

                        #12
                        Ursprungligen postat av Peter_A_F
                        Vad skall man göra?
                        Jag har inget extra akvarie att flytta över honom i
                        Åk till t ex Ikea och köp en plastlåda. Lägg hanen i denna, och salta vattnet för att reparera skadorna.
                        Om/när detta är gjort, möblera om i stora karet (plocka gärna upp en del fiskar om möjligt) och släng sedan tillbaks hanen. Om det inte fungerar då, skänk bort honom.

                        Kommentar

                        • Koi-fantast
                          Användare
                          • november 2007
                          • 555

                          #13
                          Vill man långsiktigt försöka minska ner på aggresivitivt beteende så måste de aggresivaste fiskarna plockas bort så att mindre aggresiva får fortplanta sig. För dig gäller väl prio ett att se om du kan få den skadade fisken frisk. Minska stressen genom kort belysningstid per dag och mata rikligare med högkvalitativt foder som ex. artemia, mygglarver, salta i karet för att förbättra infektionsrisken. Prio två är väl att hita en bra fiskkombination framöver.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                          Kommentar

                          • mek
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 540

                            #14
                            Förresten, hur stort akverium har du (strax över 200 liter)? Började själv med Hongi, Rödzebra, och Golden i 240 liter. Mindre passligt....

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Du har två alternativ:

                              1. Ta upp den och avliva den.
                              2. Ta upp den och ta hand om den.

                              Att lämna den tills "det naturliga urvalet" tar bort den är förutom oetiskt troligen också olagligt. Som flera tagit upp så är det dessutom mycket dålig akvarieskötsel att låta skjuk eller skadad fisk gå kvar tills de dör. Detta främjar sjukdomsspridning samt försämrar vattnet om den dör och ruttnar.

                              Jag har skrivit en text där jag beskriver hur fisk avlivas http://213.180.95.58/joomla/index.ph...d=72&Itemid=57
                              Senast redigerad av Ola Svensson; 08 april 2008, 13:45.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...