Småttigt tanganyika - tips önskas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JensJ
    NCS Medlem
    • juni 2002
    • 67

    Småttigt tanganyika - tips önskas

    Jag har en burk över i akvariehyllan (kärt besvär) med bottenytan 40*30cm och höjden 30 cm. Nu tänkte jag att ett par ocellatus "gold" skulle vara kul att ha i den burken. Då blir det ju en ensam art men min fråga är om någon på forumet har erfarenhet av att hålla fler än en art tanganyikaciklid i ett så litet akvarium. Kanske några similis som alternativ eller så. Jag hade främst tänkt rikta in mig på snäckskalslekare men det kanske är bäst att hålla två arter som inte konkurrerar om samma resurser.

    Filtrering sker med luftdrivet filter samt oxydator.
  • jonre723
    Användare
    • oktober 2004
    • 439

    #2
    Kör en art snäckisar om inte den ena är en dvärgform av Altolamprologus. Komplettera hellre med någon mindre Julidochromis. En art är dock att föredra i ett så litet akvarium.
    Och så är det.
    /J

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Jag hade inte kört mer än en art Tanganyika i det karet. Även om en del Tanganyika är små så tar de plats. De flesta är dessutom aggro, inbördes inte minst. Dela karet på mitten med något stort så att synfältet inskränks och kör med någon ditherfish i stället, t ex guppy eller annan levandefödare eller varför inte den lilla regnbågsfisken M. praecox.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • JensJ
        NCS Medlem
        • juni 2002
        • 67

        #4
        Jo, jag anade väl att det enbart är lämpligt att pröva med ett par av en snäckisart. Funderar även på brevis men har inte bestämt mig. Akvariet är ju i minsta laget så jag ska verkligen lägga manken till med inredningen så att ev. mobboffer kommer undan i någon dag om jag inte hinner upptäcka problemen i tid.
        Vad tror ni om lite fler individer multisar eller similis isf ett par ocellatus eller brevis? Förutsatt att det finns rejält med snäckskal alltså.

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • april 2002
          • 1338

          #5
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Jag hade inte kört mer än en art Tanganyika i det karet. Även om en del Tanganyika är små så tar de plats. De flesta är dessutom aggro, inbördes inte minst. Dela karet på mitten med något stort så att synfältet inskränks och kör med någon ditherfish i stället, t ex guppy eller annan levandefödare eller varför inte den lilla regnbågsfisken M. praecox.

          Hilsen,

          P
          Håller helt med Patrik. Jag hade inte kört med två tanganyikaarter i ett så litet akvarium. Jag har själv haft levandefödare och regnbågsfiskar som komplement till tanganyikaciklider och det funkar utmärkt. Det är inte geografiskt riktigt, men däremot ganska biotopriktigt. Många levandefödare och de felsta regnbågsfiskarna kommer från steniga vattendrag med hög hårdhet och högt pH.

          Dessutom fyller de upp en nisch i akvariet som inte de bottenbundna tanganyikacikliderna tar upp.

          Av levandefödare hade jag rekommenderat någon mindre höglandstandkarp, tex Characodon lateralis.
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • jonre723
            Användare
            • oktober 2004
            • 439

            #6
            Ska man köra en art (vilket som sagt är att rekommendera) så är en grupp similis eller multifasciatus roligast att titta på.
            Och så är det.
            /J

            Kommentar

            • JensJ
              NCS Medlem
              • juni 2002
              • 67

              #7
              Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
              Av levandefödare hade jag rekommenderat någon mindre höglandstandkarp, tex Characodon lateralis.
              Tack för arttipsen. Ska verkligen fundera i ett vidare perspektiv på kompisar. Rätt kompis till ett gäng similis kanske lockar fram deras skyddsbeteende (utan några dödsfall då)

              Har fått tips om jullar men känner mig mer tveksam till det. Jag har hållit ornatus tidigare och jag undrar om ens redan välfungerande par är lämpliga i en så liten burk. Vad tror ni?

              Kommentar

              • HenrikV
                Användare
                • februari 2007
                • 697

                #8
                Jullar skulle jag absolut inte ha i ett så litet kar. Tänk på att en fullvuxen julidochromis kan bli över 10cm.
                Endast en art snäcklekare skulle jag rekommendera. Har L. Ocellatus och har haft L. Brevis. Brevisen är mycket lugnare och jag skulle nog föredra den i ett sådant kar. Annars hade nog ett par Altolamprologus Compressiceps "Sumbu" gått. Fast det vet jag inte säkert.
                Allra bäst hade kanske varit att skippa ciklider.
                Räkor kanske? Dom är roliga att titta på och grymma på att sluka alger och annat skräp.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Mm, i grunden är jag tveksam till Tanganyika öht i ett så litet kar. Av snäckskalslekarna skulle jag rekommendera just brevis som nämns ovan. Vad jag vet är det den enda snäckis som verkligen bildar fasta par och även gömmer sig i samma snäcka vid fara. ocellatus hör till harembildarna, vilka kan vara verkligt sura på varandra. multisar, kanske...

                  Sumbun tror jag inte alls funkar i ett kar av den storleken. De har lätt för att stressa upp sig om de känner sig trängda, och då är de fantastiska hoppare. Ett verkligt etablerat par jullar kanske kan funka, men kruxet är att ett par som funkar bra i ett kar kan få fnatt när man flyttar dem. Leder garanterat till den enes snabba bortgång i ett litet kar, även om du har mycket gömställen.

                  Den enda Tanganyika jag själv kört i ett 30-liters kar var ett etablerat par av N. caudopunctatus. De fick dock para ut i ett större kar. Med lite strykfisk i burken så funkade det paret ok. Mina stappersi (snäckisar, haremlekare) hade jag inte ens övervägt att köra ner i ett litet kar. Körde dem i ett 600-liters kar ett tag, och det var baske mig för litet för två hannar. Blev en hanne och tre honor kvar.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • JensJ
                    NCS Medlem
                    • juni 2002
                    • 67

                    #10
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Mm, i grunden är jag tveksam till Tanganyika öht i ett så litet kar. Av snäckskalslekarna skulle jag rekommendera just brevis som nämns ovan. Vad jag vet är det den enda snäckis som verkligen bildar fasta par och även gömmer sig i samma snäcka vid fara. ocellatus hör till harembildarna, vilka kan vara verkligt sura på varandra. multisar, kanske...
                    Jag förstår tvekan. Lutar åt att jag får pröva mig fram och sedan ha ett större kar i beredskap om det går galet. Reservburkar för att separera skilsmässofiskar har jag lyckligtvis. Du tipsade ju om M.praecox. Några sådana kan nog bli riktigt bra som sällskap så jag tror att det blir sådana.

                    Kommentar

                    • JensJ
                      NCS Medlem
                      • juni 2002
                      • 67

                      #11
                      Ursprungligen postat av HenrikV
                      Annars hade nog ett par Altolamprologus Compressiceps "Sumbu" gått. Fast det vet jag inte säkert.
                      Frestande men jag tror inte riktigt på att de kan para ut i ett så litet kar.

                      Ursprungligen postat av HenrikV
                      Räkor kanske? Dom är roliga att titta på och grymma på att sluka alger och annat skräp.
                      Jag skrev iofs bara att jag hade ett kar över. Jag sa dock inte vad det var i de andra, nämligen just räkor Bra tips hursomhelst
                      Senast redigerad av JensJ; 29 februari 2008, 09:38.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...