vattenbyte hur ofta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #16
    Det diskuteras fram och tillbaks om hur många procent vattenbyte man ska göra, hur ofta man ska göra det och om det ska göras med hink eller slang, hävert eller elpump etc. Många har en åsikt, och många verkar vara beredda att spendera pengar och göra permanenta eller halvpermanenta ingrepp i VVS-systemen hemma för att det ska bli smidigt.

    Mot denna bakgrund är jag förvånad att man inte hör något om kontinuerliga vattenbytessystem. I sin enklaste form sätter man en droppande kran över akvariet, och har en överflödesränna där vattnet rinner ur akvariet och ner i avloppet när vattenytan når en viss nivå.

    Det behövs förstås att någon matematiskt bevandrad räknar ut hur fort det ska droppa för att motsvara si och så stort vattenbyte, men det borde inte vara något oöverstigligt hinder. Man skulle ju helt slippa bekymmer med vattenbyten.

    Någon som gjort ett sådant system, eller har en aning om varför man inte bör göra det?

    /Fredrik

    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      Hej

      Jag kör det inom jobbet och vi hade det i föreningslokalen när jag var med i Uppsala Akvarieförening. Det är mycket lätt att ordna om man har avlopp i lokalen. Främsta orsaken att folk inte skaffar det är nog rädslan för att breddavloppet sätts igen med vattneskador som följd. Har man en källarlokal så kan det vara enklast att föräkra sig med en spolbänk dvs en bänk med lister och avlopp som gör att vattenläckor inte hamnar på golvet.

      Mvh.

      Ola
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Kim
        Användare
        • april 2002
        • 25

        #18
        Temperatursäkning till 24 grader?
        Och? jag brukar ibland lyckas slarva och fått ner temperaturen till ca 20 grader vid vattenbyten utan några som helst problem...

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #19
          Det händer mig med men det betyder ju knappast att det är bra.

          mvh,

          Fredrik H.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Rickard
            Användare
            • april 2002
            • 727

            #20
            Jag sänker ofta tempen på vattnet till ca. 20 grader. Jag tror att det är bättre att sänka tempen på vattnet än att använda varmvatten. Mina fiskar har inte haft någon sjukdom på ca. 5år.

            M.v.h.
            Rickard
            M.v.h.
            Rickard

            Kommentar

            Arbetssätt...