Ett ungefärligt antal som är lagom...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    #31
    Ursprungligen postat av classe
    spännade så du får välja den vilka skall ha en art till där så lagom med fyra arter där för din 375 liter som jag har den så jag vill ha 3-4arter där malawiciklider för min karet.. kul att ha den andra oxåå afra o trewavasae el nån så klart där.. svårt välja jag skall ha den oxåå där så tänker oxåå för den .. jag skall ev åka nol ciklidhobby imorron el på torsdag.. tänker och undrar mkt mkt mkt så forsätta.. jag ordenligt med akvarium senare så¨jag ute o solar och läser böcker om malawiciklider.. kul den..
    Ja det är kul att planera vad man skall ha. Hittils har det varit lite för mycket spontanköp... men nu tänkte jag försöka köpa det som jag planerat.

    Sitter också och läser. Har köpt den "Malwei Cichlids in their natural habitat 4th edition" som innehåller ca 200 sidor text och 200 sidor bilder vilket ger över 400 sidor om Malawi ciklider...

    Jag har inte varit uppe i Nol ännu... men det ligger på min pro lista över saker som skall göras. Funderar på att iallafall köpa ett VF Jakobfreibergi par... (vad kostar det gissningsvis?) Kanske även Afran VF.
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

    Kommentar

    • classe
      NCS Medlem
      • april 2007
      • 1147

      #32
      Ursprungligen postat av Peter_A_F
      Ja det är kul att planera vad man skall ha. Hittils har det varit lite för mycket spontanköp... men nu tänkte jag försöka köpa det som jag planerat.

      Sitter också och läser. Har köpt den "Malwei Cichlids in their natural habitat 4th edition" som innehåller ca 200 sidor text och 200 sidor bilder vilket ger över 400 sidor om Malawi ciklider...

      Jag har inte varit uppe i Nol ännu... men det ligger på min pro lista över saker som skall göras. Funderar på att iallafall köpa ett VF Jakobfreibergi par... (vad kostar det gissningsvis?) Kanske även Afran VF.
      jag vet inte vad pris där så kanske åka dit imorron el på torsdag där o kolla vad pris där.. .. men den är fina där i nol ciklidhobby.. så du kan ringa efter kent där 0303-332241. så fråga om han har där dåå.. du kan kolla där lista där.. men han har den många fina malawiciklider där.. så den jätte mkt mkt mkt av afrika ciklider.. vf är dyrt att köp den för den import från utomland afrika..
      375 LITER Malawi arter..
      74 Liter Malawi yngel...

      Kommentar

      • Peter_A_F
        Användare
        • januari 2008
        • 809

        #33
        Det var långt till NOL... men värt det!

        Jag var uppe i Nol igår och köpte lite fiskar... härligt utbud och bra service!

        Det tog lite längre tid att åka från Lerum än vad jag tänkt mig och därför blev tiden lite knapp... Det blev iallfall fem Afra (edwardi?) och ett par ?... var det Aulonocara jacobfreibergi (otterpoint) eller?

        Lite hjälp här... har lite av en teflonhjärna ibland... och jag har inte riktigt kommit in i de latinska namnen ännu.

        Bild1: Hanne - Bild2: Afra - Bild3: Hona - Bild4: Hanne
        - 720 liter med Malawi.

        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

        Kommentar

        • palleh
          Användare
          • december 2006
          • 704

          #34
          Afran stämemr nog men den andra är en Sciaenochromis fryeri
          http://picasaweb.google.com/palleph

          Nya bilder laddas upp hela tiden


          Mvh Patrik

          Kampfisk!

          Kommentar

          • Peter_A_F
            Användare
            • januari 2008
            • 809

            #35
            Ursprungligen postat av palleh
            Afran stämemr nog men den andra är en Sciaenochromis fryeri
            Tackar!

            Kändes inte rätt med Aulonocara jacobfreibergi men jag stod och valde mellan dessa två...
            - 720 liter med Malawi.

            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

            Kommentar

            • Peter_A_F
              Användare
              • januari 2008
              • 809

              #36
              Ok, ännu en gång har jag läst på massa... bestämt mig och sedan gjort ett annat val när jag står i butiken. Men det fanns så mycket fisk i Nol...

              När jag läser lite om fryeri så kanske det inte var den lugna sorten som jag var ute efter riktig... Alunconcara skulle nog ändå varit bättre... eller?

              Sedan har jag knappt sett hannen... han simmade in bakom några stenar och har sedan varit där. Var framme i morse när jag kom ner till akvariet... så att jag kunde fota... men sedan gömde han sig ingen... kom inte fram när jag matade heller. Men det kanske är naturligt för en sådan starkt färgad fisk att vara skygg innan han känner sig bekväm i den nya miljön.
              Senast redigerad av Peter_A_F; 01 maj 2008, 14:16.
              - 720 liter med Malawi.

              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

              Kommentar

              • palleh
                Användare
                • december 2006
                • 704

                #37
                Ursprungligen postat av Peter_A_F
                Ok, ännu en gång har jag läst på massa... bestämt mig och sedan gjort ett annat val när jag står i butiken. Men det fanns så mycket fisk i Nol...

                När jag läser lite om fryeri så kanske det inte var den lugna sorten som jag var ute efter riktig... Alunconcara skulle nog ändå varit bättre... eller?

                Sedan har jag knappt sett hannen... han simmade in bakom några stenar och har sedan varit där. Var framme i morse när jag kom ner till akvariet... så att jag kunde fota... men sedan gömde han sig ingen... kom inte fram när jag matade heller. Men det kanske är naturligt för en sådan starkt färgad fisk att vara skygg innan han känner sig bekväm i den nya miljön.
                Har själv ingen erfarenhet av Fryerin men hört och sett många andra som haft den i varierande sällskap och funkar oftast bra
                http://picasaweb.google.com/palleph

                Nya bilder laddas upp hela tiden


                Mvh Patrik

                Kampfisk!

                Kommentar

                • Markus_A
                  Användare
                  • december 2005
                  • 418

                  #38
                  Det blir nog inga problem med fryeri i det sällskapet.

                  Kommentar

                  • Peter_A_F
                    Användare
                    • januari 2008
                    • 809

                    #39
                    Ursprungligen postat av Markus_A
                    Det blir nog inga problem med fryeri i det sällskapet.
                    Ja, vi får hoppas att det fungerar bra...

                    Men fryeri hanen är väldigt skygg och jag har knappt sett honom på hela dagen... skall det vara så?

                    I mitt akvarium simmar just nu:
                    7 st Labidochromis Caeruleus (Golden)
                    5 st Psedotropheus Socolofi
                    5 st Labidochromis Hongi red
                    5 st Cynotilapia Afra
                    2 st Sciaenochromis fryeri
                    1 st Melanochromis Auratus

                    Är detta på gränsen till fisksoppa, eller? (Bortsett från Auratusen så tycker jag det är ganska lagom...)
                    - 720 liter med Malawi.

                    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                    Kommentar

                    • Mattias777
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1493

                      #40
                      Det kan vara så första dagarna ibland. Om han inte äter efter ca 2 dar skulle jag börja bekymra mig. Men som fisk sett skall den funka bra med dina embuna.

                      Otterpointen är oftast lite tuffare än Fryerin men det där kan variera lite från individ till idivid. Bra val av fisk annars. När afrona börjar bli bekväma skall du se på snygga färger


                      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                      Kommentar

                      • Peter_A_F
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 809

                        #41
                        Ursprungligen postat av Mattias777
                        Det kan vara så första dagarna ibland. Om han inte äter efter ca 2 dar skulle jag börja bekymra mig. Men som fisk sett skall den funka bra med dina embuna.

                        Otterpointen är oftast lite tuffare än Fryerin men det där kan variera lite från individ till idivid. Bra val av fisk annars. När afrona börjar bli bekväma skall du se på snygga färger
                        Ok, får hålla lite koll men det skall nog gå bra!

                        Ja, jag är väldigt nöjd med afrona... tackar för tipset! En av hannarna har redan börjat få ganska mycket färg .
                        - 720 liter med Malawi.

                        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                        Kommentar

                        • Markus_A
                          Användare
                          • december 2005
                          • 418

                          #42
                          Ursprungligen postat av Peter_A_F
                          Ja, vi får hoppas att det fungerar bra...

                          Men fryeri hanen är väldigt skygg och jag har knappt sett honom på hela dagen... skall det vara så?

                          I mitt akvarium simmar just nu:
                          7 st Labidochromis Caeruleus (Golden)
                          5 st Psedotropheus Socolofi
                          5 st Labidochromis Hongi red
                          5 st Cynotilapia Afra
                          2 st Sciaenochromis fryeri
                          1 st Melanochromis Auratus

                          Är detta på gränsen till fisksoppa, eller? (Bortsett från Auratusen så tycker jag det är ganska lagom...)
                          Fryerin kommer nog visa sig när han har vant sig vid den nya miljön, än är det inget attt oroa sig för enligt mig.

                          Personligen hade jag hållt mig till 3 arter mbuna i en 375, men din blandning kommer säkert fungera.

                          Kommentar

                          • Peter_A_F
                            Användare
                            • januari 2008
                            • 809

                            #43
                            Ursprungligen postat av Markus_A
                            Fryerin kommer nog visa sig när han har vant sig vid den nya miljön, än är det inget attt oroa sig för enligt mig.

                            Personligen hade jag hållt mig till 3 arter mbuna i en 375, men din blandning kommer säkert fungera.
                            Det låter bra... gissar att jag försöker fånga auratusen så att den kan komma till sina kompisar på Ciklidhuset... och utöker med 1-2 hongi ytterligare istället.
                            - 720 liter med Malawi.

                            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                            Kommentar

                            • classe
                              NCS Medlem
                              • april 2007
                              • 1147

                              #44
                              Ursprungligen postat av Markus_A
                              Fryerin kommer nog visa sig när han har vant sig vid den nya miljön, än är det inget attt oroa sig för enligt mig.

                              Personligen hade jag hållt mig till 3 arter mbuna i en 375, men din blandning kommer säkert fungera.
                              jaa stämmer att den behålla tre arter där själv o jag har där själv mina 375liter för den så den alla 30 st
                              jag har den just fiskar nu simmar där i 375 liter o har ny projekt med slim-line..

                              7 lab.trewavasae "occra"
                              12 lab.golden
                              11 ps.socolofi (6 egna odlingyngel)
                              6 syn.petricola "grottalekare"
                              Senast redigerad av classe; 01 maj 2008, 21:57.
                              375 LITER Malawi arter..
                              74 Liter Malawi yngel...

                              Kommentar

                              • classe
                                NCS Medlem
                                • april 2007
                                • 1147

                                #45
                                Ursprungligen postat av Peter_A_F
                                Det låter bra... gissar att jag försöker fånga auratusen så att den kan komma till sina kompisar på Ciklidhuset... och utöker med 1-2 hongi ytterligare istället.
                                jaa den fint din fiskar.. så den klarar sig lagom med fyra arter.. men min själv den tre arter.. så jag tycker din fiskar är fint heller där ser snyggt för afra där.. o fina för fryeri. den är inte så farlig där om den där ihop med mbuna.. så din nog starka är ps.socolofi är revir där.. lycka till den nya fiskar..
                                375 LITER Malawi arter..
                                74 Liter Malawi yngel...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...