malawi ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sarwar

    malawi ciklider

    min fråga till dem som kan malawi ciklider, en av min fiskar hade yngel i munnen i ett par dagar så jag tog henne och lagt henne ensam i annan akvarium så efter 10 minuter släpte hon allt hon hade i munnen. och jag tog ut henne och skilde henne från yngeln, jag vet inte om gjort rätt eller fel för yngeln är fortfarande inte hela de är bara små gula bolar. snälla nån har svar? behöver lägga tilbaka maman med hennes yngel eller ska jag låta bli för jag tror hon äter upp dem jag såg henne göra det hon åt upp 2 stycken yngel.
  • mico
    NCS Medlem
    • januari 2007
    • 32

    #2
    Hej
    Det troliga är att hon kommer äta upp dom, men hur som helst kommer dom nog ändå inte klara sig.
    Hon blev nog rädd när du lyfte över henne(och att hon är oerfaren mamma)
    så till nästa gång, vänta minst 14 dagar innan du flyttar på henne.
    Vilken sort är det? // Micke

    Kommentar

    • sarwar

      #3
      tack för ditt svar, ja hon är en Haplochromis venustus, så du menar att de inte klarar sig för de rör på sig fortfarande... idag testade jag igen jag la mamman i samma akvarium så började ätta upp dem.
      Sarwar

      Kommentar

      • mico
        NCS Medlem
        • januari 2007
        • 32

        #4
        i och med att dom är så små så är risken stor att dom ej klarar sig utanför munnen. tror det kommer fyngera mycke bättre nästa gång.
        Är det hennes första kull ?

        // Micke

        Kommentar

        • sarwar

          #5
          vet inte faktikst jag fick den för 3 veckor sedan. Men de rör sig då och då vad säger du om detta då? jag väntat så länge för det här och nu har jag sabbat den....synd.

          Kommentar

          • Falköping Andreas
            Användare
            • februari 2006
            • 1214

            #6
            Hej och välkommen till forumet! tänk på att tar du bort en hona från dess rom/ yngel så minns hon dom inte så länge efter de spottats ut. De betraktas som mat ganska fort. Till nästa tillfälle försök o kolla när de lekte och ta sedan upp henne när hon ruvat ca 14 dagar då är ynglena så pass stora att de klarar sig ifall hon spottar dom när du plockar upp henne.
            Lycka till.
            mvh Andreas
            http://www.skovdeaf.se/

            Kommentar

            • sarwar

              #7
              tack Anders jag har nu lärt mig men det är synd att jag var orsaken till nästan 15 st yngels död.

              Kommentar

              • Cichlidaholic
                Användare
                • juni 2005
                • 1103

                #8
                Ursprungligen postat av sarwar
                tack för ditt svar, ja hon är en Haplochromis venustus, så du menar att de inte klarar sig för de rör på sig fortfarande... idag testade jag igen jag la mamman i samma akvarium så började ätta upp dem.
                Sarwar
                Nimbochromis Venustus Är det korrekta namnet men ingår i gruppen man kalla haplisar/icke mbunas
                Senast redigerad av Cichlidaholic; 16 mars 2008, 01:55.
                4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                Min Hemsida
                Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                På min Zoon
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                Kommentar

                Arbetssätt...