Fisktips till 240-liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vesslan
    Användare
    • februari 2008
    • 3

    Fisktips till 240-liters

    Tjena, efter att ha varit utan akvarium några år så har jag äntligen lyckats övertala gumman att köpa ett nytt. Det blir ett 240-liters juwel så nu skulle jag vilja ha lite tips på vilka malawiciklider som vi kan ha i det.

    Är inne på att ha en liten grupp med Labidochromis caeruleus, sen har jag varit inne på att också köra med demasoni men har bara blivit mer tveksam till dom efter att ha läst om alla problem som "alla" verkar ha med dom. Har inte helt gett upp dom men... skulle vilja säga att pengarna inte spelar nån roll men nu är fallet inte riktigt så
    Så nu är jag lite inne på att skaffa maingano eftersom dom är lika i färgerna som demasoni.

    Vad tror ni? Skulle väldigt gärna ha lite tips och feedback. Om jag skulle köra på golden och demasoni, hur många av varje skulle jag börja med? Sen likadant med golden och maingano, hur många? F*n vad jag velar fram och tillbaka

    Hur skulle ni ha gjort?

    Tar gärna emot tips på andra vackra malawiciklider som kan tänkas passa in.

    Tacksam för svar!

    // David

    Edit. ändrade från saulosi till maingano
    Senast redigerad av vesslan; 27 februari 2008, 23:01.
  • Vingen
    Användare
    • november 2007
    • 38

    #2
    Ursprungligen postat av vesslan
    Tjena, efter att ha varit utan akvarium några år så har jag äntligen lyckats övertala gumman att köpa ett nytt. Det blir ett 240-liters juwel så nu skulle jag vilja ha lite tips på vilka malawiciklider som vi kan ha i det.

    Är inne på att ha en liten grupp med Labidochromis caeruleus, sen har jag varit inne på att också köra med demasoni men har bara blivit mer tveksam till dom efter att ha läst om alla problem som "alla" verkar ha med dom. Har inte helt gett upp dom men... skulle vilja säga att pengarna inte spelar nån roll men nu är fallet inte riktigt så
    Så nu är jag lite inne på att skaffa maingano eftersom dom är lika i färgerna som demasoni.

    Vad tror ni? Skulle väldigt gärna ha lite tips och feedback. Om jag skulle köra på golden och demasoni, hur många av varje skulle jag börja med? Sen likadant med golden och maingano, hur många? F*n vad jag velar fram och tillbaka

    Hur skulle ni ha gjort?

    Tar gärna emot tips på andra vackra malawiciklider som kan tänkas passa in.

    Tacksam för svar!

    // David

    Edit. ändrade från saulosi till maingano
    om du ska köra den variant på demasoni och golden, då föreslå jag heller att du ska titta närmare på P.salousi, Hannen på den kommer lser ut som demasoni, och honan blir knall gul/orange (beror på vad du matar med).
    med det blir det mindre art i ditt akvarium, mindre art betyder mer fiskar
    sen måste jag nog säga att jag tycker att min Röd rubin är snyggast i mitt akvarium, den är lugnt och fint och väldigt väldigt vackert och titta på.
    Senast redigerad av Vingen; 28 februari 2008, 01:24.

    Kommentar

    • HenrikV
      Användare
      • februari 2007
      • 697

      #3
      Golden är ju fridfull och vacker. Har du funderat på någon aulonocara? Annars kanske Cynotilapia Afra skulle vara något? Inte så stor, men mycket vacker. Kolla in "edwardi" eller "Jalo".
      Till ditt kar skulle jag nog ta 5-7 fiskar av varje sort. Själv har jag ett nystartat 275L med 2+3 golden, 2+3 Afra "Jalo" och 2+4 Labeotropheus Trewavasae "Occra".
      Det bästa tipset jag kan ge är att inte ha för bråttom. Vänta hellre 1-2 veckor extra än att ångra dig senare.

      Kommentar

      • HenrikV
        Användare
        • februari 2007
        • 697

        #4
        Förresten, välkommen till forumet...

        Kommentar

        • vesslan
          Användare
          • februari 2008
          • 3

          #5
          Hej och tack för svaren!

          Har nu kollat in fiskarna som ni tipsade om. Cynotilapia Afra hade jag helt missat men den var riktigt snygg! Saulosi har jag haft mina funderingar på så dom kanske ligger bäst till just nu eftersom jag skulle vilja ha både gula och blåa fiskar, lite så där patriotiskt

          Om jag nu skulle köra på Saulosi, hur stor grupp ska jag satsa på att starta med?
          Skulle jag även kunna ha nån röd rubin med dom också? Den var ju också så där härligt snygg

          Ursprungligen postat av HenrikV
          Förresten, välkommen till forumet...
          Tackar tackar! Alltid kul att känna sig välkommen!

          Kommentar

          • classe
            NCS Medlem
            • april 2007
            • 1147

            #6
            ja bra högst tre arter för din 240 liter.. gärna ta oxåå bra där ps.sp.acei marygold då?? den är snälla fisk oxåå så passar den ihop med golden.. jag har själv fyra arter där malawimbuna i min 375 liter köra med lab.golden, lab.trewavasae occra, ps.sp.acei marygold och ps.socolofi.. så den en fisk i botten och så en fisk för mitten och en fisk för flytande där så fina ser på den där.. du får välja det där själv vilka villl du ha helst.. så lagom minst 5-7 per arter där.. mvh klas..
            375 LITER Malawi arter..
            74 Liter Malawi yngel...

            Kommentar

            • Vingen
              Användare
              • november 2007
              • 38

              #7
              Ursprungligen postat av vesslan
              Hej och tack för svaren!

              Har nu kollat in fiskarna som ni tipsade om. Cynotilapia Afra hade jag helt missat men den var riktigt snygg! Saulosi har jag haft mina funderingar på så dom kanske ligger bäst till just nu eftersom jag skulle vilja ha både gula och blåa fiskar, lite så där patriotiskt

              Om jag nu skulle köra på Saulosi, hur stor grupp ska jag satsa på att starta med?
              Skulle jag även kunna ha nån röd rubin med dom också? Den var ju också så där härligt snygg



              Tackar tackar! Alltid kul att känna sig välkommen!

              Om jag ska vara riktig ärligt, så kommer salousi aldrig får den riktiga fina svart/blå färg som demosoni, men som sagt demosoni är en riktig svår firre, jag hade engång i tiden 9 av dom, och idag är det 2 kvar med dåliga band som folk säger, vilket jag har gett bort dom nu.
              och saluosi är sk. dvärgciklider dom blir ca 8-9cm som det står i artregistret, med det kan du nog tvinga in ett större grupp i karet, dock max 3-4 hanar, mer än det så kanske vissa inte färga ut sig och då ser det väldigt tråkigt ut (rätta mig om jag har fel nån?!) men men, ett 20tal kan du nog klämma in i ditt 240l kar plus några andra fiskar till.
              Sen tycker jag att dom ps.acei är lite för glupskande fiskar, dom käkar nog 3/5
              av de räkmix som jag stoppa ned, vilket gör att dom växer som svampar och dom andra inte öka lika fort.
              Senast redigerad av Vingen; 29 februari 2008, 04:18.

              Kommentar

              Arbetssätt...