hjälp åt en nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ghosten

    hjälp åt en nybörjare

    hejsan

    jag har ett 160l kar med en hona och hane av palettcikliderna (Pelvicachromis pulcher)

    det är de enda fiskarna jag har funderade på att ha någt till i karet går det att ha någon färglad ciklid gärna ett par tillsammans med dessa för jag vet att dom kan vara revirilskna

    hoppas det är någon som kan hjälpa mig och skriv gärna några förslag gör inget att dom är lätta att få yngel nästan ett + men de måste vara färgglada.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Hej

    Välkommen till forumet! Det dräller kanske inte av färgglada ciklider du kan ha med palettciklider i 160 liter. Anomalochromis thomasi funkar, men har inte jättemycket färg. Lejonhuvudciklid kan kanske funka också, men den är inte färgglad allas, men fulsnygg så det räcker och blir över. Du kan ha Pseudocrinilabrius dvs. liten egyptisk munruvare m fl. Dessa hålls inte i par utan grupper. Om det inte nödvändigtvis är en västafrikan så kan du ha Neolamprologus (Lamprologus) multifasciatus. Inte så mycket färg men snygg ändå. Bland amerikanerna kan du ha Cryptoheros (Archocentrus) myrnae. Bland sydamerikanerna vågar jag inte riktigt gissa. Akvariet är för litet med flera som funkar rätt bra t ex blåciklid. Apistogramma cacatuoides är troligen för vek.

    Däremot kan du ha i princip alla barber och tetror som är höga i kroppen och du kan ha ungfödare som är höga i kroppen t ex plata och svärdbärare. Det är bara att gå in i affären och välja och vraka. De flesta kommer förstås att äta yngel.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    Arbetssätt...