Lite frågor om troffar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jimpa
    Användare
    • oktober 2007
    • 101

    Lite frågor om troffar

    Postade det här i "Troffetråden" igår men det drunknar i allt annat där.


    Mina moliro växer och växer och jag försöker se hur könsfördelningen verkar bli.

    Jag har tre stenrösen som hålls av varsin hane där till några andra solklara hanar vilket syns på att de slåss och har därav vita läppar, färgar mer/är mörkare/visar inga ränder längre och en del har växt fortare än de andra. Särskilt de med revir. Hur går man tillväga om det visar sig att flertalet är hanar i gruppen?

    Två stycken håller sig nära botten ofta och tuggar mycket sand. De äter som de andra men har inte färgat om speciellt mycket, bara röda fenor. Solklara honor?
  • Falköping Andreas
    Användare
    • februari 2006
    • 1214

    #2
    Att säkert könsbestämma med att bara kolla utefter beteende är inte alltid så lätt. Enda säkra är o kolla då de leker eller att kolla könsöppningen. Har du många hanar så är det bara o säga otur. shit happens. Jag var med om en grupp på 50st körsbär där det var 43 hanar +7 honor... inge kul fördlening alls.
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Personligen tycker jag inte att det gör nåt om det är ngt fler hannar. Med tiden kan du ju ta ur de hannar du inte tycker håller måttet.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Oden70
        Användare
        • januari 2007
        • 869

        #4
        Hade inann en grupp med fördelningen 15+15.. det var den grupp som gav i särklass mest yngel.. vet inte om det e en nackdel att ha många hanar, men 43+7..... hade fan gråtigt mig till sömns
        Petrochromis is da shit8)8)

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          kan ibland tycka att fler hannar kan vara bra, men det är ibland, mycket fingertoppskänsla med munruvare i grupp, det är svårt att få till det där extra-där det plötsligt blir en fungerande "harmoni", nästan allt beror på volym och "smart" inredning för att gruppen ska fungera, och naturligtvis antalet i gruppen
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • jimpa
            Användare
            • oktober 2007
            • 101

            #6
            Tack för svaren!

            Känslan jag får från deras beteende för tillfället är iaf att det verkar var många hanar. Men det är väl bara och avvakta och se hur det utvecklar sig.

            Det finns väl viss risk att man förstör harmonin i gruppen om man plockar bort en del, alltstå att de blir för få för karets storlek?
            Att senare tillsätta fler honor utan att ta bort några hanar är utrymmesmässigt sett inga problem då fyra stycken gick bort strax efter nyår och det fanns plats innan det med.

            Men får man mycket yngel och gruppen funkar så är det klart att det är onödigt att mixtra.

            Kommentar

            Arbetssätt...