Hur tidigt kan de börja tugga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    Hur tidigt kan de börja tugga?

    När jag kom hem idag så stod en av mina Auratus i hörnet och såg lite nedstämd ut... var ganska tjock vid 'halsen' och så ut att tugga på något... men den är bara 4-5 cm lång, kan det ändå vara så att den har ägg i munnen?

    Jag kollade när jag la i lite mat och alla fiskarna var vilda som vanligt utan Auratusen som inte gjorde några försök till att äta.

    Alla tecken pekar på att den tuggar, men kan det vara så?

    Liten film på henne...
    Denna hona är bara ca 4-5 cm kan den verkligen ha ägg redan?
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!
  • Björn
    Användare
    • april 2002
    • 787

    #2
    Om det är fisken på bilden du menar så har hon helt klart ägg i munnen. Syns dels på "hakpåsen", dels på att hon är mager och att yttersta delen av äggläggningsröret fortfarande är synligt.
    Grattis!

    Mvh
    Björn
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

    Kommentar

    • classe
      NCS Medlem
      • april 2007
      • 1147

      #3
      låter henne i själv där så till tre veckor kan gömmer i natur för yngel där om du har bra din hålar i stenar för gömmer där.. eller ta i en separeta i akvarium där gärna.. ser den snyggt din film där din ps.socolofi är arg där o jagar..
      Senast redigerad av classe; 28 mars 2008, 00:33.
      375 LITER Malawi arter..
      74 Liter Malawi yngel...

      Kommentar

      • Peter_A_F
        Användare
        • januari 2008
        • 809

        #4
        Ursprungligen postat av Björn
        Om det är fisken på bilden du menar så har hon helt klart ägg i munnen. Syns dels på "hakpåsen", dels på att hon är mager och att yttersta delen av äggläggningsröret fortfarande är synligt.
        Grattis!

        Mvh
        Björn
        Vad roligt och spännande!

        Har bara haft fiskarna (och akvariet) i två månader nu så detta är första gången!!! Var först rädd att den hade någon sjukdom, men allt såg ju ut som att hon hade ägg i munnen... men trodde att de var för unga ännu.
        - 720 liter med Malawi.

        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

        Kommentar

        • Peter_A_F
          Användare
          • januari 2008
          • 809

          #5
          Ursprungligen postat av classe
          låter henne i själv där så till tre veckor kan gömmer i natur för yngel där om du har bra din hålar i stenar för gömmer där.. eller ta i en separeta i akvarium där gärna.. ser den snyggt din film där din ps.socolofi är arg där o jagar..
          Jag har hyfsat med sten, så det finns ganska mycket gömställen...

          Har tyvärr inget mera akvarie att släppa ner henne i. Kan man ha någon form av yngelakvarie i det stora? Typ sådant som man hänger på kanten eller låta flyta uppe på ytan?

          Ja, min Socolofi är minst sagt på och jagar iväg alla fiskar som han tycker är ivägen för honom... men är väldigt vacker!
          - 720 liter med Malawi.

          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Se till att honan kan komma undan lite.
            Tyvärr har Auratushannar en förkärlek att slå ihjäl sina tuggande honor.
            Har ett kar där det just nu går en ensam hanne, eftersom han nyss slog ihjäl sina sista två tuggande honor
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Nu kom ja på det
              Malawijanne kan konsten att hålla liv i honorna.
              Fråga honom om han har någe tips
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • classe
                NCS Medlem
                • april 2007
                • 1147

                #8
                Ursprungligen postat av Peter_A_F
                Jag har hyfsat med sten, så det finns ganska mycket gömställen...

                Har tyvärr inget mera akvarie att släppa ner henne i. Kan man ha någon form av yngelakvarie i det stora? Typ sådant som man hänger på kanten eller låta flyta uppe på ytan?

                Ja, min Socolofi är minst sagt på och jagar iväg alla fiskar som han tycker är ivägen för honom... men är väldigt vacker!
                lika min ps.socolofi är själv kung där i min karet över andra där min karet heller den är tufft över andra fiskar.. den är roligt heller..


                den är bra släpper yngel där du har gömmer stenar den så klart den tufft auratus är oxå tuffft det.. jag har själv nån 10 tal egna yngel av ps.socolofi är fritt av natur den är duktigt sig gömme i stenar.. den är bra fisk dom passar....
                375 LITER Malawi arter..
                74 Liter Malawi yngel...

                Kommentar

                • classe
                  NCS Medlem
                  • april 2007
                  • 1147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Peter_A_F
                  Jag har hyfsat med sten, så det finns ganska mycket gömställen...

                  Har tyvärr inget mera akvarie att släppa ner henne i. Kan man ha någon form av yngelakvarie i det stora? Typ sådant som man hänger på kanten eller låta flyta uppe på ytan?

                  Ja, min Socolofi är minst sagt på och jagar iväg alla fiskar som han tycker är ivägen för honom... men är väldigt vacker!
                  jaa gärna lagom med 40-60 liter så lagom i karet där så om man skall ha större så den snabbare sig växer det.. men du får bestämmer det jälv så lagom med vatten lagom 24-26 grader så bra behöver ha dropvärme det så klart och så den bra med en bioluftfilter sen innefilter så klart.. men du får bestämmer själv.. så man får byter vatten oftar den karet så klart..
                  375 LITER Malawi arter..
                  74 Liter Malawi yngel...

                  Kommentar

                  • Tulle89
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 239

                    #10
                    Ursprungligen postat av Peter_A_F
                    Jag har hyfsat med sten, så det finns ganska mycket gömställen...

                    Har tyvärr inget mera akvarie att släppa ner henne i. Kan man ha någon form av yngelakvarie i det stora? Typ sådant som man hänger på kanten eller låta flyta uppe på ytan?
                    Precis som nämnt tidigare så är det tyvärr så att större antalet yngel kommer bli mat direkt till övriga invånare i karet så vill man behålla så många som möjligt krävs det att man flyttar honon.
                    Ett yngelakvarie av den typen som flyter uppe på ytan går bra att ha då honan får vara ifred men problemet är att yngeln behöver växa en del innan man kan sätta ner dem bland de "stora" igen.

                    Min röd zebrahane är rätt stor så jag utgår ifrån ca 4 cm när jag släpper ner mina och det tar ändå ett par månader innan de kommer upp i den storleken och spendera så lång tid i en trång plastlåda som flyter uppe vid ytan skulle varje fall jag inte tyckt vara roligt.

                    Du har inte möjlighet att starta upp ett litet akvarium på låt oss säga 50 liter bredvid?

                    Jag tycker det är det bästa med akvaristiken när man får yngel och ser dessa växa upp och det kan väl absolut vara värt lite tjat på sambon/frun(eller vem det nu är som hindrar dig).
                    Med Vänliga Hälsningar Tulle

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                    Kommentar

                    • Richardi
                      Användare
                      • april 2007
                      • 84

                      #11
                      Ursprungligen postat av Peter_A_F
                      men den är bara 4-5 cm lång, kan det ändå vara så att den har ägg i munnen?

                      [/url]
                      Det är åldern och inte storleken som avgör om de kan leka eller inte. Jag hade själv ett gäng små demasoni som inte ville växa riktigt då de gick med större fiskar, men likväl lekte de. Och honan som tuggade var inte mer än 4 cm.

                      /Rick

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tulle89
                        Jag tycker det är det bästa med akvaristiken när man får yngel och ser dessa växa upp och det kan väl absolut vara värt lite tjat på sambon/frun(eller vem det nu är som hindrar dig).
                        Håller helt med, det ger en stor kick att driva fram lite smått som man sen kan stoppa i det större karet.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • HenrikV
                          Användare
                          • februari 2007
                          • 697

                          #13
                          Jag har en afrahona som enligt mig är på tok för ung för att ha lekt, men trots det har hon ägg i munnen. Hon är max 4cm och relativt nyinköpt. Tragiskt med dessa tonårsgraviditeter...

                          Kommentar

                          • Peter_A_F
                            Användare
                            • januari 2008
                            • 809

                            #14
                            Roligt med alla svar som jag fått!

                            Jag var bara lite överraskad att det kunde gå så fort och att de kunde blev mogna så tidigt...

                            Mina Socolofi är lite större/äldre så jag väntade mig att de skulle vara de som lekte först. Hannen är definitivt på men kanske stressar honorna lite för mycket för att de skall komma på lekhumör.

                            Ja det går ju att få tag i ett begagnat 60 liters akvarie med pump och ramp för runt 4-500 kr så priset är väl inga problem, vet inte riktigt vart jag skulle kunna ställa det bara... det är ett under att mitt 375 liters kunde hitta en plats, fast det är väl en fråga om prioritet...

                            När bör man flytta över honan?
                            - Snarast eller när det börjar närma sig kläckning?

                            Nu har jag visserligen redan ganska många Auratus... så vi får se ifall jag låter de försöka klara sig själva denna gång. Vill inte bränna mig heller... har ju inte hållt på så länge och vill inte göra det för krångligt så att man tröttnar innan intresset verkligen bitit sig fast...
                            - 720 liter med Malawi.

                            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                            Kommentar

                            • classe
                              NCS Medlem
                              • april 2007
                              • 1147

                              #15
                              Ursprungligen postat av LN
                              Nu kom ja på det
                              Malawijanne kan konsten att hålla liv i honorna.
                              Fråga honom om han har någe tips
                              ja håller dig så¨klart har hänt med min där oxåå den slög hanar ut hjäl honor när den är munruvare eller ta ny fiskar köp släpper för den i akvarium dom slår där.. har hänt hos mig själv den är samma som mel.chipokae som den är aggressiv fisk.. men den är vacker heller..
                              375 LITER Malawi arter..
                              74 Liter Malawi yngel...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...