Telmatochromis temporalis "shell"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    Ursprungligen postat av odilou
    1) Den är ful. Inte "fulsnygg" utan fulful. Enda undantaget jag sett, någonsin, är (var) min yngelproducerande hona som blev ihjälbiten i förrgår. Hon hade en pannpuckel som var större än resten av huvudet.
    2) Den är aggressiv, inte bara mot andra arter utan även (och kanske framförallt) gentemot artfränder (se punkt 1).
    3) Den är (enligt mina erfarenheter) varken troget monogam, kolonibildande eller haremslekande. Den är snarare lik N. leleupi i sin kräsenhet och snarstuckenhet när det gäller parbildning.
    4) Det är ingen äkta snäckskalslekare, knappast ens en opportunistisk sådan. Snarare föredrar den trånga grottor.
    1. De jag såg på Nol för en vecka sedan var definitivt vad man kallar "fulsnygga". Huvudet så ut som en blennid.
    2. Aggressiv mot egna arten är väl standard hos lamprologiiner? Just att de simmade runt och bet i varandra hela tiden tyckte jag såg väldigt kul ut.
    3. N. lelupi är den sämsta skitfisk som finns, det håller jag med om. Men de är ju lite större och kan dra iväg 2 meter för att spöa allt gult. Men inte många ciklider från Malawisjön uppfyller "troget monogam, kolonibildande eller haremslekande". P. livingstonii och Tilapia zilli är de enda jag kommer på.
    4. Finns ganska mycket annan fisk som inte är snäcksklaslekare...

    Sammanfattning: Detta låter som en fisk för mig!
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #17
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      3. N. lelupi är den sämsta skitfisk som finns, det håller jag med om. Men de är ju lite större och kan dra iväg 2 meter för att spöa allt gult.
      Jag antar att du menar leleupi då, leloupi är mindre och mycket fredligare.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        Ursprungligen postat av Micke
        Jag antar att du menar leleupi då, leloupi är mindre och mycket fredligare.
        Ja, jag menar den gula (som stavades rätt i inlägget jag svarade på) inte den sandfärgade ovanliga saken (eller den kanske inte är så ovanlig längre). Men det är inte aggressiviteten som är jobbig i sig utan att hanen spöar upp honan hela tiden förutom under två veckor när de leker. Sedan är de usla föräldrar så allt blir ju uppätet i ett "vanligt" akvarium. Detta gör ju att de borde hållas parvis i artakvarium vilket inte går...

        Men men. Nästa gång ska jag hålla dem på "rätt" sätt dvs. en hona i ett akvarium och en hane i ett annat och så låter man dem träffas en gång om året.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • hawk
          Användare
          • oktober 2004
          • 9

          #19
          Ursprungligen postat av specmats
          då skulle du förmodligen avsky Telmatochromis Dhonti (gamla namnet var Caninus) visserligen snygg men tyvärr extremt aggressiv
          Skulle vilja nyansera bilden lite av de här trevliga fiskarna. Har haft T. telm. "shell" vid några tillfällen. Är extremt lättlekt samt livlig och tuff. Har aldrig råkat ut för att hannar stressat ihjäl någon hona och finns det tillräckligt med gömställen och annan fisk i karen har även flera hannar kunnat gå tillsammans. Lekte både i snäckor och i trånga grottor. Hos T. dhonti är den dominerande hannen ganska skoningslös mot andra hannar, men extremt snäll mot en eller flera honor. Honorna bråkar inte inbördes. Också extremt lättlekt. Testade att ha ett par i ett 55(!)- literkar. Där stod de snällt vid sidan av varandra och hade 150 yngel efter 2 veckor. Par som går med andra fiskar är småaggressiva just efter leken, men några dödsfall har aldrig inträffat.
          jf

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #20
            hmm..mina dhonti var som sagt riktigt elaka, dom bet och slogs med andra arter konstant-ändå gick dom ganska stort, kanske var det en annan Telmatochromis art, men dom såg ut så här http://www.tanganyika-cichlids.com/T..._Magara_AK.jpg
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Gustaf
              Användare
              • januari 2008
              • 54

              #21
              Har 3 leuilupi (de gula) i ett 320 L kar. Måste faktiskt försvara dem lite. Visst de bråkar lite... men inte så att någon kommer till skada mest att störst jagar iväg minst. De gör heller ingen annan fisk någon skada. Bryr sig inte om multisarnas yngel ett dugg...

              Dessutom är de väldigt snygga...

              Tilläggas bör att de har aldrig lekt i mitt kar... kanske därför de sköter sig
              Mina kar http://www.zoopet.com/forum/showthre...39#post1217839

              Kommentar

              Arbetssätt...