Lek på Copadichromis trewavasae "Mloto Fireline", Nsisi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Lek på Copadichromis trewavasae "Mloto Fireline", Nsisi

    Arten har bara varit i mitt kar i knappt en vecka och idag kom första leken som jag fick beskåda efter ett vattenbyte. Har nu en tuggande hona och det ska bli roligt att se hur hon agerar samt hur hanen regerar.

    Tyvärr hade jag inte kameran tillgänglig vid själva leken men tog några foton som kanske blev något. Ska kolla dom senare och lägga upp...

    Någon som har erfarenhet av denna arts lek och ruvningstid? Hanen byggde inget bo utan lekte med honan på en modul som liknas klipphäll.
  • Markus_A
    Användare
    • december 2005
    • 418

    #2
    Grattis!

    Jag har ett par som leker regelbundet. Hanen gräver inget bo utan leken sker rakt i sanden, gärna i skydd av en sten. Ruvningstiden är som vanligt, ca 3 veckor.

    Kommentar

    • Göran Å
      Användare
      • december 2005
      • 1295

      #3
      Ursprungligen postat av Malawe
      Arten har bara varit i mitt kar i knappt en vecka och idag kom första leken som jag fick beskåda efter ett vattenbyte. Har nu en tuggande hona och det ska bli roligt att se hur hon agerar samt hur hanen regerar.

      Tyvärr hade jag inte kameran tillgänglig vid själva leken men tog några foton som kanske blev något. Ska kolla dom senare och lägga upp...

      Någon som har erfarenhet av denna arts lek och ruvningstid? Hanen byggde inget bo utan lekte med honan på en modul som liknas klipphäll.

      Hej Stefan

      Grattis till leken. Har själv haft dem för några år sedan grymt fina fiskar.

      Mina lekte som så att hanen grävde en lekgrop där han lekte av honan.

      Jag flyttade sedan honan till ett spottkar där ynglen kom mellan 3-4 veckor.

      Att sedan alla dog för mig är en annan tråkig historia som jag beskriver i nästa nr av Ciklidbladet.

      Mvh Göran
      http://www.skovdeaf.se/
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
      http://www.skovdefagelklubb.se/

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Det som är extra roligt är att de var på gränsen att bli könsmogna enligt Kent på Ciklidhobby och han hade rätt. Hanen lekte av den största honan och hon ser ut att hålla äggen i mun så det kan ju ha blivit en lyckad första lek.

        Jag kommer att bevaka honan under de här tre veckorna och eventuellt låta henne släppa ynglen i karet första gången.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Lite halvtaskiga bilder på kärleksparet (hua vad jag saknar min Nikon!)...orkade inte fota längre eller ens redigera. Har bara beskurit fotona.

          Hanen inte fullt utfärgad ännu. De var grymt rädda av sig i ett par tre dagar, men sedan har det släppt mer och mer. Har på tok för lite fisk i mitt 720L ännu så jag trodde aldrig de skulle bli på humör..absolut inte såhär snabbt.

          Hade problem att få Copadichromis azureus att leka när jag hade sådana så jag trodde att denna art skulle vara lite seg också, men icke så nicke.
          Senast redigerad av StefanL; 03 april 2008, 00:18.

          Kommentar

          • Mattias777
            Användare
            • november 2006
            • 1493

            #6
            Va kul Stefan Jasså du har fått igång akvariet äntligen. Vad blir det mer i akvariet då?


            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Till att börja med så blir det dessa arter...

              12 Lethrinops sp. albus, Kande Island
              3 Sciaenochromis fryeri

              Just nu har jag...

              5 (2+3) Copadichromis trewavasae, Mloto Fireline Nsisi
              4 Synodontis petricola
              2 Ancistrus

              Planerar att eventuellt lägga till ett gäng...

              Aulonocara sp. "fire fish"

              Kommentar

              • Mattias777
                Användare
                • november 2006
                • 1493

                #8
                Härligt, skall du odla är det tänkt också ? Kan du inte sända in en helbild på burken?


                http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                Kommentar

                • classe
                  NCS Medlem
                  • april 2007
                  • 1147

                  #9
                  ja har du köpt den förra vecka så den fck snabbare leker sig där munruvare.. har du köpt oxåå s.fryeri fär tre stycker`?? 1 hane o 2 honor? för 39 kr?? jag köpte där själv på annandag påsk.. kul att du har den fick c.trewavasae snabbare leker sig.. lycka till..
                  375 LITER Malawi arter..
                  74 Liter Malawi yngel...

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mattias777
                    Härligt, skall du odla är det tänkt också ? Kan du inte sända in en helbild på burken?
                    Jepp..tanken är att jag ska odla.

                    Jag kommer att skaffa fler kar och har redan ett gäng Tropheus kambwimba bokade samt ett gäng Viktoriaciklider (rock kribensis, ruby green och piceatus). Jag tror jag berättat det förut...men jag har nu ett 720L som sagt och ett 540L klart men inte hämtat ännu. Sedan kommer jag att framöver skaffa ytterliggare två kar..troligen 540L också. Ett av dessa kar kommer att delas av till yngelkar. Det är lite projekt på G..men i huvudsak kommer jag att odla på Malawi, Tropheus och Viktoria. Det blir ingen jätteskala men ändå rätt seriöst.

                    Classe: Nej jag köpte inga fryeri hos Kent. Notan blev stor ändå..hehe.
                    Senast redigerad av StefanL; 03 april 2008, 01:09.

                    Kommentar

                    • Mattias777
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1493

                      #11
                      Va kul, hoppas du orkar med för det e ju en del jobb men roligt är det. Jag vill få mina modoka whitelips till lek. Spelade den här låten på hög volym o jag tyckte att dom verkade gilla det
                      Ebba grön - Vad pojkar vill ha
                      Senast redigerad av Mattias777; 03 april 2008, 01:04.


                      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Paret lekte i nedsluttningen på denna modul vid markeringen.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mattias777
                          Va kul, hoppas du orkar med för det e ju en del jobb men roligt är det. Jag vill få mina modoka whitelips till lek. Spelade den här låten på hög volym o jag tyckte att dom verkade gilla det
                          Ebba grön - Vad pojkar vill ha
                          Hehe..undrar om det förstår att leka till den musiken.

                          Jag tycker det är skitkul med hobbyn. Tyvärr har min "sämre" hälft inte tyckt det varit lika roligt..men nu när man är singel igen så kan man få göra det man själv vill och därför kommer jag nu starta upp det jag länge önskat göra. Jag kommer inte att överarbeta det hela utan ska försöka hålla det inom rimliga ramar.

                          Kommentar

                          • Mattias777
                            Användare
                            • november 2006
                            • 1493

                            #14
                            Ursprungligen postat av Malawe
                            Hehe..undrar om det förstår att leka till den musiken.

                            Jag tycker det är skitkul med hobbyn. Tyvärr har min "sämre" hälft inte tyckt det varit lika roligt..men nu när man är singel igen så kan man få göra det man själv vill och därför kommer jag nu starta upp det jag länge önskat göra. Jag kommer inte att överarbeta det hela utan ska försöka hålla det inom rimliga ramar.

                            Sämre hälft, HA HA den va bra Lycka till med allt. Det skall bli kul o se fortsättningen. Du har väl hört talas om Deelays legendariska Fire Fish?
                            Senast redigerad av Mattias777; 03 april 2008, 01:40.


                            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Nej tyvärr inte...kanske sett något foto men inget mer.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...