kan man ha 3 ruvande honor i samma spottkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wezak

    kan man ha 3 ruvande honor i samma spottkar?

    jag har 3 ruvande honor, varav 2 röd rubin och en jakobfreibergi, den ena rubinen är ca 1v längre gången än de andra två. går dessa tre att ha i samma yngelkar? har bara ett kar tillgängligt.

    Mvh Hans
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Välkommen till forumet och hoppas du skall trivas!

    Risken att det går åt skogen är stor. Ena problemet är att honorna kanfå för sig att käka yngel när de spottat sina egna, och då kan det hända att även hennes egna åker med.

    Problem två är att det är dumt att blanda olika aulonocara. Det lär ta väldigt lång tid (om någonsin) innan du kan se skillnad på honorna från de arterna.

    (just ett snyggt första svar med bara gnäll va? )
    Tony Englund

    Kommentar

    • Tulle89
      Användare
      • augusti 2006
      • 239

      #3
      Hallå!

      Hur stort är karet?

      Är det tillräckligt stort finns ju alternativet att dela upp det i åtminstånde 2. Då kan den ena gå i en platsback de sista dagarna och spotta i denna och du sedan lägger över yngeln i det fack där du har samma sort. =)
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

      Kommentar

      • Palle71
        Användare
        • mars 2007
        • 10

        #4
        Det är ej att rekomendera att ha mer en en hona i ett spottkar!
        Jag har testat sedan jag läste din frågeställning Jag hadde två Tropheops Chilumba samt en Astatotilapia calliptera som skulle spotta ungefär samtidigt och hadde bara ett kar ledigt på ca 40 liter. En tropheops chilumba spottade först varefter hon fångades upp och sattes till baka i storburken. Nästa i ordningen som spottade var Callipteran det gick också bra hon fick samma resa som föregående. Sedan dröjde det inte länge innan den sista tropheopsen spottade då var det tur att jag råkade sitta vid burken och se allt. För hon han knappt spotta ut ynglen innan hon satte igång en hetsjakt uttan dess like på ynglen i burken! så gissa en som fick brottom att leta fram håven. så nu vet jag vad som händer och jag gör inte om det!

        Kommentar

        Arbetssätt...