Endast tropheus saknas ...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PuTTeN

    Endast tropheus saknas ...

    Hej.

    Sålde fiskarna i sällskaps akvariet på HAFs loppis.
    Dels för att jag behövde foga om akvariet och har tänkt mig att ha Tropheus i det.
    så nu är det ny fogat och tätt

    Det jag har gjort är:
    Målat bakrutorna matt svarta.
    Bytt ut sjösten mot marmor kross.
    Och bytt ut gamla ytter filtret mot Fluval FX5

    Väntar på leverans med vit sten som jag har tänkt bygga grottor med.
    För övrigt är akvariumet diamant format hörn akvarium på lite mer än 600 Liter.

    Har läst en del om Tropheus men har fortfarande lite frågor

    Har tänkt mig någon av följade Tropheus:
    Tropheus sp "red" chimba
    Tropheus moorii kambwimba
    Tropheus moori Ilangi

    Ge gärna förslag på andra färgstarka Tropheus.
    Samt om du vet vart man kan få fatt i fina ex. runt Stockholm.
    Alltid roligt med yngel och efter som jag bara ska ha en sort så ska man satsa på F1or eller VF och hur många?

    Har läst att maten är oerhört viktigt för dom ska må bra vilket foder bör jag införskaffa ( har även malawi och "vanliga" tanganyika ciklider)

    Tropheusar verkar känsliga mot parasiter och sjukdomar har läst att man ska alltid ha medicin hemma vilken/vilka? och till vilken sjukdom

    Tack på förhand
    // Patrik
    Senast redigerad av Gäst; 10 mars 2008, 12:35.
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Välkommen till forumet Patrik!
    Jag är inte så haj på troffar men jag vet att akvarielagret har börjat plocka in mer och mer nu. Akvarieleasing har väl alltid haft några grupper inne - tror jag i alla fall.
    En variant som jag gillar är Kasanga (Red rainbow) som jag tycker är väldigt snygg.

    Det finns en hel drös tropheus-fantaster här på forumet som jag hoppas kommer att svara.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Rauken
      Användare
      • januari 2007
      • 310

      #3
      Hej Patrik!

      Ett råd är att fundera lite på bottenmaterialet! Jag har ingen egen erfarenhet, men det påstås att kross kan ge fula munnar på Troffarna eftersom materialet är ganska vasst. Förhoppningsvis kan någon med egen erfarenhet ge mer info...

      Här kan du kolla efter fisk. Med det stora karet behöver du en rejäl grupp på ca. 50 st.

      Sen råder det delade meningar ang. kvalietet på VF, F1, mm. Tyvärr är det inte så enkelt utan jag är helt övertygad om att det är säljarens skötsel som avgör kvaliten på fisken.

      Vad gäller maten så tycker jag personligen att räkmix med ca. 70% grönt i fungerar jättebra. Dock hänger det på vad dina Malawi behöver. Har själv Demasoni ocskå men dom vill ju ha ung. samma foder som Troffar, dvs mycket grönt.

      Har själv "sp. "Bulu Point" dvs. "körsbär" och tycker dom är väldigt läckra. En annan sort som jag bara sett på bild men också gillar är http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=178
      men som sagt, det finns många häftiga. Det roligaste med troffar tycker jag är beteendet och att det ständigt är full rulle i karet.

      Tror inte man skall överdriva problemen med Troffar, sund förnuft , kontinuerlig skötsel och uppmärksamhet räcker långt. Har ingen egen erfarenhet ang. mediciner, dock bör du nog kolla dess hållbarhet innan du bunkrar. Tror att det viktigaste här är kunskapen om de problem som KAN uppstå så man kan agera snabbt och riktigt när det väl behövs.
      När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Det är alltid bra att ha Flagyl hemma om oturen skulle vara framme och det kan ske lika gärna med Malawiciklider som med Tropheus.

        Överhuvudtaget så är det skötseln och matningen som ställer till de flesta problemen. Man ska inte mata för mycket av räkmix eller något foder utan hålla det på en lagom nivå.

        Kommentar

        • akva99
          Användare
          • september 2005
          • 527

          #5
          marmorkross har jag haft till tropheusar de sista 25 åren och inte haft några problem.
          därimot är jag tveksam till matt svart bakgrund och moorii varianter de anpassar sig efter att det är mörkt och blir ofta mörka och tråkiga.
          skall du ha färgstarka fiskar så är black oftast bäst typ kiriza körsbär
          och dubbar är bra.svart och gult är väl det som syns bäst ihop och även på långt håll.
          lycka till!!

          Kommentar

          • akva99
            Användare
            • september 2005
            • 527

            #6
            här ser du en körsbär som plockar med marmorkrossen

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Finns många mkt vackra sydliga "färg-moorii" (tex Ilangi,Röd el Blå Regnbåge etc) men man skall nog inte ha för höga förväntningar på att samtliga i gruppen går utfärgade samtidigt. Oftast är det bara de starkaste hanarna som färgar maximalt, och då e det nog lätt att bli besviken om man trodde annat. Tror som redan nämt att just Moorii färgar bättre/lättare i ljus inredning också.
              Jag hade nog satsat på ,som också redan nämnts, tex nån sp. Black-variant. Nån sp Red hade nog också blivit poppis men de gör sig också bättre i ljusa kar, enligt mig.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • PuTTeN

                #8
                Tusen tack för alla svaren.
                Jag ska nog köra på sp. red (om jag hittar någon som säljer )
                Sen med bakrutan som jag målade får jag väll skrapa bort om tropheusarna inte färgar ut

                Kommentar

                Arbetssätt...