Prinsessan av burundi m malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DitteJ

    Prinsessan av burundi m malawi?

    Har ett akvarium med malawiciklider. och har just skaffat en "Prinsessan av burundi" hon är ju inte Malawi, kan de verkligen va i samma? skall jag i så fall skaffa fler såna?
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    vad har du för malawi? stooor skillnad kan det vara, sen att blanda med prinsessan kan/borde gå bra med vissa arter
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • KuRtaN
      Användare
      • februari 2008
      • 778

      #3
      Jag fick med en "bonus" fisk när jag köpte sessor till mitt tanga kar, den hade bara ett öga och var mkt mindre än dom andra så jag slängde ner den i mitt malawi kar för att den skulle bli mat. Men dom käkade upp alla fenor på den så jag fick avliva den. Jag har afror, röd zebra, crabro & golden.
      Over and out // Mathias

      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

      Kommentar

      • Markus_A
        Användare
        • december 2005
        • 418

        #4
        Arterna ur "prinsessan"komplexet kan ju vara väldigt agressiva och ihärdigt försvara sitt revir/koloni. Har du malawi som kan hävda sig, samt lite stenar som bildar grottor och revirgränser borde det inte vara något problem. Förutsatt att inte akvariet är väldigt litet.

        Kommentar

        • DitteJ

          #5
          Har auratus, röd zebra, pallet, och några blårandiga, som jag aldrig kommer ihåg namnet på....

          Kommentar

          • DitteJ

            #6
            Måste tilläga att hon är väldigt agressiv!

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              [QUOTE=DitteJ;725820]Måste tilläga att hon är väldigt agressiv![/QUOödan...
              ja prinsessan är oftast det och därför kan det passa med förslagsvis auratus mfl..mkt beror på storlek på kar och inredning samt hur många fiskar du har totalt
              Senast redigerad av specmats; 06 mars 2008, 00:59.
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Överskatta inte prinsessans aggressivitet. Det är inte en ultra-aggressiv fisk, och dessutom är den väldigt liten, betydligt mindre än de flesta (alla?) malawis. Jag har aldrig hållit den med malawis, men om jag skulle försöka skulle jag nog ha den med Golden, Maingano, Demasoni... små, inte överdrivet ilskna, mbuna.

                Rödzebror, fuelleborni etc större & aggressivare malawis torde demolera dem totalt.

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #9
                  en kombo som personligen funkade bra var prinsessan med Ps.Ornatus, dom kunde hålla revir mot malawin, och liknande ganska små malawiarter finns det gott om, dock var prinsesskolonin etablerad INNAN mbunan, tvärtom så finns risken att dom (prinss) aldrig kan etablera sej ev kan dom bli dödade
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...