Erfarenheter av Ventralis, Ophthalmotilapia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jensen

    Erfarenheter av Ventralis, Ophthalmotilapia

    Jag såg Ventralis i butiken igår och jag blev grymt sugen. Är det någon som kan dela med sig av lite erfarenheter av denna fisk?

    Akvariet som de ska gå i är ett 160x60x60 med btn-bakgrund och ett stort stenparti i mitten. Invånarna i dag är två Calvus, två Occelatus, Julidochromis Transcriptus och tre (små) Tropheus morii. Utöver detta har jag ett gäng guppyhonnor i akvariet som levererar levande foder till Calvu (kan rekommenderas - fantastiskt roligt att följa deras jaktbeteende).

    Hur tror ni att Ventralis kommer att klara sig i detta akvarie - och, lika intressant, kommer de andra att klara sig med Ventralis i akvariet?

    Det står i bökerna att Ventralis lever på alger. "Betar" den på samma sätt som Tropheus. Jag har även läst att de helst ska gå tillsammans med fisk som är större än 8cm. Någon som vet varför?

    Andra erfarenheter som ni vill dela med er av rörande Ventralis?
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    #2
    Bara en fråga, är det inte risk att guppisarna i sig själv blir mat till Calvusarna? Min hane är inte fullvuxen och skulle med lite vilja kunna sätta i sig en guppy

    Kommentar

    • Jensen

      #3
      absolut men, den tiden den sorgen. Får väl byta ut dom mot svärdbärare eller ngt annat lite större då.

      Kommentar

      • Jensen

        #4
        Finns det ingen på detta forum som har erfarenhet av Ventralis?!?

        Kommentar

        • jonre723
          Användare
          • oktober 2004
          • 439

          #5
          Jag tror att det kan bli trångt. Kör antingen en hane och massa honor eller 4-5 hanar (då räcker oftast några enstaka honor). En ensam hane har sällan några problem att hålla 1.5 meter som revir. Det är snabba och ganska tuffa fiskar.
          Och så är det.
          /J

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Jag har 4 hannar och en enda hona och hannarna tillbringar mesta tiden med att spänna upp sig för varandra, om de inte blir jagade av pleurospilushanen. I mitt kar så har dom ganska små revir.
            Nu går de bara ihop med munruvare, så jag vet inte hur de kan samsas med calvus o jullar men det kommer troligtvis att gå bra.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • chriber
              Användare
              • oktober 2005
              • 84

              #7
              Ventralis borde klara sig i burken, då de är tuffa. Jag vet inte hur känsliga de är för maten då jag hade dem endera ensamma eller med C. furcifer, så jag matade med i huvudsak vegetabilisk mat. Du har ju nån art med mer animalisk inriktning, men med tanke att du även har tropheus så gissar jag att du matar en del grönt.

              Mina erfarenheter i en 660-liters (2 meter långt) är att dominanta hanar håller bort andra arter vid lekplatserna och kan de bara komma undan så är de inte så envetna att terrorisera dem. Artfränder har det tuffare, då hanar den mesta tiden försöker locka honor och jaga bort andra hanar. Jag hade oftast en dominant hane i karet och efter bråk kunde en tidigare undergiven hane ta kommandot. Om ditt kar är stort nog för att undergivna djur inte kommer jagas för mycket är svårt att veta.

              mvh,

              Christer

              Kommentar

              • Jensen

                #8
                Tack!
                Jag tolkar svaren som att det skulle kunna fungera med flera hannar medan en ensam hanne nog skulle dominera hela akvariet. Intressant.
                Det står i min TAnganyikabok att de förekommer i klippbiotoper. Jag har dock en svagt minne av att deras lekplats är ungefär som den Fursifer bygger dvs att det krävs en yta av sand som de kan bygga sitt "kärleksnäste" i. Hur ser ni på det?

                Kommentar

                • jonre723
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 439

                  #9
                  Min uppfattning är att de kommer att leka oavsett. En av de mest lättodlade fiskar jag någonsin haft...
                  Och så är det.
                  /J

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jensen
                    Tack!
                    Jag har dock en svagt minne av att deras lekplats är ungefär som den Fursifer bygger dvs att det krävs en yta av sand som de kan bygga sitt "kärleksnäste" i. Hur ser ni på det?
                    Mina har inte byggt något "kärleksnäste". Har heller inte sett någon lek, utan bara helt plötsligt en tuggande hona!
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • jonre723
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 439

                      #11
                      Min grupp jag hade med en ensam hane gjorde en mindre grop varenda gång och alltid på samma ställe.



                      Klart snygg kille.
                      Och så är det.
                      /J

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Då måste jag kolla noga efter några lekgropar, som inte gjorts av pleurospilusen.
                        Visst är de stiliga!
                        Kungen av ventralisarna i karet
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • Jensen

                          #13
                          Tack för värdefull information,

                          ... nu är det bara att hoppas på att de finns kvar i butiken ...

                          Kommentar

                          • Jensen

                            #14
                            Jag har en fråga till. Hur är det med Tropheus och Ventralis ihop i ett akvarium? Funkar det? Jag såg i ett av svaren att Ventralis är tuffa men klarar de sig i ett gäng om 10 Tropheus?

                            Kommentar

                            • Jensen

                              #15
                              Btw, Wilhelm, snygga bilder!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...