Hästnosar i grupp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • popetoteror
    Användare
    • februari 2007
    • 111

    Hästnosar i grupp?

    Jag har ett 375 L som jag vill ha Tanganyikaciklider i, med tyngdpunkt på en grupp Tanganicodus Irsacae - jag undrar om det är möjligt.

    På nätet läser jag mycket om deras oföredragsamhet mot varandra, samtidigt läser jag på Ciklidsällskapets artregister och andra ställen att de kan hållas i par i ett 160 L eller i grupp om åtminstone 6 (om akvaiet är större).

    Jag skulle gärna vilja ha:

    8 x Tanganicodus Irsacae
    4 x Lamprologus Similis
    2 x Altolamprologus Calvus

    Vad tror Ni, skulle det ha goda chanser att fungera eller är det bättre att nöja sig med hålla sig till ett par hästnosar? Vad tror Ni om kombinationen i övrigt?

    Tacksam för svar, synpunkter och tips.
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #2
    Hej! Just vad gäller hästnosar Irsacae så tror jag - av vad jag läst, dock ej ännu av egen erfarenhet - att det skulle funka med lite fler. Kolla LN:s tråd om Mitt akvariebygge eller varför inte tråden om just hästnosar i forumet - ställ frågan!. Jag tror det skulle funka och just irsacae verkar ju enligt samstämmiga vittnesmål vara en relativt fredlig sort.

    Jag ska prova med ett gäng lite längre fram. Lycka till!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      #3
      Hästnosar är för det första ingen stimm fisk och Var hane behöver egentligen en platts där han kan ta revir. Hästnosar är relativt aggresiva mot andra hästnosar i sitt revir beteende ja eretmodusar är ruskigt aggresiva tom. Fördelen med att ha många är att man tvingar inte ihop dom i ett par de inte vill utan de kan välja fritt. Och då blir oftast paren mkt bättre. Irsacae är den fredligaste i mitt tycke. De rör aldrig någon fisk av annan sort än de själva och det är bra. Lycka till och som sagt det finns en hästnostråd där du kan kolla in om du vill.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        #4
        Ursprungligen postat av Falköping Andreas
        Hästnosar är för det första ingen stimm fisk och Var hane behöver egentligen en platts där han kan ta revir. Hästnosar är relativt aggresiva mot andra hästnosar i sitt revir beteende ja eretmodusar är ruskigt aggresiva tom. Fördelen med att ha många är att man tvingar inte ihop dom i ett par de inte vill utan de kan välja fritt. Och då blir oftast paren mkt bättre. Irsacae är den fredligaste i mitt tycke. De rör aldrig någon fisk av annan sort än de själva och det är bra. Lycka till och som sagt det finns en hästnostråd där du kan kolla in om du vill.
        Det är ju precis så här vi gör med tropheus för att hålla dem i akvarier så detsamma borde ju gälla hästnosar, tvinga ihop dem.

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Jo, men hur kul e det å ha en massa outparade Hästnosar?? SÅ j-a snygga e de ju inte!
          Har ingen koll på Irsacae men jag gissar att man inte får ut mer än ett par i ett 1,5 meterskar. Man får (jag fick) med lite röta ut TVÅ Eretmodus-par i ett 2 meters. Det höll iofs bara några månader...
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            [QUOTE=ozric;729565]Jo, men hur kul e det å ha en massa outparade Hästnosar?? SÅ j-a snygga e de ju inte!

            Hehe det har du kanske rätt i men principen är densamma

            Kommentar

            • Falköping Andreas
              Användare
              • februari 2006
              • 1214

              #7
              Nu så lever ju hästnospar hela sitt liv vid en sten med varandra och det gör ju inte troffar precis så att jämföra dessa är ju inte direkt relevant.
              http://www.skovdeaf.se/

              Kommentar

              • Bright_Blue
                NCS Medlem
                • juni 2004
                • 1582

                #8
                I naturen skulle jag mycket väl kunna tro att tropheushanarna håller en sten hela tiden.

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Hur håller man (den ännu fulare) Spathodus bäst? Nån som vet??
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Stephan E
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 307

                    #10
                    Ursprungligen postat av ozric
                    Hur håller man (den ännu fulare) Spathodus bäst? Nån som vet??
                    Har numera fem stycken Spathodus Kabezi (en har kilat vidare) och ett par har jag separerat från de andra. Den dominante Kabezi hanen skickade upp resterande i ett hörn bakom innefiltret.
                    Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                    Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                    Kommentar

                    • Falköping Andreas
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1214

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bright_Blue
                      I naturen skulle jag mycket väl kunna tro att tropheushanarna håller en sten hela tiden.
                      Jo fast de lockar ju på många honor o lever inte i ett monogamt förhållande precis.
                      http://www.skovdeaf.se/

                      Kommentar

                      • herjer
                        Användare
                        • januari 2004
                        • 19

                        #12
                        Hej, frågan ang hur många hästnosar och par man kan ha i ett kar har väl diskuterats ganska många gånger. Själv har jag gjort tvärtemot vad många säger ang att man "bara" kan ha ett el två par i ett kar. Just nu har jag 6 VF par av Eretmodus Cyanostictus "Orange Bangwe " i ett 450 liters kar och det går hur bra som helst.Innan gick dom i ett 720 och jag drog upp massor med yngel. Har även gjort på detta viset med Spathodus och Tanganicodus med mycke yngel som resultat. Däremot har jag nästan alltid fått problem när jag försökt att bara ha ett par i ett kar då dom slagits tills honan ligger med buken upp i värsta fall. Men detta är som sagt mina egne erfarenheter och det finns nog lika många lösningar som det finns akvarister.

                        Kommentar

                        • Falköping Andreas
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 1214

                          #13
                          Håller med dig där. Att bara ha ett par är inte alltid så bra då hanen är oerhört aggressiv i sitt uppvaktingsbeteende och har han då inga andra o slåss med så kan honan då bli ihälslagen. Jag har 8st irsacae i mitt 900 liters o det funkar fin fint.
                          http://www.skovdeaf.se/

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            #14
                            Ursprungligen postat av herjer
                            Hej, frågan ang hur många hästnosar och par man kan ha i ett kar har väl diskuterats ganska många gånger. Själv har jag gjort tvärtemot vad många säger ang att man "bara" kan ha ett el två par i ett kar. Just nu har jag 6 VF par av Eretmodus Cyanostictus "Orange Bangwe " i ett 450 liters kar och det går hur bra som helst.Innan gick dom i ett 720 och jag drog upp massor med yngel. Har även gjort på detta viset med Spathodus och Tanganicodus med mycke yngel som resultat. Däremot har jag nästan alltid fått problem när jag försökt att bara ha ett par i ett kar då dom slagits tills honan ligger med buken upp i värsta fall. Men detta är som sagt mina egne erfarenheter och det finns nog lika många lösningar som det finns akvarister.
                            De va som fan! Där ser man... Men är det stadiga par då?
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            Arbetssätt...