Polleni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Håknil
    Användare
    • december 2005
    • 484

    Polleni

    hej på forumet

    Vore intressant att läsa kommentarer från er som
    håller Polleni som art.
    Jag är intresserad av den som kallas "big spot".
    Går det att hålla denna art med Ca.-ciklider,typ
    Salvini,Dempsey och Parachromis?
    Vilken vattenkvalitet behöver arten tro och går
    det att få tag i denna firre?

    Tacksam för tips och råd

    Håkan
  • endymion

    #2
    Ursprungligen postat av Håknil
    hej på forumet

    Vore intressant att läsa kommentarer från er som
    håller Polleni som art.
    Jag är intresserad av den som kallas "big spot".
    Går det att hålla denna art med Ca.-ciklider,typ
    Salvini,Dempsey och Parachromis?
    Vilken vattenkvalitet behöver arten tro och går
    det att få tag i denna firre?

    Tacksam för tips och råd

    Håkan
    Mycket svår att få tag på. Väldigt elak är den med, jag funderar på att försöka få tag i fler genom att importera. Men den verkar inte särskilt kräsen med vattnet. Dock bör man nog ha ett STORT akvarium och mycket gömställen om man ska kunna ha både hane och hona. Min stora hane går i ett 1065 liters akvarium.

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      #3
      Tja Albin.

      vet du vilken sort det är han har på guldfisken här i kalmar?

      han har ju ett par och om jag inte har helt fel ett gäng yngel oxå.....av Paratilapia polleni
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Ursprungligen postat av cichlids4fun
        Tja Albin.

        vet du vilken sort det är han har på guldfisken här i kalmar?

        han har ju ett par och om jag inte har helt fel ett gäng yngel oxå.....av Paratilapia polleni
        Ingen aning men small spot är vanligare. Antar att det är dem. Men gå in och titta i artregistret. Längst ner är det en bild på large spot de över är small spot

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #5
          Tror det är small-spot han har på guldfisken. Ganska billiga är dem tror det rör sig om 60krst.

          Kommentar

          • mediabrus
            Användare
            • januari 2006
            • 143

            #6
            Ursprungligen postat av Bright_Blue
            Tror det är small-spot han har på guldfisken. Ganska billiga är dem tror det rör sig om 60krst.
            Ujuj, det var billigt! Jag tror jag fick ge 180 för mina, men då bor man uppe i Norrland också. Large-spot har jag aldrig sett i handeln men smallspot är som sagt ganska vanliga. Köpte mina för kanske ett halvår sedan och de växer väl på ganska bra. Börjar visa sina svarta dräkter ibland men det är nog några centimeter till de färgar ut ordentligt. I mitt tycke bland de absolut snyggaste cikliderna överhuvudtaget! Återstår att se hur bra de går ihop med övriga i karet när de vuxit upp och blivit stora. Skulle helst haft dem i ett seperat kar, men det har jag i dagsläget inte plats med.
            http://www.umea.akvarieforening.se

            Kommentar

            • oaken
              Användare
              • januari 2008
              • 269

              #7
              Jag hade "large spot" för ganska många år sen, eller bleekeri som den hette då. Hade hur som helst ett par i ett 375-liters akvarium. Det fungerade ganska bra så länge båda var leksugna, om den ena av dem inte var redo så jagades denne brutalt och skoningslöst. De fullbordade dock bara leken en enda gång innan honan tog ihjäl hanen. Blev inga yngel och honan levde kvar i sin ensamhet i ganska många år innan hon dog.

              Så för att sammanfatta: ska du odla dem så se till att ha en skiva eller något som du kan separera akvariet med, du kommer att märka när de båda är redo. När någon av dem inte är redo så kommer den andre att försöka forcera barriären emellan dem med all sin kraft.

              Hade dem för övrigt ett tag i ett 100-liters akvarium utan större problem, men hade en plexiglasskiva mellan dem när jag matade upp dem. När de var redo och jag tog bort skivan så började de förebereda en grop att leka i, men längre än så kom de aldrig i det akvariet. Förmodligen för att det var för trångt. Var ju dock bara ett tillfälligt hem, men det funkade.

              Använde bikarbonat för att dra upp pH och kH, vilket de verkade uppskatta. Vid vattenbyten och lek blev de vita fläckarna i det närmaste ljusblå, och kroppen kolsvart. Så kort sagt en mycket vacker fisk, men väldigt aggressiv så det gör den ganska knepig.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                För femton år sedan så fanns bara large spot i handeln och small spot var något man bara läste om. Det har jag fått för mig iallafall. Large spot var relativt vanliga.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • mediabrus
                  Användare
                  • januari 2006
                  • 143

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  För femton år sedan så fanns bara large spot i handeln och small spot var något man bara läste om. Det har jag fått för mig iallafall. Large spot var relativt vanliga.
                  Så lustigt det kan vara, ena dagen är en art "vanlig" och en annan ovanlig, några år senare är det precis tvärtom.

                  Jag hoppas på att kunna odla på mina small spots i framtiden, jag ska bara lösa problemet med platsbristen först. Vi har bara plats med ett kar hemma. Jag beställde sex för att undvika att de slår ihjäl varandra, dock fick jag bara fem. Funderar dock på att komplettera med en ensam stackare som går i en annan butik, söndertrasad av rödciklider. Jag har inte märkt av några bråk i karet ännu, men då är de bara sex-åtta centimeter ännu. Ibland ser man ett par stå och hota varandra, men jag har aldrig sett något mer.
                  http://www.umea.akvarieforening.se

                  Kommentar

                  • Håknil
                    Användare
                    • december 2005
                    • 484

                    #10
                    Ursprungligen postat av mediabrus
                    Så lustigt det kan vara, ena dagen är en art "vanlig" och en annan ovanlig, några år senare är det precis tvärtom.

                    Jag hoppas på att kunna odla på mina small spots i framtiden, jag ska bara lösa problemet med platsbristen först. Vi har bara plats med ett kar hemma. Jag beställde sex för att undvika att de slår ihjäl varandra, dock fick jag bara fem. Funderar dock på att komplettera med en ensam stackare som går i en annan butik, söndertrasad av rödciklider. Jag har inte märkt av några bråk i karet ännu, men då är de bara sex-åtta centimeter ännu. Ibland ser man ett par stå och hota varandra, men jag har aldrig sett något mer.
                    hej

                    Vem tog hem dessa åt dig?

                    Mvh

                    Håkan

                    Kommentar

                    • mediabrus
                      Användare
                      • januari 2006
                      • 143

                      #11
                      Ursprungligen postat av Håknil
                      hej

                      Vem tog hem dessa åt dig?

                      Mvh

                      Håkan
                      Det gjorde Aquariefisken på Haga. Tror att de fortfarande finns på Akvarietekniks lista om jag inte har helt fel för mig. De var dock yttepyttesmå när jag köpte dem. I dagsläget har de vuxit på sig ganska bra, riktiga muskelberg som är pigga, framme och när det vankas mat är de mörka med en massa små silverprickar. Har svårt med uppskattning av storlek, tror jag sa 6-8 centimeter tidigare, de kanske är 8-10. Den största är betydligt större än de andra. Två av de mindre brukar stå och spänna upp sig framför varandra men de har aldrig slagits. Men det kommer väl med tiden. Jag har pratat med Yonaz (som också är från Ume-trakten, tog över dina jaggor idag) om att starta upp ett kar åt dem hos honom och försöka sig på odling. Trist bara att jag aldrig får se dem sedan då Bjurholm ligger lite långt bort. Men jag ska hur som helst låta dem bli åtminstone femton innan jag gör något drastiskt i karet.
                      http://www.umea.akvarieforening.se

                      Kommentar

                      • Håknil
                        Användare
                        • december 2005
                        • 484

                        #12
                        Ursprungligen postat av mediabrus
                        Det gjorde Aquariefisken på Haga. Tror att de fortfarande finns på Akvarietekniks lista om jag inte har helt fel för mig. De var dock yttepyttesmå när jag köpte dem. I dagsläget har de vuxit på sig ganska bra, riktiga muskelberg som är pigga, framme och när det vankas mat är de mörka med en massa små silverprickar. Har svårt med uppskattning av storlek, tror jag sa 6-8 centimeter tidigare, de kanske är 8-10. Den största är betydligt större än de andra. Två av de mindre brukar stå och spänna upp sig framför varandra men de har aldrig slagits. Men det kommer väl med tiden. Jag har pratat med Yonaz (som också är från Ume-trakten, tog över dina jaggor idag) om att starta upp ett kar åt dem hos honom och försöka sig på odling. Trist bara att jag aldrig får se dem sedan då Bjurholm ligger lite långt bort. Men jag ska hur som helst låta dem bli åtminstone femton innan jag gör något drastiskt i karet.
                        Hej

                        Tack för svaret.Ja, du hörde väl att mina fina Cubaner "vandrade vidare".
                        Har faktiskt ingen aning om varför.Känsliga firrar kanske.
                        Jag skall tala med Erik på Haga om Polleni.Jag vill nog helst ha bigspot-
                        varianten men det kanske blir svårt.

                        Mvh

                        Håkan

                        Kommentar

                        • mediabrus
                          Användare
                          • januari 2006
                          • 143

                          #13
                          Jo, jag hörde om kubanerna. Trist värre! De var ju supersnygga!
                          Large spot har jag som sagt aldrig sett i någon av listorna från Akvarieteknik eller Imazo under tiden jag hållt utkik det senaste året. Men man vet ju aldrig.
                          http://www.umea.akvarieforening.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...