Ännu en tråkig fiskvals-tråd ;)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda_77
    Användare
    • november 2006
    • 13

    #16
    Just nu lutar det åt att jag behåller mina saulosi och kompletterar med ev. firefish och kanske en till art. Hur många bör jag ha av varje? Funderar isf på att behålla 2+4 saulosi...eller är det bättre att skaffa fler??

    Kom just att tänka på att karet är nyinrett då jag bytt ut allt. Har dock tillgång till ca 50 liter "begagnat" bra akvarievatten samt ett kompletterande "begagnat" extra innerfilter. Behöver jag oroa mig för nitrit om jag pytsar i alla fiskarna imorgon?

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #17
      Kan bli så ja, i det gamla vattnet finns inte tillräckligt med bakterier, men har bara ditt gamla filter varit igång så finns där kanske fullt tillräckligt med nitrifikations bakterier.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Linda_77
        Användare
        • november 2006
        • 13

        #18
        Hoppas det...det gamla filtret är ju väl inkört sedan länge. Ska jag ha någon annan tillsats för att vara mer på den säkra sidan? Och hur gör jag med mina Ps. Saulosi? Vill gärna byta ut mina bleka blå h*n*r mot endera fler gula säkra honor eller ev. någon annan art. Ska jag behålla 2+4 eller öka antalet?

        Vad svårt det blev när jag tänkte till. Vill ju så gärna få allt färdigt i morgon med nya fiskar och allt! Undrar vad som är störst risk: bråkigt i karet om jag väntar med att släppa i alla fiskar eller plötlig nitritdöd om jag följer impulsen och gör det
        Typiskt oxå att jag ska åka bort om en vecka och inte kommer att ha full koll på några dagar

        Kommentar

        • Linda_77
          Användare
          • november 2006
          • 13

          #19
          Så där ja, nu har jag bestämt mig till slut! Jag behöll alla mina Saulosi utom en blå hona som visade sig vara en hane precis som jag misstänkte. Tyvärr fanns det bara dyra vf honor, så könsfördelningen är tillsvidare fortfarande lite tråkig. Blev iallafall mycket färg i burken och än så länge är det inget gruff heller.

          3+3 Ps. saulosi
          2+2 Alulonocara "Eureka" (hade velat ha fler, men de var också lite dyra)
          1+3 Metriaclima esterae "Minos Reef" (ok, mitt kar är i minsta laget för dem men jag hoppas det går bra ändå)

          Om detta går bra och dom funkar ihop så kanske jag släpper ner några fler honor senare. Vill gärna minimera risken för nitrit då jag bytt ut det mesta av inredning och vatten...

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #20
            Det finns lite olika flaskor som innehåller bakteria att köpa hos din lokala akvarieaffär.

            Men ja hade gjort som så att ja hade haft nog koll på fiskarnas beteende istället o förutsatt att pumpens bakterier räcker.
            Märker du att fisken börjar andas snabbt eller radikalt ändra beteende så gör ett stort vatten (50% igt) byte häll i 2dl salt o ropa efter hjälp här på forumet

            Ja vet att det är vrålkul att mata fiskarna, särskilt i början. Men ta det lugnt de första veckorna, mata typ bara varannan dag de första två veckorna o då bara litegrann.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            Arbetssätt...