Bright Blue & Röd Zebra??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mackis
    Användare
    • januari 2003
    • 34

    Bright Blue & Röd Zebra??

    Tjena!

    Har läst i ett antal inlääg här i forumet om att man bör inte hålla ps. zebra "bright blue" & m. estherae "röd zebra" i samma kar med risk för korsning! För tillfället har jag dom båda i tilsammans i ett kar och en röd zebra hona tuggar, och där är en bright blue hane som verkar vara mycket aktiv med att dra till sig uppmärksamhet! Har inte sett nån tecken på att röd zebra hanarna är redo för lek, men har heller inte sett bright blue & röd zebran leka!
    Hur vet jag när ynglena kommer att de är en korsning om de nu är det?
    Är det stor risk att dom korsar sig med varandra?

    Håller på att sätta igång ett kar till, så antagligen är det väl bäst att seperera dem åt?!?

    //Mackis

    540 Ciklidsoppa
  • Mm
    Användare
    • april 2002
    • 59

    #2
    Hur du kan se ifall det är en korsning är någ väldigt svårt att se. Du får ju tänka på att Röd zebran har blåa hannar (som bright blues, både hanarna och honnorna), med andra ord väldigt hög korsnings risk. Och efter din beskrivning av fiskarnas sexuella aktivetit så låter det rimmligast som om att bright blue hannen har lekt med röd zebran. Så det är någ bäst att du separerar dom vid starten av ditt nya karet och att du inte satsar på de kommande yngeln.

    //Mikael

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Jag håller helt och fullt med "Mm" angående detta ämne och skulle definitivt separera dessa arter så fort som möjligt.

      Stefan, Skövde

      375L Malawi
      2st 100L
      Malawi

      Kommentar

      Arbetssätt...