Malawi akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • magnus j

    Malawi akvarium

    Hallo

    Har gjort i ordning ett 240 liters .med stenar .
    vilka ciklider skall man börja med.
  • Rauken
    Användare
    • januari 2007
    • 310

    #2
    Ursprungligen postat av magnus j
    Hallo

    Har gjort i ordning ett 240 liters .med stenar .
    vilka ciklider skall man börja med.
    Välkommen till forumet Magnus

    Finns två vägar som jag ser det:
    • Antingen bestämmer man sig för vad man VILL HA, och sedan jagar man runt (kan troligtvis bli längre resor) eller så scannar man av vad som erbjuds i den nära omgivningen och väljer efter det...
    • Ser beror det ju på lite vad man är ute efter... Jag tänker närmast på beteende eller färgval (självklart utesluter det ena inte det andra...)
    Sen bör du fundera på om du vill ha några individer och många arter eller tvärt om...

    Vad är det du egentligen undrar över, är det sammansättningen av fiskar eller fiskar som är lämpliga "nybörjarciklider"?
    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

    Kommentar

    • magnus j

      #3
      Ursprungligen postat av Rauken
      Välkommen till forumet Magnus

      Finns två vägar som jag ser det:
      • Antingen bestämmer man sig för vad man VILL HA, och sedan jagar man runt (kan troligtvis bli längre resor) eller så scannar man av vad som erbjuds i den nära omgivningen och väljer efter det...
      • Ser beror det ju på lite vad man är ute efter... Jag tänker närmast på beteende eller färgval (självklart utesluter det ena inte det andra...)
      Sen bör du fundera på om du vill ha några individer och många arter eller tvärt om...

      Vad är det du egentligen undrar över, är det sammansättningen av fiskar eller fiskar som är lämpliga "nybörjarciklider"?
      Bra fråga .vilka sorter är nybörjare ,och hur många skall man böja med?

      Kommentar

      • Rauken
        Användare
        • januari 2007
        • 310

        #4
        Ursprungligen postat av magnus j
        Bra fråga .vilka sorter är nybörjare ,och hur många skall man böja med?
        Bra fråga det med, detta finns det säkert olika åsikter om. Tror att det viktigaste är att "läsa på" en del innan, så tror jag du fixar de flesta. Finns kanske några sorter man inte bör börja med (som t.ex. demasoni som är kända för att att vara lite känsligare) Tror snarare att det kan vara sammansättningen av olika arter som kan vara viktigare. Min rekomendation är att du kommer med lite förslag (antingen på det du vill ha eller på det du kan få tag i) så kan du säkert få synpunkter här...
        När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

        Kommentar

        • Tulle89
          Användare
          • augusti 2006
          • 239

          #5
          Bara för att ge dig en liten hint så går det golden, socolofi och röd zebra i mitt 220 liters kar.
          Med Vänliga Hälsningar Tulle

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

          Kommentar

          • magnus j

            #6
            Ursprungligen postat av Tulle89
            Bara för att ge dig en liten hint så går det golden, socolofi och röd zebra i mitt 220 liters kar.
            Låter intressant . Har du några tips på växter?.

            Kommentar

            • Tulle89
              Användare
              • augusti 2006
              • 239

              #7
              Malawi gräver ju en del och knaprar gärna på växterna så det gäller och ha lite tåliga växter.

              Har själv anubias och vallisneria i mitt och det funkar alldeles kalas. Vet även att javaormbunde fungerar bra.
              Med Vänliga Hälsningar Tulle

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

              Kommentar

              • KuRtaN
                Användare
                • februari 2008
                • 778

                #8
                Jag hade åkt till Kent på Nols Ciklidhobby och kika vad han har. Det är ju ett helt enormt utbud av malawi ciklider han har och en enorm kunskap om alla fiskar.
                Jag har köpt alla fiskar jag ha av honom och alltid fått massa info och hjälp ifall något strular. Rekommenderas till 200%!
                Over and out // Mathias

                Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                Kommentar

                • Peter_A_F
                  Användare
                  • januari 2008
                  • 809

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tulle89
                  Bara för att ge dig en liten hint så går det golden, socolofi och röd zebra i mitt 220 liters kar.
                  Jag har Golden och Socolofi och de ser väldigt fina ut ihop, men röd zebra också kan jag tänka mig att du få ett maffigt akvarie!

                  Du kan titta på filmer från mitt akvarie på min hemsida (se signaturen) där ser du hur Golden och Socolofi ser ut ihop.

                  Angånde växter så skulle jag rekommendera att börja utan dessa av två orsaker... för det första är det inte speciellt vanligt med växter i Malawisjön och för det andra kräver växter också tillsyn vilket man slipper utan...
                  - 720 liter med Malawi.

                  Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                  Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                  Kommentar

                  • Rauken
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 310

                    #10
                    Ursprungligen postat av Peter_A_F
                    Angånde växter så skulle jag rekommendera att börja utan dessa av två orsaker... för det första är det inte speciellt vanligt med växter i Malawisjön och för det andra kräver växter också tillsyn vilket man slipper utan...
                    Fast dom har en positiv inverkan på vattenkemin (förbrukar Nitrat t.ex.)
                    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                    Kommentar

                    • classe
                      NCS Medlem
                      • april 2007
                      • 1147

                      #11
                      Ursprungligen postat av magnus j
                      Hallo

                      Har gjort i ordning ett 240 liters .med stenar .
                      vilka ciklider skall man börja med.
                      svårt själv den.. egna mig gärna den så metria.esthera.rödzebror och lab.trevasae och nån du får en valt där vad den bra fiskar den har många där.. gärna nån bra den finns många fina fiskar den heller den jätte många bra där passar tex golden eller socolofi så viktigt en gruppen så du får högst tre arter där din 240 liter din karet så lagom med det.. fint snyggt nybörjar det.. bra med stenar o den gillar det fiskar bra gömmer sig det så lagom 18-20 stycker.. du får väljer själv..
                      375 LITER Malawi arter..
                      74 Liter Malawi yngel...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...