Blek Auratus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    Blek Auratus

    Hej

    En Auratus är lite blek, den är runt 4-5 cm och jag funderar ifall den håller på att färga om till svart/vit?

    Blir de bleka innan de färgar om, hur lång tid tar det innan de blir helt svart/vita?
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    Ursprungligen postat av Peter_A_F
    Hej

    En Auratus är lite blek, den är runt 4-5 cm och jag funderar ifall den håller på att färga om till svart/vit?

    Blir de bleka innan de färgar om, hur lång tid tar det innan de blir helt svart/vita?

    det varierar ganska mycket, vissa färgar ut nästan direk andra långsammare osv..,en del blir tyvärr spräckliga och färgar aldrig ut, (svårt att se på bild kanske men hannen blir inte direkt sotsvart utan mkt mörkt brun, kan variera en del men aldrig svart)
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • classe
      NCS Medlem
      • april 2007
      • 1147

      #3
      Ursprungligen postat av specmats
      det varierar ganska mycket, vissa färgar ut nästan direk andra långsammare osv..,en del blir tyvärr spräckliga och färgar aldrig ut, (svårt att se på bild kanske men hannen blir inte direkt sotsvart utan mkt mörkt brun, kan variera en del men aldrig svart)
      ja den rätt du där så jag haft där förra längsen många år med auratus där så hanar ser den en som hona färg från liten så den blir större mer än 5-6 cm så ändrar hanar färg till svart med vit-blå.. så jag trodde i börjar den ser konstigt färg där men den är en hane där klart.. bra.. men kanske den han kan visa sin bild där dåå.. men jag håller den skall ändra sig färg när den mogen köns... mvh klas
      375 LITER Malawi arter..
      74 Liter Malawi yngel...

      Kommentar

      • Peter_A_F
        Användare
        • januari 2008
        • 809

        #4
        Jippi nu har jag blivit registerad som medlem!


        Då kommer det en något suddig bild på min bleka auratus!


        Ni kan jämför mot de andra auratusarna på min sida...
        Senast redigerad av Peter_A_F; 13 februari 2008, 20:39.
        - 720 liter med Malawi.

        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          Ursprungligen postat av Peter_A_F
          Jippi nu har jag blivit registerad som medlem!


          Då kommer det en något suddig bild på min bleka auratus!


          Ni kan jämför mot de andra auratusarna på min sida...
          -usch va ful den va!, ursäkta
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • Peter_A_F
            Användare
            • januari 2008
            • 809

            #6
            Ursprungligen postat av specmats
            -usch va ful den va!, ursäkta
            Det kan jag hålla med om... men håller den på att färga om eller är den sjuk?
            - 720 liter med Malawi.

            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

            Kommentar

            • Peter_A_F
              Användare
              • januari 2008
              • 809

              #7
              Är det något att vara orolig för???

              Den har varit blek ett tag nu... 5-9 dagar. Färgen kommit tillbaka någorlunda ibland men nu har han varit bra blek sista 2 dagarna.

              Vill gärna veta om det är normalt eller om jag bör avlägsna den från akvariet!
              - 720 liter med Malawi.

              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                [QUOTE=Peter_A_F;723069]Är det något att vara orolig för???

                Den har varit blek ett tag nu... 5-9 dagar. Färgen kommit tillbaka någorlunda ibland men nu har han varit bra blek sista 2 dagarna.

                Vi
                ll

                gärna veta om det är normalt eller om jag bör avlägsna den från akvariet![


                Du kan slappna av, det är troligtvis en hanne som håller på att färga om.Janne
                Senast redigerad av malawijanne; 14 februari 2008, 00:51.

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Jag har haft honor som färgade om till bruna.
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Tulle89
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 239

                    #10
                    Läste på din hemsida att du även har socolofi i karet. Dessa brukar också kunna vara rätt aggresiva av sig och är det så att en av de hanarna är den dominanata i karet kanske fisken på bilden inte vågar färga ordentligt.
                    Hade själv en vit auratus hane i mitt akvarium som gick med en större rödzebrahane som styrde där. Auratusen var hela tiden halvdassig i färgen och lila och inte så vacker som jag hade tänkt mig att den skulle vara. Byta bort den till en annan och då färgade den direkt!

                    Inte en aning om detta kan stämma men funderade på det lite bara.

                    EDIT -- Såg att du har skrivit Pseudotropheus Auratus på din hemsida men Auratus tillhör Melanochromissläktet. Bara så du vet
                    Senast redigerad av Tulle89; 14 februari 2008, 02:46.
                    Med Vänliga Hälsningar Tulle

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                    Kommentar

                    • Sacrium
                      Användare
                      • november 2005
                      • 353

                      #11
                      Kan kanske va av gammal vana. Auratus var ju förr en Pseudotropheus. Händer fortfarande att jag kallar den det när jag inte tänker mig för

                      Angående färgningen så ser det ut som en hane som håller på att färga.
                      Men har även som någon annan i tråden varit med om att honor färgat och blivit sådär brun/grådassiga.

                      Kommentar

                      • Peter_A_F
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 809

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sacrium
                        Kan kanske va av gammal vana. Auratus var ju förr en Pseudotropheus. Händer fortfarande att jag kallar den det när jag inte tänker mig för

                        Angående färgningen så ser det ut som en hane som håller på att färga.
                        Men har även som någon annan i tråden varit med om att honor färgat och blivit sådär brun/grådassiga.
                        Tackar för inläggen!

                        Nu känner jag mig lite lugnare... gissade att det troligtvis var så men tänkte att det var lika bra att kolla med er som är mer erfarna.

                        Jag köpte dem nere på Tropakvarieimoport och han sa att de hette Psedotropheus Auratus men vad jag har förstått så är det det gamla namnet och att det numera är Melanochromis... borde kanske ändra på hemsidan.
                        - 720 liter med Malawi.

                        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                        Kommentar

                        • Peter_A_F
                          Användare
                          • januari 2008
                          • 809

                          #13
                          Den var inte sjuk...

                          Nu börjar den bli ganska svart även om den säkert kommer bli väldigt mycket svartare och betydligt större än idag.

                          Ytterligare två av mina Auratus har blivit som på den första bilden så än så länge är det alltså 3 hanar och 7 honor... får se hur många hanar det blir till slut.
                          - 720 liter med Malawi.

                          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            #14
                            den är odlad ser jag!? fel form synnerhet huvudet är för avlångt som chipoake, den ska ha ett avrundat huvud, tyvärr ett vanligt problem med auratus och många andra populära arter
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • Peter_A_F
                              Användare
                              • januari 2008
                              • 809

                              #15
                              Ursprungligen postat av specmats
                              den är odlad ser jag!? fel form synnerhet huvudet är för avlångt som chipoake, den ska ha ett avrundat huvud, tyvärr ett vanligt problem med auratus och många andra populära arter
                              Den är nog med största sannorlikhet odlad... lite av ett impulsköp pga lågt pris . Men det var mitt första inköp och det är mitt första akvarium, man lär så länge man lever.

                              Jag kände att VF var lite överkurs som första fiskar, men jag har läst en del på forum och i böcker. Om bara intresset håller i sig, är det säkert så att det framöver blir lite mer kontroll över inköpen...
                              - 720 liter med Malawi.

                              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...