vattenbyte hur ofta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fia
    Användare
    • januari 2003
    • 21

    vattenbyte hur ofta?

    Hej!

    Jag har ett malawiakvarium på 180liter, jag har tidigare bytt ca 1/3 av vattnet varje vecka funderar nu på att istället byta 20 liter varannan dag, någon som har några funderingar på om detta kan vara en förbättring eller försämring för mina små firrar?

    /Fia

  • malawi_voodoo
    Användare
    • juli 2002
    • 790

    #2
    verkar onödigt värre.
    kör som du gör nu

    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • Ps.Daniel

      #3
      Hej!

      Jag tror nog att det är lika bra, men bara onödigt jobb...(om du inte har JÄTTEkänsliga firrar, men det är nog inga malawisar..

      MvH Daniel

      MvH Daniel

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • januari 2003
        • 432

        #4
        Bättre att byta ofta och lite skulle jag vilja påstå i ditt fall. Däremot ser jag ej någon anledning för dig att göra det!

        Mvh


        F.H.
        /Fredrik

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Dessutom så är inte ett byte på 20 liter varannan dag lika mycket som 60 liter var sjätte dag.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Frågan blir nog snarare om det blir en förbättring eller försämring för dig. Fiskarna kommer antagligen inte märka av någon förbättring eller försämring.

            Smike

            Kommentar

            • Fia
              Användare
              • januari 2003
              • 21

              #7
              20l varannan dag ger i ett 180l-akvarium en omsättning på
              180(1-(160/180)^4)=67,6 liter de första 8 dagarna, medan ett byte på 30% var åttonde dag ger (tro det eller ej...) 180(1-(120/180)^1)=60 liter de första åtta dagarna.
              Anledningen till att vi gått över till att byta 20l/dag är dels att det inte innebär någon minskning i mängd vatten bytt, dels att det ger en mer konstant vattenkvalitet vilket i större utsträckning borde likna fiskarnas naturliga situation, och dels att vi har 3 10-litershinkar vilket gör att ett 20-litersbyte tar ca 10 minuter (tömma akvarie med hjälp av ena hinken och fylla på med hjälp av de två andra).

              För de rikligt perversa följer nedan lite akvariematematik.

              De almänna formlerna för hur mycket gammalt vatten som är kvar efter n dagar lyder som följer:
              20l/2dagar: 180*((160/180)^(n/2)) liter
              60l/8dagar: 180*((120/180)^(n/) liter
              Nu är det så att, vilket man ganska lätt med ett lagom mått tidigare kunskap kan bevisa, om två tal, vars bas är mindre än 1, växer exponentiellt så kommer alltid talet med störst exponent avta fortast mot noll, vilket här medför att det alltid kommer att vara mindre gammalt vatten kvar i ett 180-liters akvarie där man byter 10l varannan dag än där man byter 60l var åttonde dag.

              Här kommer en liten lista för hur många procent vatten man, utan 'kvalitetsminskning', behöver byta för att motsvara ett byte om 30%/vecka:
              Varje dag: 5,0%
              Varannan dag: 9,7%
              Var tredje dag: 14,2%
              Var fjärde dag: 18,4%
              Var femte dag: 22,5%
              Var sjätte dag: 26,3%
              (Formel: vattenmängd=exp[(n/7)*ln(1-0,3)]
              där vattenmängd är så många procent som skall bytas, n är hur många dagar det skall gå mellan varje byte, 7:an kommer från att det går 7 dagar på en vecka och 0,3 kommer från att man vill motsvara ett byte på 30%)
              Nu har jag undvikit att studera Fourieranalys i en hel timma, hoppas att jag inte stört allt för mycket

              /Pontif

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                Nej du stör inte alls, men perverst var det. Varför byter du vatten med hink? Jag byter med slang även om det bara gäller ett 40 liters.

                mvh,

                Fredrik H.
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • Fia
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 21

                  #9
                  Har ca 10 m från akvarie till närmsta vattenutlopp. Antar att detta inte är ett jättevettigt argument, med tanke på att det borde funka med en 10-metersslang, men just tömningen tycker jag är såpass smidig att det går alldeles utmärkt att använda hink.

                  /Pontif

                  Kommentar

                  • Fia
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 21

                    #10
                    FORTS. PÅ FÖREGÅENDE INLÄGG (Råkade trycka på Skicka svaret för tidigt...)
                    Och vad det gäller påfyllning så känns det dumt att hälla direkt från kranen, har nämligen 4-gradigt kallvatten, och 20 liter sådant i akvariet borde enligt mina beräkningar sänka temperaturen till ca 24 grader (jämfört med ordinarie 27), vilket inte känns riktigt snällt mot firrarna. Vi löser det hela med att värma en del av vattnet i vattenkokare/kastrull och på så sätt kunna hälla i 27-gradigt vatten istället...

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1884

                      #11
                      Om du dessutom har 10 meter till avloppet så kan jag absolut inte begripa varför du ska springa med hinkar. Inget hinktömmande kan väl vara smidigare än att tömma med slang direkt ut i toaletten eller en avloppsbrunn?? Jag kör med 6 metersslang på båda hållen, man behöver ju inte ens flytta slangen. Om du ska tömma med hink så måste du ju hålla på och bära och spilla..?? Jag har 5 stora kar på parkett så jag vill inte slabba för mycket.

                      Sedan har jag aldrig märkt att fiskarna har mått dåligt av varmvatten drirekt från kranen heller.

                      mvh,

                      Fredrik H.
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      • Ronnie B
                        Användare
                        • maj 2002
                        • 43

                        #12
                        Hej!
                        Om du byter lite varannan dag eller en gång i veckan spelar nog ingen roll, det är bara frågan om en smaksak.
                        Att du använder hink är ju perfekt för då får du ju röra på dig lite ,och det mår man ju inte illa av.

                        mvh
                        Ronnie


                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=100965

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Hej

                          Jag skrev var sjätte dag vilket gör att "Dessutom så är inte ett byte på 20 liter varannan dag lika mycket som 60 liter var sjätte dag" fortfarande är sant. Intressant lista över de exakta värdena som jag aldrig orkat räkna ut. Intuitivt trodde jag att spädningseffekten skulle bli större. På de flesta ställena funkar varmvatten från kranen men det finns varmvatten som inte är bra för fiskarna.

                          Mvh.


                          Ola
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Elfa

                            #14
                            Yes, yes, yes!!!
                            Härligt med lite "perversa" uträkningar! Man kanske borde byta vatten oftare, för visst är det en omställning för akvariets invånare att som i mitt fall få 50% av vattnet bytt varje vecka. Synd bara att jag känner ett visst motstånd när jag tänker på att behöva baxa fram slangen ännu oftare.

                            "Aquatic systems engineering" innehåller mer perversiteter för den som inte kan få nog.

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • november 2002
                              • 157

                              #15
                              Hej Fia!
                              Jag har själv Malawiakvarium och byter hälften en gång i veckan jag matar bra också¨med bra foder, dom mår bra och växer också bra.studera dina fiskars beteende då får du många svar om skötsel.Lycka till mvh Ann-Marie.Man blir bara snurrig om man krånglar till det friskt vatten är A-O för våra telningar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...