Vad ska jag ha i mitt 720?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mappe
    Användare
    • februari 2008
    • 15

    Vad ska jag ha i mitt 720?

    Hej

    Jag skulle vilja ha tips på en bra sammansättning i mitt 720l. I mina planer ingår redan en grupp troffar.

    Mvh Mats
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Ha en rejält stor grupp troffar då, 35-40 stycken och komplettera med 5-6 hästnosar. Jag har tidigare haft snäcklekare i samma akvarium som de nämnda arterna, både L. multifasciatus och L. ocellatus, vilket har fungerat bra. Bäst fungerade det med ocellatus tyckte jag, multisarna blir snart för många, gräver för mycket, tar för stor plats och är för kaxiga. Jag har också försökt med sandlekare men det gillade inte sandisarna, troffarna var för stirriga för deras smak. Nu funderar jag på att släppa ned mitt lekpar J. regani men tvekar lite. De är jäkligt stora och jäkligt skarpa (vad tror ni om det ni som läser)?

    Fodermässigt anser jag att det fungerar bra att blanda tropheus och hästnosar med arter som vill ha mer köttbas men det beror nog mest på att jag ändå matar troffarna med makrill (NLS) som grundfoder.
    Senast redigerad av Per B; 02 mars 2008, 18:55.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • ciklidjorgen
      Användare
      • september 2006
      • 32

      #3
      Ursprungligen postat av Mappe
      Hej

      Jag skulle vilja ha tips på en bra sammansättning i mitt 720l. I mina planer ingår redan en grupp troffar.

      Mvh Mats
      hej någon cyprichromis leptosoma grupp hade passat utmärkt en grupp å 8-10st och välkommen till forumet
      allt jag säger är min egen åsikt jag har mer än 35 års erfarnhet att hålla malawi o tanganyika så jag har haft det mesta till 85% VF

      Kommentar

      • Mappe
        Användare
        • februari 2008
        • 15

        #4
        Tack för tipsen.
        Hade tänkt mig en grupp Murago som var min favorit när jag hade troffar senast (1994) De verkar dock inte vara så vanliga just nu, eller?

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Jag har i 600-karet ett 20-tal Bemba-hanar samt ett gäng Kipili-jullar i div. size och det funkar bra. (verkar faktiskt som en liten Jul-hane har TVÅ honor, men det kan jag återkomma med om jag får till en bra bild-serie...)
          Där går även ett par Petro Trewavasae samt några Synodontis Polli "Black". De icke göklekande Synodontis-arterna är perfekta Troffe-kompisar tycker jag. Matar mest med mix + lite NLS & AN Excel. Eretmodus skall ner i den baljan också vad det lider.

          Min Nkonde-burk hyser en del "leftovers" av div. L-malsarter.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Jag hade förutom troffarna kör med någon snäcklekare, Neol. multifasciatus eller Occelatus.
            Dessutom så vore nån hästnos kanon.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • Per B
              Användare
              • september 2005
              • 1250

              #7
              Tack Ozric, då tror jag att jag ska prova att släppa i mina kipili till tropheusarna och hästnosarna. Jag behöver nämligen deras nuvarande akvarium till annat. Min enda kvarstående betänklighet är att det blir bekymersamt att håva upp yngel framöver, jag har en del sten i troffeakvariet...
              mvh Per

              Tanganyika och Västafrika i burkarna

              Kommentar

              • Mappe
                Användare
                • februari 2008
                • 15

                #8
                Var hos Ola i L-krona igår och fick göra en nyprioritering på vad jag vill ha i mitt 720. Bokade c:a 15 C.Leptosoma "blue flash" eller "malasa". Med dem skall det förhoppningsvis gå en grupp Ophthalmotilapia boops samt några Callochromis.Skulle det funka med nga. hästnosar också? Finessen med nyprion. är att jag "måste" ju köpa en burk till troffarna

                Mvh Mats

                Kommentar

                Arbetssätt...