Ny Tanganyikabok

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chriber
    Användare
    • oktober 2005
    • 84

    Ny Tanganyikabok

    Hej,

    Jag var in på ett annat forum för ett tag sedan och såg att en ny tanganyikabok var på gång kallad 'Tanganyika - Africa's Inland Sea' av Angel M. Fitor.

    Författaren är en spansk naturfotograf och boken kan sägas vara en bilderbok, så även om det finns bildtexter till fotografierna så är dessa inte djupgående. Som väntat av en professionell fotograf är bilderna av toppklass. Däremot är det väl så där med den engelska texten. Inte så att det är en massa faktafel, men då de inte verkar ha använts sig professionella översättare så är språkbyggnaden bitvis underlig. Det dyker även upp en del stavfel.

    Nämnas kan att författaren endast besökt en begränsad del av sjön, så det dyker inte upp en kavalkad av olika varianter av de befintliga ciklidarterna, a la Ad Konings. Inte heller dyker alla arter upp i boken, jag saknade själv släktet Altolamprologus. Istället får man se vackra bilder från undervattensscenerier, ner till närbilder på fiskarna. Jag gillar själv speciellt de olika bildsekvenserna på olika arters beteenden. En annan kul grej är att det finns info om alla bilder var de är tagna och på vilket djup. Det är väl således inte en bok man köper för att veta hur man skall sköta fiskarna, utan snarare för att få inspiration och förundras av dessa vackra fiskar. Detta var väl egentligen inte tänkt som en recension, utan mera vad som kan förväntas av boken (låter som en recension ) och att den utgivits. Speciellt det sistnämnda, då jag till alldeles nyligen själv inte hade en aning om att denna bok fanns.

    mvh,

    Christer
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    Ursprungligen postat av chriber
    Hej,

    Jag var in på ett annat forum för ett tag sedan och såg att en ny tanganyikabok var på gång kallad 'Tanganyika - Africa's Inland Sea' av Angel M. Fitor.

    Författaren är en spansk naturfotograf och boken kan sägas vara en bilderbok, så även om det finns bildtexter till fotografierna så är dessa inte djupgående. Som väntat av en professionell fotograf är bilderna av toppklass. Däremot är det väl så där med den engelska texten. Inte så att det är en massa faktafel, men då de inte verkar ha använts sig professionella översättare så är språkbyggnaden bitvis underlig. Det dyker även upp en del stavfel.

    Nämnas kan att författaren endast besökt en begränsad del av sjön, så det dyker inte upp en kavalkad av olika varianter av de befintliga ciklidarterna, a la Ad Konings. Inte heller dyker alla arter upp i boken, jag saknade själv släktet Altolamprologus. Istället får man se vackra bilder från undervattensscenerier, ner till närbilder på fiskarna. Jag gillar själv speciellt de olika bildsekvenserna på olika arters beteenden. En annan kul grej är att det finns info om alla bilder var de är tagna och på vilket djup. Det är väl således inte en bok man köper för att veta hur man skall sköta fiskarna, utan snarare för att få inspiration och förundras av dessa vackra fiskar. Detta var väl egentligen inte tänkt som en recension, utan mera vad som kan förväntas av boken (låter som en recension ) och att den utgivits. Speciellt det sistnämnda, då jag till alldeles nyligen själv inte hade en aning om att denna bok fanns.

    mvh,

    Christer
    säkert fantastisk va ja förstår (har läst recensioner på diverse sidor) men personligen skulle jag vilja se en en mer nyanserad bok som (återigen) beskriver arter i ett akvaristiskt perspektiv, gärna med en personlig touche, något som egentligen har uteblivit sedan Neergards böcker (tyvärr), fina foton i all ära men det FINNS så mkt redan på nätet.
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Den rekommenderas.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Lars Andersson
        NCS Medlem
        • oktober 2002
        • 601

        #4
        Det låter som att "måste ha" tarmen skall få sig en godbit igen. Var kan "tarmen" hitta denna mumsbit?

        Synd på översättnigen, men ett vanligt förkommande problem på böcker inom starkt nischade områden som översättaren inte riktigt klarar av. Översättare som både är fackidioter och språkexperter finns det inte så många av. Den enda jag vet om som jag tror uppfyller dessa kriterier, vad avser ciklidböcker, är Mary Bailey.
        Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Ursprungligen postat av Lars Andersson
          Det låter som att "måste ha" tarmen skall få sig en godbit igen. Var kan "tarmen" hitta denna mumsbit?
          http://www.seaframes.com/tanganyika/
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Carl
            NCS Medlem
            • maj 2002
            • 374

            #6
            Nu har boken kommit!

            Tackar för tipset i denna tråd, jag beställde omedelbart boken och blev inte besviken.
            Visst, det är ingen akvariebok och den har inga anspråk på att vara fullständig, dvs rada upp alla arter i hela sjön med närbillder MEN den är underbar. Jag har ju själv tillbringat en massa tid under vattnet i Tanganyikasjön och vissa mörka vinterdagar är det tanken på nya dyk där det som håller mig levande.....
            Istället för akvarietips och artbeskrivningar får man här en känsla av hur det verkligen är i Tanganyikasjön, i tidgare publicerade böcker är det väl ca 1/1000 bilder som visar mer än bara fisken, här kommer bilder på tomma sandbottnar, underbara stenar, röriga bilder på en massa fiskar och bilder på växter och annat, och bildr som visaar ljuset och stämmningen vid och i sjön.
            om man inte vänter sig en akvariebok utan vill ha nåt att drömma sig bort från vintermörkret med så rekomenderara jag denna bok varmt.
            MVH
            Carl
            www.stockholmsciklidklubb.com

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              verkar väldigt ambitöst, kolla länken
              We help you acquire the perfect domain for your site. Affordable payment options. Quick and responsive customer support available.
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              Arbetssätt...