salt till malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chleide
    Användare
    • november 2007
    • 43

    salt till malawi

    är det att rekommendera att tillsätta salt vid vattenbyte till malawi? och i så fall hur mycket och vad för salt? har ett 450L kar. relativt nystartat .
  • Hagge
    Användare
    • januari 2003
    • 432

    #2
    Ursprungligen postat av chleide
    är det att rekommendera att tillsätta salt vid vattenbyte till malawi? och i så fall hur mycket och vad för salt? har ett 450L kar. relativt nystartat .
    Det råder delade meningar om saltets vara eller icke vara vad beträffar dessa ciklider. Vissa använder salt regelbundet, andra enbart vid sjukdom, vissa aldrig. Mängden salt som man använder skiljer sig oxå ganska vitt åt. Vad man man konstatera är att Malawisjön har en konduktivitet på 200-300uS/cm, så antagligen håller inte ditt kranvatten den mängd lösta salter som i sjön.

    Jag anser att salt befrämjar Malawicikliderna, en måttlig dos om 15-30 gram/100 L (1-2 msk). Men det beror ju oxå på vad man har för vatten att utgå ifrån naturligtvis. Dessutom funkar det inte så bra i längden med växter och salt. Man kan använda vanligt bordssalt (utan jod), själv använder jag havssalt. Jag inbillar mig att de mineraler och spårämnen som finns i det naturliga havssaltet har större positiv inverkan på fisken till skillnad från det salt som borrats ur saltfyndigheter på land. Men det viktigaste är nog att få rätt konduktivitet (mängden lösta salter), då det underlättar för fisken att hålla rätt salthalt i kroppen.

    Det är då betydligt viktigare att se till att ha rätt alkalinitet (karbonathårdhet) i vattnet, och att justera upp detta med bikarbonat vid behov. Minst 5-6 i kH för dessa fiskar, gärna runt 10 kH för att efterlikna naturlig alkalinitet/karbonathårdhet. Detta skall göras i samband med delvattenbyte. 30mg/ 1 L vatten höjer kH med 1. I ditt kar blir det då ca 1 matsked för att höja kH med 1
    Senast redigerad av Hagge; 14 februari 2008, 01:29.
    /Fredrik

    Kommentar

    • chleide
      Användare
      • november 2007
      • 43

      #3
      salt

      tack för svaret, det var intressant, ska genast fixa havssalt, vart köper du det?

      christer

      Kommentar

      • Oden70
        Användare
        • januari 2007
        • 869

        #4
        annvänder själva salt (utan jod). annvänder 1 dl per 100 liter vatten och tillsätter vid vart 5e vattenbyte
        Petrochromis is da shit8)8)

        Kommentar

        • Byttorp
          Användare
          • november 2003
          • 1585

          #5
          Havssalt är ju jättegott...och dyrt om man köper det i butik. För dom som behöver lite mer salt än till bara ett 200 liters hemma så går det säkerligen lika bra med dom salttbletter som man hittar på Granngården, 25 kilo för ett par hundra, räcker i evigheter visserligen...men billigt.
          Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
          Ordförande GCG

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Jag har skrivit en text i FAQ-en om salt


            Den behöver kanske uppdaters.

            Det ligger en länk i texten som jag rekomenderar (engelska) http://edis.ifas.ufl.edu/BODY_VM007
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Hagge
              Användare
              • januari 2003
              • 432

              #7
              Ursprungligen postat av chleide
              tack för svaret, det var intressant, ska genast fixa havssalt, vart köper du det?

              christer

              Jag köper havssalt på ICA, det är lite dyrare än vanligt grovsalt men en obetydlig kostnad med tanke på den dosering jag brukar använda. Gör man som vissa och använder typ 1 dl/ 100 l vatten och kanske har många kar -ja då förstår jag att man köper annat salt.

              Vilket salt som helst (utan jod) går bra. Jag köper en förpackning medelgrovt havssalt som de har där jag handlar -kostar typ 15spänn för 1/2 kilo, den förpackningen räcker ganska länge med tanke på att jag doserar drygt 1 dl till hela karet på 540 L, sedan tillsätter jag för den del vatten jag byter bara, så paketet räcker flera månader för mig. Det blir inte ens 100kr/år i saltkostnad (på det karet)

              Men som sagt, det råder delade meningar om saltet. Bikarbonat bör du dock använda (om du inte redan har ett vatten med hög alkalinitet/karbonathårdhet) för att få ett kH på minst 6 -gärna 10. kH mäter du enkelt med ett dropptest -kostar ungefär från 50 kr och uppåt och köps på akvariebutik, väl investerade pengar. I mitt tycke är det det enda man behöver mäta i ett Malawikar som man använder bikarbonat i. Det kan också vara bra att mäta nitrit om man har ett nystartat akvarium. Konduktiviteten kan också vara bra, men det är det också delade meningar om -jag anser att vi akvarister ofta förbiser det och att det är viktigare än vi anar för fiskens välmående... Men ska du mäta en sak -mät kH!

              En ytterligare positiv "biverkning" av saltet är att vid eventuella nitrittoppar så gör saltet att skadeverkningarna för fisken blir mindre, man rekommenderar ofta salttilsats till de som fått nitritproblem.
              Senast redigerad av Hagge; 14 februari 2008, 12:51.
              /Fredrik

              Kommentar

              • chleide
                Användare
                • november 2007
                • 43

                #8
                tack

                tack för alla svar, ni är duktiga och jag uppskattar alla svar. Tack ännu än gång!!


                christer nyköping

                Kommentar

                Arbetssätt...