Telmatochromis temporalis "shell"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Broddan
    Användare
    • februari 2008
    • 59

    Telmatochromis temporalis "shell"

    Hej!

    Jag stötte på denna fisk igår och blev riktigt intressera av den. Skulle uppskatta hjälp med lite funderingar kring denna.

    Jag undrar vilka erfarenheter ni har av denna?

    Lever de parvis/harem?

    Bildar den lekkolni?

    Yngelvård?

    Svåra eller lätta att få att leka?

    Vill den ha sina snäckor med lite mellan rum som lamprologus ocellatus eller tätt som lamprologus multifasciatus?

    Hur ser dess revirbeteendet ut?

    Tack på förhand

    Daniel
    Hälsningar

    D
  • Byttorp
    Användare
    • november 2003
    • 1585

    #2
    Tjenare hej hallå och välkommen till forumet.

    Jag har haft den här lille rackarn i ett 330 och ett 540 liters kar (samma par som fick flytta runt i två olika baljor...) Det var en riktigt djävla tjurig fisk och det slutade med att honan slog ihjälp hannen och lite andra fiskar innan jag plocka upp och förpassade henne till heaven No 7. Hon var snäppet större än hannen och det var kanske det som gjorde det, dom andra fiskarna var både Otostigma och i ett senare kar, Cyprisar osv men hon dominerade hela karen, hela bottenytan och en bit upp.

    Jag har alltså ingen vidare bra erfarenhet men det finns säkert dom som har så haft bättre lycka med sina...för visst är dom charmiga....på bild iaf..
    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
    Ordförande GCG

    Kommentar

    • Broddan
      Användare
      • februari 2008
      • 59

      #3
      Tack!
      Detta forum blir ett bra sätt att avlasta mina nära och kära från fisk disskusioner.
      Jag tycker den är en riktigt fin fisk. Men sådan surpuppa kanske inte ska bli art två i mitt första t-ciklid akvarium.
      Gärna fler erfarenheter.

      Daniel
      Hälsningar

      D

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        det finns fler Telmatochromis som dessutom är mildare, som ex. Vittatus som är en trevlig liten ciklid http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=826
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Jarnis
          Användare
          • november 2005
          • 415

          #5
          Köpte ett par igår så jag har ingen erfarenhet av dom ännu... men hittade en bra artikel om arten: http://www.cichlid-forum.com/article...alis_shell.php

          Återstår att se hur mycket jäkelskap dom kommer att hitta på. Mina är köpta som Telmatochromis sp. temporalis.
          Micke

          Kommentar

          • Cichlidaholic
            Användare
            • juni 2005
            • 1103

            #6
            Ursprungligen postat av Jarnis
            Köpte ett par igår så jag har ingen erfarenhet av dom ännu... men hittade en bra artikel om arten: http://www.cichlid-forum.com/article...alis_shell.php

            Återstår att se hur mycket jäkelskap dom kommer att hitta på. Mina är köpta som Telmatochromis sp. temporalis.
            Läste i den artikeln att Telmatochromis sp. temporalis var en dvärg morf utav Telmatochromis temporalis.
            Jag har själv Telmatochromis temporalis och de är mycket ljusare i färgen och har större bulle på huvudet än de i artikeln! Hur ser dina ut? Mörka?
            Mina är mer aggro en ocellatus

            Så här ser mina ljusa ut
            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

            Min Hemsida
            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

            På min Zoon
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

            Kommentar

            • Jarnis
              Användare
              • november 2005
              • 415

              #7
              Köpte ett par, den stora (6-7cm) är ljusare och i princip helt utan teckningar utom på huvudet, den mindre är grå (4-5cm). Hade samma färger i butiken. Man kan ana små pucklar på huvudet men dom är inte så framträdande som på din bild. Mina ser ut som dom i artikeln, förrutom att den stora (hanen?) är väldigt ljus. Fastnade direkt för dom, gillar uppsynen - ser nästan ut som havskatter.
              Micke

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av Cichlidaholic
                Läste i den artikeln att Telmatochromis sp. temporalis var en dvärg morf utav Telmatochromis temporalis.
                Jag har själv Telmatochromis temporalis och de är mycket ljusare i färgen och har större bulle på huvudet än de i artikeln! Hur ser dina ut? Mörka?
                Mina är mer aggro en ocellatus

                Så här ser mina ljusa ut
                Skulle du kunna tänka dig att skriva en artikel till Ciklidbladet om dem? Det behöver inte vara långt.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #9
                  hade ett lekpar i ett 80-liters i flera år, mkt intressant ciklid, då kallades den "Burgeoni"
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • Cichlidaholic
                    Användare
                    • juni 2005
                    • 1103

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Skulle du kunna tänka dig att skriva en artikel till Ciklidbladet om dem? Det behöver inte vara långt.
                    Jag har inte så stor erfarenhet utav temporalis shell har bara 1st kvar som jag försökt skänka bort. Riktiga elakingar bet mig i tummen en gång.
                    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                    Min Hemsida
                    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                    På min Zoon
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                    Kommentar

                    • odilou
                      Användare
                      • april 2002
                      • 308

                      #11
                      Jag och entusiasterna i Vegastadens CG brukar envist försvara riktigheten i vårt motto "Alla fiskar är roliga fiskar". Men i fallet T. temporalis "shell" är jag beredd att göra ett undantag. Av flera anledningar är det bland det sämsta du kan skaffa i temporalis-väg - en riktig skitfisk rent ut sagt.

                      1) Den är ful. Inte "fulsnygg" utan fulful. Enda undantaget jag sett, någonsin, är (var) min yngelproducerande hona som blev ihjälbiten i förrgår. Hon hade en pannpuckel som var större än resten av huvudet.
                      2) Den är aggressiv, inte bara mot andra arter utan även (och kanske framförallt) gentemot artfränder (se punkt 1).
                      3) Den är (enligt mina erfarenheter) varken troget monogam, kolonibildande eller haremslekande. Den är snarare lik N. leleupi i sin kräsenhet och snarstuckenhet när det gäller parbildning.
                      4) Det är ingen äkta snäckskalslekare, knappast ens en opportunistisk sådan. Snarare föredrar den trånga grottor.

                      Vill någon trots denna förhoppningsvis avskräckande information ha ett gäng så skänker jag gärna bort några yngel.

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Ursprungligen postat av odilou

                        Vill någon trots denna förhoppningsvis avskräckande information ha ett gäng så skänker jag gärna bort några yngel.
                        Mycket trevlig och intressant beskrivning. Vore nåt att bita i! Synd att det inte är cykelavstånd till Göteborg!
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          #13
                          Ursprungligen postat av odilou
                          Jag och entusiasterna i Vegastadens CG brukar envist försvara riktigheten i vårt motto "Alla fiskar är roliga fiskar". Men i fallet T. temporalis "shell" är jag beredd att göra ett undantag. Av flera anledningar är det bland det sämsta du kan skaffa i temporalis-väg - en riktig skitfisk rent ut sagt.

                          1) Den är ful. Inte "fulsnygg" utan fulful. Enda undantaget jag sett, någonsin, är (var) min yngelproducerande hona som blev ihjälbiten i förrgår. Hon hade en pannpuckel som var större än resten av huvudet.
                          2) Den är aggressiv, inte bara mot andra arter utan även (och kanske framförallt) gentemot artfränder (se punkt 1).
                          3) Den är (enligt mina erfarenheter) varken troget monogam, kolonibildande eller haremslekande. Den är snarare lik N. leleupi i sin kräsenhet och snarstuckenhet när det gäller parbildning.
                          4) Det är ingen äkta snäckskalslekare, knappast ens en opportunistisk sådan. Snarare föredrar den trånga grottor.

                          Vill någon trots denna förhoppningsvis avskräckande information ha ett gäng så skänker jag gärna bort några yngel.
                          då skulle du förmodligen avsky Telmatochromis Dhonti (gamla namnet var Caninus) visserligen snygg men tyvärr extremt aggressiv
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • Falköping Andreas
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 1214

                            #14
                            Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Mycket trevlig och intressant beskrivning. Vore nåt att bita i! Synd att det inte är cykelavstånd till Göteborg!
                            Finns även ett gäng i falköping. är ju liiite närmare iaf och genar du över isen i vinter så är det ju jätte närma.
                            http://www.skovdeaf.se/

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #15
                              Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                              Finns även ett gäng i falköping. är ju liiite närmare iaf och genar du över isen i vinter så är det ju jätte närma.
                              Men då måste det bli svinkallt och dessutom så måste jag ju köpa skridskor!
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...