Ännu en tråkig fiskvals-tråd ;)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda_77
    Användare
    • november 2006
    • 13

    Ännu en tråkig fiskvals-tråd ;)

    Nu har jag nyinrett min malawiburk med lite btn-slimline och biltemas blästersand osv. Eftersom det är kul med förändring så planerar jag även att byta ut några av invånarna.

    De som jag funderar på att byta ut/behålla är 7st Ps. Saulosi. Fördelningen är i nuläget 2 snygga garanterade hanar + 3 gula honor och 2 som blivit blå. Tänkte lämnat tillbaka dem i zooaffären, men där påstod dom att även vissa honor kan bli blåa med stigande ålder?? .
    Gruppen funkar bra tillsammans men dessa två ser lite småtrista ut och är inte så färgstarka som övriga. Ska jag ändra något i sammansättningen?

    Jag vill fortfarande ha gult blått och rött i karet. Har fram till nu haft Saulosin tillsammans med I. Sprengerae men tycker dessa är lite tråkiga. Vill ha mer FÄRG!

    Har annars funderingar på att byta ut de blekare blå h*n*rna mot gula samt komplettera med t ex. "marigold" + någon av firefish/röd rubin eller "eureka".

    Har någon bättre förslag till 120 cm o 240 liter?
    Hur många av varje är lämpligt?

    (Vill egentligen ha ett mycket större kar men snickar-sambon anser att detta är helt omöjligt och skulle skapa sättningar i vårt 1800-tals hus )
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    #2
    Ursprungligen postat av Linda_77
    Nu har jag nyinrett min malawiburk med lite btn-slimline och biltemas blästersand osv. Eftersom det är kul med förändring så planerar jag även att byta ut några av invånarna.

    De som jag funderar på att byta ut/behålla är 7st Ps. Saulosi. Fördelningen är i nuläget 2 snygga garanterade hanar + 3 gula honor och 2 som blivit blå. Tänkte lämnat tillbaka dem i zooaffären, men där påstod dom att även vissa honor kan bli blåa med stigande ålder?? .
    Gruppen funkar bra tillsammans men dessa två ser lite småtrista ut och är inte så färgstarka som övriga. Ska jag ändra något i sammansättningen?

    Jag vill fortfarande ha gult blått och rött i karet. Har fram till nu haft Saulosin tillsammans med I. Sprengerae men tycker dessa är lite tråkiga. Vill ha mer FÄRG!

    Har annars funderingar på att byta ut de blekare blå h*n*rna mot gula samt komplettera med t ex. "marigold" + någon av firefish/röd rubin eller "eureka".

    Har någon bättre förslag till 120 cm o 240 liter?
    Hur många av varje är lämpligt?

    (Vill egentligen ha ett mycket större kar men snickar-sambon anser att detta är helt omöjligt och skulle skapa sättningar i vårt 1800-tals hus )
    Själv kör jag Saulosi och Firefish i samma burk fungerar fin fint och blir en härlig färgkombo. Har ett 10 vuxna samt ett gäng mindre Saulosi samt 12 st. vuxna Firefish.
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Hej Linda o välkommen till Forumet

      Din frågeställning är på inget sätt tråkig utan rätt kul

      Ja hade kört som komplement S. Afra "Cobue" i det akvariet.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Linda_77
        Användare
        • november 2006
        • 13

        #4
        Härligt att dom funkar tillsammans, Saulosin verkar ju vara rätt sansad trots allt. Har du några bilder?

        Kommentar

        • Linda_77
          Användare
          • november 2006
          • 13

          #5
          Ursprungligen postat av LN
          Hej Linda o välkommen till Forumet

          Din frågeställning är på inget sätt tråkig utan rätt kul

          Ja hade kört som komplement S. Afra "Cobue" i det akvariet.
          Tack för svaren! Tänkte att ni kanske ledsnar på alla nybörjarfrågor om fiskval i små burkar
          Ska fundera på Afran...gillar den skarpt! Men funkar den tillsammans med någon Aulonocara?

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            6st (2+4) Metriaclima sp. Msobo "Magunga reef" (eller spara Saulosi)


            4st (2+2) Aulonocara sp. "Firefish"


            6st (2+4) Melanochromis cyaneorhabdos (Maingano)


            6st (2+4) Pseudotropheus socolofi


            Sedan tycker jag att du ska be din kille ta med några goa snickargubbar och ställa upp dom bredvid varandra där du önskar ha ett akvarium som väger ca 500kg och se efter ifall golvet ger med sig om de står tätt intill varandra.
            En kille på 90kg sätter inte något golv i rörelse...om golvet inte är rejält svagt...men då har du ju en bra kille som kan förstärka golvet innan karet kommer dit.

            Kommentar

            • Linda_77
              Användare
              • november 2006
              • 13

              #7
              [QUOTE
              Sedan tycker jag att du ska be din kille ta med några goa snickargubbar och ställa upp dom bredvid varandra där du önskar ha ett akvarium som väger ca 500kg och se efter ifall golvet ger med sig om de står tätt intill varandra.
              En kille på 90kg sätter inte något golv i rörelse...om golvet inte är rejält svagt...men då har du ju en bra kille som kan förstärka golvet innan karet kommer dit. [/QUOTE]

              Har redan försökt med allt...han menar på att det kan ge skador på längre sikt osv eftersom huset är så gammalt. Men visst är det tråkigt att inte få ha ett riktigt STORT i ett 36m2 vardagsrum?! Kanske skulle byta ut honom samtidigt med rostcikliderna, hehe...

              Menar du att jag skulle kunna ha 4 arter trots att akvariet är såpass litet?

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Det enda tråkiga med frågeställningen frän min utgängspunkt är att jag inte har tillräckligt med erfarenhet av mbunasällskapskar för att ge råd... Jag kan ju inte jag vara "med" i tråden
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Ursprungligen postat av Linda_77
                  Sedan tycker jag att du ska be din kille ta med några goa snickargubbar och ställa upp dom bredvid varandra där du önskar ha ett akvarium som väger ca 500kg och se efter ifall golvet ger med sig om de står tätt intill varandra.
                  En kille på 90kg sätter inte något golv i rörelse...om golvet inte är rejält svagt...men då har du ju en bra kille som kan förstärka golvet innan karet kommer dit.
                  Har redan försökt med allt...han menar på att det kan ge skador på längre sikt osv eftersom huset är så gammalt. Men visst är det tråkigt att inte få ha ett riktigt STORT i ett 36m2 vardagsrum?! Kanske skulle byta ut honom samtidigt med rostcikliderna, hehe...

                  Menar du att jag skulle kunna ha 4 arter trots att akvariet är såpass litet?
                  Ja. Mbunas gillar att gå lite trångt och de arterna är ju inte de största. Tuffast är nog Msobo eller om du sparar Saulosi...medans socolofi får anses som riktigt snäll mbuna. "Maingano" kan vara tuff men det sker enbart inom sin egen art. Fire fish kan eventuellt bli lite knuffade, men jag tror inte det utan de klarar nog av det bra ändå. Det är nog maxat med dessa i karet så några fler går det nog inte att få in...

                  Jag tänkte på vilka arter som har de krav på yta som du kan ge och de passade in var för sig, men jag tror ändå att det skulle funka bra att ha de där fyra arterna samlade i ett 240L. Blir ett livligt och färgglatt akvarium iallafall.

                  Kommentar

                  • Rauken
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 310

                    #10
                    Ursprungligen postat av Linda_77
                    [QUOTE
                    Menar du att jag skulle kunna ha 4 arter trots att akvariet är såpass litet?
                    Det är nog snarare en smaksak. Personligen tycker jag det är snyggare med få arter och flera individer i stället. Tycker också att fiskarna får ett intressantare beteende då eftersom ev. rivalitet oftast sker mot andra artfränder. Men som sagt det är en smaksak... Fördelen med flera arter kan ju vara att man får in många olika beteendemönster i samma kar...
                    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                    Kommentar

                    • Linda_77
                      Användare
                      • november 2006
                      • 13

                      #11
                      Ursprungligen postat av Malawe
                      Ja. Mbunas gillar att gå lite trångt och de arterna är ju inte de största. Tuffast är nog Msobo eller om du sparar Saulosi...medans socolofi får anses som riktigt snäll mbuna. "Maingano" kan vara tuff men det sker enbart inom sin egen art. Fire fish kan eventuellt bli lite knuffade, men jag tror inte det utan de klarar nog av det bra ändå. Det är nog maxat med dessa i karet så några fler går det nog inte att få in...

                      Jag tänkte på vilka arter som har de krav på yta som du kan ge och de passade in var för sig, men jag tror ändå att det skulle funka bra att ha de där fyra arterna samlade i ett 240L. Blir ett livligt och färgglatt akvarium iallafall.
                      Ok, va bra! Ska fundera lite på den blandningen. Jag gillar ju trots allt mina saulosi

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        #12
                        Ursprungligen postat av Rauken
                        Det är nog snarare en smaksak. Personligen tycker jag det är snyggare med få arter och flera individer i stället. Tycker också att fiskarna får ett intressantare beteende då eftersom ev. rivalitet oftast sker mot andra artfränder. Men som sagt det är en smaksak... Fördelen med flera arter kan ju vara att man får in många olika beteendemönster i samma kar...
                        Håller med om att det blir ofta för rörigt med många olika arter (färger). Min rekommendation håll dig till två arter och ha flera till antalet.
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Frågan är vad man vill åt. Jag har nog mer och mer börjat gå åt andra hållet särskilt med munruvare som inte har revir slagna i sten som lamprologiiner. Det är inte samma hane som är på topp och med mycket olika firrar så är det alltid någon som har en dagsform som är ovanligt kul. Man kan självklart ha en vansinnig mängd akvarier. Ibland får man kompromissa. Just nu heter min kompromiss "fisksoppa" även om jag helt håller med om att det är snyggare att ha ett akvarium som inte ser ut som en Jackson Pollock.

                          Nästa snygga akvarium jag ska ha som sas. planeras från scratch kommer att vara kubiskt, ha några stenpelare staplade till ytan, smalbladig valisneria och endast innehålla prinsessor. Och så när det borde vara klart så kommer jag förstås förstöra alltihop genom att plumsa i Cyprichromis, snäcklekare, osv, osv, osv och så åker prinsessorna ut då de är för dominanta. Suck...
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Hihihi Ola precis så är det i vår underbara hobby

                            Man planerar en sak o gör en helt annan, men det ju det som är så kul.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              #15
                              Ursprungligen postat av LN
                              Hihihi Ola precis så är det i vår underbara hobby

                              Man planerar en sak o gör en helt annan, men det ju det som är så kul.
                              ja så blir det ofta hehe, för mej alltid mkt teori..sen blir det för det mesta med tiden nått annat
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...