Sciaenochromis fryeri i vilket sällskap?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciclidaes
    Användare
    • augusti 2006
    • 11

    Sciaenochromis fryeri i vilket sällskap?

    Hej!

    Jag har fått möjligheten att köpa några riktigt fina S.fryeri (största hanen c:a 16-17cm de andra 11-15) . Jag har tidigare varit ute efter denna art men aldrig sett så här stora och fina. Problemet är nu att göra plats för dessa i mitt ciklidakvarium på 375 lit. Jag har 2 Golden som är rätt så stora c:a 10 cm, 5 röd zebror som är ungefär lika stora samt ett par C afra. Kan jag ha några av dessa kvar eller måste jag tömma karet på fisk!

    Om jag tömmer på fisk hur många par S.fryeri ska jag satsa på?. Jag hade önskat 2 hanar och tre honor men han släpper bara jämna par!
    Skulle det funka med tre par??

    Det blev många frågor på ett bräde hoppas någon vänlig Fryerifan kan hjälpa mig att bena ut detta medans fisken finns kvar!
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Du behöver inte flytta fisk. Jag har Fryeri med Afra, Estherae och andra Mbunas och det funkar bra. De lever ju naturligt tillsammans, Fryeri jagar Mbunayngel. Mina jagar Afrayngel men jag tror inte att det är någon vidare jaktlycka med tanke på hur många Afrayngel jag har i burken nu...

    Jag har två hanar och tre honor i mitt 1225 L, jag vet inte hur de funkar i ett 375 L men jag hade nog satsat på ett eller två par.

    Snygg firre e det, här e min ena hane:

    Kommentar

    • Mattias777
      Användare
      • november 2006
      • 1493

      #3
      Tror också det kommer funka. Du ser om dom kommer o få utrymme o leka. Vet ej om du vill odla på dem.

      Här e en bild på min ljusblåa hane.


      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

      Kommentar

      • RobbanG
        Användare
        • januari 2004
        • 563

        #4
        Ursprungligen postat av Erik Österlund
        Du behöver inte flytta fisk. Jag har Fryeri med Afra, Estherae och andra Mbunas och det funkar bra. De lever ju naturligt tillsammans, Fryeri jagar Mbunayngel. Mina jagar Afrayngel men jag tror inte att det är någon vidare jaktlycka med tanke på hur många Afrayngel jag har i burken nu...

        Jag har två hanar och tre honor i mitt 1225 L, jag vet inte hur de funkar i ett 375 L men jag hade nog satsat på ett eller två par.

        Snygg firre e det, här e min ena hane:
        Två hanar, är det inte ganska aggresiva mot varandra? Har själv 1 hane till 2 honor i ett 720 och funderat på att komplettera med ytterligare 1 hane, men varit osäker på om dte skulle funka...
        //Robert

        Kommentar

        • Ciclidaes
          Användare
          • augusti 2006
          • 11

          #5
          Okej!

          Kul och få lite tipps det verkar ju ok alltså, jag är bra sugen på att satsa på två par i så fall, jag har då möjligheten att placera om dem till ett 450 liters så får de lite mer utrymme. Jag undrar liksom Robban om inte hanarna kan vara tuffa mot varandra? Hur roviga är dem egentligen?
          I de kar som jag har sett har det gått många hanar och det har ändå verkat lugnt!

          Däremot känns det som en chansning att sätta en ny hane i en redan etablerad grupp.

          Tack för de goda råden!Det bara att hoppas att inte fisken redan är såld!

          Hälsn. Claes

          Kommentar

          • Mattias777
            Användare
            • november 2006
            • 1493

            #6
            Ursprungligen postat av Ciclidaes
            Okej!

            Kul och få lite tipps det verkar ju ok alltså, jag är bra sugen på att satsa på två par i så fall, jag har då möjligheten att placera om dem till ett 450 liters så får de lite mer utrymme. Jag undrar liksom Robban om inte hanarna kan vara tuffa mot varandra? Hur roviga är dem egentligen?
            I de kar som jag har sett har det gått många hanar och det har ändå verkat lugnt!

            Däremot känns det som en chansning att sätta en ny hane i en redan etablerad grupp.

            Tack för de goda råden!Det bara att hoppas att inte fisken redan är såld!

            Hälsn. Claes
            Jag tror det där är väldigt induviduellt. När jag hade två hannar ihop gick det hur bra som hellst, min alfa hanne är bara lite tuff när han leker


            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

            Kommentar

            • RobbanG
              Användare
              • januari 2004
              • 563

              #7
              Fixade lite med inredningen idag. När allt var klart saknade jag den lysande stjärnan Fryerihanen med en riktigt fin vitbläs. Hittade död bakom akvariet.. suck!
              //Robert

              Kommentar

              • Mattias777
                Användare
                • november 2006
                • 1493

                #8
                Ursprungligen postat av RobbanG
                Fixade lite med inredningen idag. När allt var klart saknade jag den lysande stjärnan Fryerihanen med en riktigt fin vitbläs. Hittade död bakom akvariet.. suck!

                Bakom bakgrunden eller hade han hoppat ut?


                http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                Kommentar

                • RobbanG
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 563

                  #9
                  Han hade hoppat ur karet. Mycket tråkigt då jag verkligen gillade färgteckningen.
                  //Robert

                  Kommentar

                  • Mattias777
                    Användare
                    • november 2006
                    • 1493

                    #10
                    Tråkigt
                    Appropå tråkigt: Jag köpte mitt lekpar på Lagret o i den burken simmade många olika fryerivarianter. Min hanne är så otroligt fin tycker jag.... Honan jag fick med är ganska mörk för att vara fryerihona. Jag såg yngel ifrån det paret nyligen som hade växt en del ca5.6 cm o dom såg inte alls lovande ut

                    Det kan ju hända mkt än men skall nog försöka byta in min hona mot en som härstammar ifrån dom med ljusblå kropp, rödagula fenor o vit bläs. Skall man odla o sälja så är det ju väldigt viktigt


                    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                    Kommentar

                    • Thomas R.

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ciclidaes
                      ...om inte hanarna kan vara tuffa mot varandra? Hur roviga är dem egentligen?
                      I de kar som jag har sett har det gått många hanar och det har ändå verkat lugnt!
                      Lite stridigheter blir det, men det går oftast över ganska snabbt!
                      Fördelen med många hanar i samma burk är att dem inte har tid att jävlas med honorna...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...