Fotbolls-mbenji

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • remuz

    Fotbolls-mbenji

    Jag är inte så bra på det här med sjukdomar än och skulle vilja ha lite hjälp

    Har en mbenji hona som ser ut som en sån där rund guldfisk. Till och med ögonen står ut och det ser ut som äggröret är ute. Har läst allt jag kan hitta om bukvattensot och det både stämmer och inte stämmer. Det som stämmer är att hon är svullen ja, men det har gått så fort, för igår var hon inte svullen alls. Har inte sett någon konstig avföring heller. Inte heller har hon hostat. Hon står mest still men simmar rätt snabbt om någon stör henne. Någon som har en ide om vad det kan vara?
    Senast redigerad av Gäst; 28 februari 2008, 09:33.
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Den så kallade soten trots allt tror jag. Är den så pass svullen är den helt vätskefylld och går inte att rädda. Ut med den för den kan smitta andra!
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      Användare
      • april 2002
      • 1338

      #3
      Rund buk och utstående ögon är ingen sjukdom i sig utan ett symtom. Det beror på svullnad. Svullnaden kan i sin tur vara orsakad av många olika sjukdomstillstånd.

      Den så kallade 'bukvattensoten' får nog också ses som en beteckning på symtom på mag-tarmproblem, snarare än en specifik sjukdom, åtminstone så som begreppet används populärt. Därför är det inte konstigt att symtomen ofta inte stämmer exakt överrens med det man läst.

      Många olika teorier har framförts om vad som orsakar soten, och i ofta, men inte alltid, finns det säkert gemensamma orsaker till symtomutbrotten.
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

      Kommentar

      • remuz

        #4
        Tack!

        Tack för era svar! Har tagit upp henne ur karet och får väl ta bort henne förstår jag. Nu är det bara att hålla tummarna för att resten inte drabbas.

        Kommentar

        Arbetssätt...