terror hos prinsessorna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lofeman
    Användare
    • november 2007
    • 54

    terror hos prinsessorna

    hej.

    jag har en liten fråga om neolamprologus brichardi.
    har ett par i en hundraliters balja i köket sedan ett par månader, och allt har varit frid och fröjd tills i förrgår när jag bytte vatten och plockade ur ett par valisineria plantor som blivigt dassiga.
    efter detta är det ren terror.
    honan står och trycker uppe i ena hörnet och hannen simmar upp och ger henne några kyssar då och då..

    har läst att jullar är känsliga för ändringar i inredningen, gäller det princessor med?

    gömställen finns det mer än gott om, hela baljan är bara grottor och dom går ensamma där i..

    är det nån som har samma erfarenhet och kanske nåt tips vad som bör göras? plocka ut den ena?

    /Arvid
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Är du säker på att de är olika kön?

    Hos mig dödade honan hanen på femton minuter medan jag tittade på! Akvariet var på 375 liter med sten till ytan i båda hörnen.

    Sånt här händer ibland helt enklet.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • lofeman
      Användare
      • november 2007
      • 54

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Är du säker på att de är olika kön?

      Hos mig dödade honan hanen på femton minuter medan jag tittade på! Akvariet var på 375 liter med sten till ytan i båda hörnen.

      Sånt här händer ibland helt enklet.
      oj då..

      jag har köpt dom som 1+1 och han brukar inte ha fel där jag handlar..
      sen är inte jag proffs på att kolla könsöppningar osv, men vad jag förstått så har hanen längre lyr på stjärtfenan och så verkar det ju vara hos mig.

      hoppas jag slipper se på medan mord pågår..

      vad är oddsen att dom går tillbaka till att vara tjenis med varandra?

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Jag har aldrig råkat ut för att just prinsessor blivit osams så där, men däremot ett gäng andra ciklider, och vad jag minns har det aldrig lyckats få paret sams igen.

        Kommentar

        • KuRtaN
          Användare
          • februari 2008
          • 778

          #5
          Jag har samma problem. Har fyra prinsessor plus en "bonus" fisk som jag fick med som nästan är yngel och enögd, nästan inga fenor. Men iaf dom har hållt sams jättebra tills idag när jag tände, då låg en prinsessa ingen aning om kön och tryckte i ena hörnet. Så fort den försökte simma så var det en av dom andra som jaga tillbaks den till hörnet igen Är det helt kört eller? Bara att lämna tillbaks den? Isf vilken av dom ska tillbaks den mobbade eller mobbaren? MVH // Matte
          Over and out // Mathias

          Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

          Kommentar

          • lofeman
            Användare
            • november 2007
            • 54

            #6
            det blir nog till att lämna bort dom till affären då..

            bättre dom får avreagera sig bland annan fisk än att nån ska slås ihjäl i onödan..

            tack för svaren!

            /Arvid

            Kommentar

            • chriber
              Användare
              • oktober 2005
              • 84

              #7
              Hej,

              Arvid,

              Om du inte redan lämnat tillbaka den, prova att släcka ner akvariet och täcka det från allt ljus ett eller två dygn. För några år sedan lade jag i en ny Daffodil-princessa i mitt kar (176-liter) för att försöka få in nytt blod i gruppen. Den nye blev attackerad hela tiden så i ren desperation gjorde jag som ovan. När jag sedan tände upp akvariet igen blev den inte bara tolererad utan bildade par med den dominanta fisken. Skulle detta inte fungera är väl det bästa att lämna bort den.

              Matte,

              Det kan gå hur som helst när någon börjat mobbats. Många gånger blir den ihjäljagad, men nyligen hade jag en som lyckades ta sig tillbaka i gruppen. Just detta akvarium är på 660-liter så de finns väl mer spelrum där. Dessutom skulle jag tippa att det är ett trettiotal stora fiskar och en massa små vilket kan sprida aggressionen. Just denna situation var intressant, då jag var helt övertygad om att jag snart skulle få plocka upp en död fisk. Tre olika par kunde stå bredvid varandra och hota den mobbade, utan att bry sig om varandra. Eftersom denne såg sliten ut och andades snabbt kanske den sågs som ett hot dvs i naturen skulle en svag individ kunna locka rovfiskar in till kolonin och därför var viktigare att få bort den än att bråka med sina grannar. Detta hjälper väl inte i din frågeställning, men det var intressant att se.

              mvh,

              Christer
              Senast redigerad av chriber; 13 februari 2008, 20:06.

              Kommentar

              • KuRtaN
                Användare
                • februari 2008
                • 778

                #8
                Okej det ska jag prova, läste även någonstans att en ordentlig ommöblering kan hjälpa? Sen består min fråga om jag ska lämna tillbaks den mobbade eller mobbaren om inget av dessa 2 alternativ hjälper. MVH // Matte
                Senast redigerad av KuRtaN; 13 februari 2008, 20:06.
                Over and out // Mathias

                Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Jag måste påpeka att jag hade problem med pulcher "daffodil". Brichardi hade jag i nästan tio år och det var mycket harmoniskt bortsett från att alfaparet hade ihjäl främst unga hanar ibland.

                  Det kan handla om en misslyckad lek och då går det alltid åt skogen om det inte är ett etablerat par. Att ta bort hanen och mata honan tokmycket, alternativt mata honan tokmycket kan göra underverk.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • KuRtaN
                    Användare
                    • februari 2008
                    • 778

                    #10
                    Det är Brichardi jag har.
                    Over and out // Mathias

                    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                    Kommentar

                    • lofeman
                      Användare
                      • november 2007
                      • 54

                      #11
                      Ursprungligen postat av chriber
                      Hej,

                      Arvid,

                      Om du inte redan lämnat tillbaka den, prova att släcka ner akvariet och täcka det från allt ljus ett eller två dygn. För några år sedan lade jag i en ny Daffodil-princessa i mitt kar (176-liter) för att försöka få in nytt blod i gruppen. Den nye blev attackerad hela tiden så i ren desperation gjorde jag som ovan. När jag sedan tände upp akvariet igen blev den inte bara tolererad utan bildade par med den dominanta fisken. Skulle detta inte fungera är väl det bästa att lämna bort den.
                      tackar för rådet, jag har inte hunnit lämna bort den, så nu blir det mörkläggning ett par dagar!
                      bra tips!

                      /Arvid

                      Kommentar

                      Arbetssätt...