vatten kvaliten malawi kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • magnus j

    vatten kvaliten malawi kar

    hej
    vilket är dom ultimata värdena för ph och hur mjukt eller hårt skall vattnet vara????.
  • Flipper
    Användare
    • mars 2005
    • 143

    #2
    Bry dig inte om det....in med kranvattnet och håll tempen mellan 22-26 grader, dom trivs så som det är...

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Ph blir vad det blir så justera inte det men se till att du har ett Kh över 4.

      Pallar du inte hålla på att mäta o kolla så köp in en säck bikarbonat.
      Dosera 0,5 dl/ 100 liter bytt vatten.
      Vattnet blir kanonstabilt, fiskarna gillar det, växterna (hårdvatten) gillar det eftersom dom får kol. dessutom så gillar nitrifikationsbakterierna stabilt högt ph och tillsats av kol dom oxå.
      Med andra ord så blir akvarievattnet bättre om du tillsätter bikarbonat.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Peter_A_F
        Användare
        • januari 2008
        • 809

        #4
        Ursprungligen postat av LN
        Ph blir vad det blir så justera inte det men se till att du har ett Kh över 4.

        Pallar du inte hålla på att mäta o kolla så köp in en säck bikarbonat.
        Dosera 0,5 dl/ 100 liter bytt vatten.
        Vattnet blir kanonstabilt, fiskarna gillar det, växterna (hårdvatten) gillar det eftersom dom får kol. dessutom så gillar nitrifikationsbakterierna stabilt högt ph och tillsats av kol dom oxå.
        Med andra ord så blir akvarievattnet bättre om du tillsätter bikarbonat.
        Det innebär väl också att det automatiskt blir ett något högre Ph värde vilket självklart inte är en nackdel för Malawi?

        Tillsätter man för mycket bikarbonat blir väl Kh lite väl högt men det kanske inte har så stor betydelse... jag la i lite mycket bikarbonat i början och fick ett Kh på 25% men nu ligger jag runt 10-15% vilket nog är ganska bra och ett Ph på 7,5-8.
        - 720 liter med Malawi.

        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

        Kommentar

        • Hagge
          Användare
          • januari 2003
          • 432

          #5
          MALAWI:

          Konduktivitet mS/m ca35
          pH ca7.5
          Alkalitet mg/l ca200
          Kalcium Ca mg/l ca20
          Magnesium Mg mg/l ca10
          Natrium Na mg/l ca 25
          Kalium K mg/l ca10
          Totalhårdhet som Ca mg/l ca 35

          Alkaliniteten mostvarar ca 11 mätt i (d)kH

          Mät kH i karet, justera (vid vattenbyte) med 30mg bikarbonat per liter vatten för att höja kH med 1 (3 gram för att höja 100 l med 1). Du kan omvandla vikt direkt till volym, (ex 15g = 15ml el 1 msk) det diffar lite i omvandlingen men det är försumbart om vi inte pratar kilovis med bikarbonat. pH kommer ej att överstiga 8.5 hur mycket du än öser i...
          Senast redigerad av Hagge; 01 april 2008, 12:55.
          /Fredrik

          Kommentar

          • magnus j

            #6
            tack skall ni ha för råden.

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Ursprungligen postat av Peter_A_F
              Det innebär väl också att det automatiskt blir ett något högre Ph värde vilket självklart inte är en nackdel för Malawi?

              Tillsätter man för mycket bikarbonat blir väl Kh lite väl högt men det kanske inte har så stor betydelse... jag la i lite mycket bikarbonat i början och fick ett Kh på 25% men nu ligger jag runt 10-15% vilket nog är ganska bra och ett Ph på 7,5-8.
              Ph blir inte med automatik högre med bikarbonat. Det hänger på hur ditt kranvatten ser ut. Däremot så är inte själva ph nuffran viktigt i ett Malawi - Tangayika kar. Vårt kranvatten är mil från vattnet i sjöarna, dessutrom så svänger ph i sjön minst mellan 7 till 9.

              Det som däremot är viktigt är att man stabiliserar kranvattnet. Inte för fiskens skull utan för vattenkvallitens bibehållende. Kolet i bikarbonatet är dessutom bra för tillväxt av bakterier och växter (om man nu inte har CO2 tillsats) eller byter vatten dagligen.

              Bikarkonat har flera stora fördelar jämfört med andra karbonater.
              Mycket svårt att överdosera.
              PH stannar behagligt runt 8,5 oavsett hur mycket du häller i.
              Billigt.
              Kan hällas rätt i karet utan att spädas ut eller förberedas.
              Dessutom är det väl beprövat och har använts i åratal i akvarium.


              Håller man sig till 0,5dl/100 liter bytt vatten så är man väl inom ramen utan att riskera några bieffekter.
              O det bästa av allt,,,, man behöver inte lägga energi på att mäta ph eller kh, utan kan ägna sig åt att mäta Nitrat
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • magnus j

                #8
                Ursprungligen postat av LN
                Ph blir inte med automatik högre med bikarbonat. Det hänger på hur ditt kranvatten ser ut. Däremot så är inte själva ph nuffran viktigt i ett Malawi - Tangayika kar. Vårt kranvatten är mil från vattnet i sjöarna, dessutrom så svänger ph i sjön minst mellan 7 till 9.

                Det som däremot är viktigt är att man stabiliserar kranvattnet. Inte för fiskens skull utan för vattenkvallitens bibehållende. Kolet i bikarbonatet är dessutom bra för tillväxt av bakterier och växter (om man nu inte har CO2 tillsats) eller byter vatten dagligen.

                Bikarkonat har flera stora fördelar jämfört med andra karbonater.
                Mycket svårt att överdosera.
                PH stannar behagligt runt 8,5 oavsett hur mycket du häller i.
                Billigt.
                Kan hällas rätt i karet utan att spädas ut eller förberedas.
                Dessutom är det väl beprövat och har använts i åratal i akvarium.


                Håller man sig till 0,5dl/100 liter bytt vatten så är man väl inom ramen utan att riskera några bieffekter.
                O det bästa av allt,,,, man behöver inte lägga energi på att mäta ph eller kh, utan kan ägna sig åt att mäta Nitrat
                kommunens vatten har ett ph7,7-8,1 hårdhet25-28 mg/l mycket mjukt

                Kommentar

                • Hagge
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 432

                  #9
                  Håller med Larry, enkelheten är bra, man skall ägna sig åt väsentligheter. Fast jag ser dock egentligen inte någon anledning till att använda så mycket bikarbonat som 0.5 dl /100 l vatten, det är lite som att elda för kråkorna tycker jag..

                  Med den tillsatsen får man ca 15 i kH om man startar på 0, i mitt eget vatten skulle alkaliniteten bli över 20 (dubbelt upp mot i malawisjön), det gör inget men det känns lite overkill för egen del. Gör man bara sina vattenbyten med någorlunda regelbunden basis så behövs inte det över-tillskottet av bikarbonater till vattnet, de kolkällor som filter och växter förbrukar är i normalfallet ganska försumbart...

                  Ett kH på mer än 3-4 räcker för att pH skall hållas stabilt, men vill du ha det på enklaste sätt så dunka i ungefär hälften av vad Larry säger så spar du lite pengar/bikarbonat, men får ändå tillräckligt med kH för att ha en bra miljö i karet. Dessutom tycker jag nog att man bör mäta kH med dropptest EMELLANÅT för att se/hitta tendenser och den dos som verkar lagom för ens eget akvarium. Det finns ju ingen anledning att hälla i grejer bara för sakens skull, till slut har man kanske mer bikarbonat än vatten om man aldrig mäter, än värre så kanske man går åt andra hållet och då riskerar man pH-fall. Och det är väl för att vara säker på att det inte inträffar som man ofta rekommenderar så kraftig dosering bikarbonat
                  /Fredrik

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Jo du har helt rätt Hagge det räcker säkert med hälften.
                    Jag har inte gått in 100 på var gränsen går, utan har pillat fram denna mängd genom att testa och lyssna på andra. Doserade 2dl ett tag för att kolla om något negativt inträffade och det gjorde det inte, o nu kör ja med 0,5 dl för att "sitta mitt i båten". Vallisnerian gillar verkligen bikarbonaten därför har jag inte gått lägre, dessutom så har ja gott om bikarbonat.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Hagge
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 432

                      #11
                      Ursprungligen postat av LN
                      Jo du har helt rätt Hagge det räcker säkert med hälften.
                      Jag har inte gått in 100 på var gränsen går, utan har pillat fram denna mängd genom att testa och lyssna på andra. Doserade 2dl ett tag för att kolla om något negativt inträffade och det gjorde det inte, o nu kör ja med 0,5 dl för att "sitta mitt i båten". Vallisnerian gillar verkligen bikarbonaten därför har jag inte gått lägre, dessutom så har ja gott om bikarbonat.
                      Jasså, gillar vallisnerian bikarbonat, vilken sorts vallisneria (den vanliga)? Jag har ju lite dålig fart i mina (jätte)vallisneria nuförtiden och jag får inte riktigt bukt med det... de kanske behöver mer nitrat förvisso!?

                      Känner man en bagare så lär inte bikarbonatkostnaden vara betungande, jag köper ju mitt på ICA i 40g påsar, kanske därför jag e så snål med det köper du storpack och i sådan fall vart?
                      /Fredrik

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Dom älskar bra ljus, bikarbonat och TMG.
                        Har runt 100 plantor av skruv och vanlig Vallisneria i två kar.
                        Hoppas att det blir runt 150-200 när det är dax att köra igång mitt stora kar om sisådär en månad.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Peter_A_F
                          Användare
                          • januari 2008
                          • 809

                          #13
                          Ursprungligen postat av Hagge
                          Jasså, gillar vallisnerian bikarbonat, vilken sorts vallisneria (den vanliga)? Jag har ju lite dålig fart i mina (jätte)vallisneria nuförtiden och jag får inte riktigt bukt med det... de kanske behöver mer nitrat förvisso!?

                          Känner man en bagare så lär inte bikarbonatkostnaden vara betungande, jag köper ju mitt på ICA i 40g påsar, kanske därför jag e så snål med det köper du storpack och i sådan fall vart?
                          Köpte en burk med Santa Maria av modell värsta grillkrydda burken... på Ciklidhuset här i Lerum, finns nog i alla akvarie affärer. Annars kan du alltid gå till ett bageri/konditori som bakar själva så kan man nog köpa en påse ganska billigt...
                          - 720 liter med Malawi.

                          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Hmmm ja har 25 kilo i garaget..... Skulle du få vägarna till Växjö så slå en pling så lastar ja 5-10 kg
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...