Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lina_andreasson
    Användare
    • april 2007
    • 22

    Hjälp!

    Fick hem mina Tropheus sp. black Bemba för snart 2 helger sedan... I början såg allt bra ut dem åt och rörde på sig. Efter ett tag så började vissa klia sig på inredningen, men dem åt fortf.

    Sedan i förrgår stod en av fiskarna nere vid botten. Igår kväll upptäckte jag en ljus ljus vit liten prick (kanske lite luddig) på en av den främre simfenan.

    Idag syns (pricken) ännu tydligare och en aning större... Fast dem andra fiskarna börjar mobba den mer nu.
    Kan det vara vita prick sjukan eller sametssjukan?

    Fast alla äter inlkl den (sjuka).


    Alla värden är bra och om jag måste medicinera så måste det bli i karet där dem går.

    Är ingen proffs fotograf men lägger upp några länkar till bilder på fisken.






    Hjälp tack!
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    Hej
    Har du ngt salt i akvariet??
    Salt är mkt effektivt på sammetssjukan (costia) och har en allmänt dämpande effekt på parasiter.
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • lina_andreasson
      Användare
      • april 2007
      • 22

      #3
      Japp, gjorde vattenbyte och salta igår...

      Funderar på att hålla ut lite till och ha lite mer uppsikt på dem. Vill ju inte medicinera onödan heller.

      Kommentar

      • Narii

        #4
        När dom kliar sig så brukar det vara hög nitrit/nitrat halt

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #5
          Tja, mina 16 vf dubosi maswa åkte på ngt liknande för ca 3 veckor sedan många små prickar samtidigt som de kliade sig och var allmänt slöa. Medicinerade med punktol och odinol samt salt. Hälften gick åt tyvärr, vet ej om det är rätt tillvägagångsätt för att få dem friska? Det gick även frontosor och julidochromis i det akvariet men de klarade sig. Så försök fastslå vad det är de åkt på och medicinera efter det.

          Mvh/ BB

          Kommentar

          • lina_andreasson
            Användare
            • april 2007
            • 22

            #6
            Alla vattenvärden är bra i karet.

            Kommentar

            Arbetssätt...