Sällskap till Placidochromis sp. phenochilus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    Sällskap till Placidochromis sp. phenochilus

    Jag har idag 4+5 Placidochromis sp. phenochilus tanzania samt 4+3 Copadichromis azerus i mitt vardagsrumskar på 325 liter. Alla fiskarna är ungdjur och på gränsen till könsmogna. På lördag ska jag hämta ett gäng till Placidochromis sp. phenochilus att utöka gruppen jag har och azerusen åker nog ev ner i lokalen eller blir inbyte. Har märkt att fisken i karet är väldigt skrajja och blir väldigt rädda så fort man går förbi. Vad beror detta på undrar jag? Är det för att fisken är relativt ny i karet eller är det för dåligt med skydd för dem? Jag funderade på någon mildare malawi som sällskap, typ golden för att få phenochilusen lite tuffare. Vad kan ni rekomendera för sällskap till dem? Planerna är att skaffa mig en fin avelsgrupp av phenochilusen och ett större kar när de blir större.

    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Skumt att dom är rädda, dom brukar vara dom sista som blir rädda...
    Vill du ha dom så dom verkligen kommer till sin rätt så är det nog Iodotropheus spreangare eller golden som gäller eller en lethrinops eller en vek aulonocara.
    Red cap Itungi vore nog väldigt snyggt med dom.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Markus_A
      Användare
      • december 2005
      • 418

      #3
      I mitt 900 har jag P. sp. phenochilus ihop med Rostratus, P. gisseli, T. placodon, C. Rhoadesii, golden samt M. sp. northern blue vilket funkar ok. Dom lekte häromdagen. Det konstiga var då att hanen försökte äta upp rommen innan honan tog upp den. Aldrig vart med om tidigare. Men sällskap skall nog vara ganska lugnt, det känns som jag är på gränsen till för att ha dom med för tuffa medinvånare.

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        Ursprungligen postat av Markus_A
        I mitt 900 har jag
        I stora burkar fungerar ju saker på helt andra sätt... jag har ju fuelleborni med veka fiskar som leker ändå men skulle samma blandning varit i ett 375L hade det nog funkat mindre bra skulle jag tipp.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Markus_A
          Användare
          • december 2005
          • 418

          #5
          Ursprungligen postat av deelay
          men skulle samma blandning varit i ett 375L hade det nog funkat mindre bra skulle jag tipp.
          Prova! Nä visst är det så att det blir annorlunda i större kar.

          Kommentar

          • malawi375
            Användare
            • april 2006
            • 209

            #6
            Mina phenochilus är inte det minsta rädda, jag tror att de är för korkade... Några mer intetsägande fiskar rent beteendemässigt har jag aldrig haft, de liksom bara...är? Men bra för mina mbunas är de.

            Kommentar

            Arbetssätt...