Frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SofiaBlomberg
    Användare
    • februari 2008
    • 43

    Frågor

    Nu har jag lagt om helt, jag skippar guppys och kör ciklider då jag har haft det förr.

    Men nu till frågan, jag ska ha Prinsessan av burundi i akvariet

    Dom vill ha ett PH på 7,8-8,4 mitt ligger på 6,8 hur höjer jag PHt?

    Sen vill dom ha en hårdhet på 500-700 men på vattenprovet jag fick så stog det GH 4d och KH 3d vilken av dom är hårdhet och stämmer det med den hårdheten fiskarna vill ha?

    Annars såg alla värden bra ut.

    Tänkte ta lite filterklet från akvariet fiskarna kommer ifrån och även sätta ner en kalksten.

    Vad tror ni om detta?

    MVH Sofia
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Med Bikarbonat höjer du pH & kH. (finns bland bakateraljerna på tex ICA).Tala om hur stort kar du har så kommer nog nån å talar om hur mkt du kommer behöva.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • SofiaBlomberg
      Användare
      • februari 2008
      • 43

      #3
      Just de =) Jag har ca 150 L.

      Kommentar

      • Matz Karlsén
        Användare
        • februari 2004
        • 1127

        #4
        Ph kan du bäst höja med bikarbonat börja med en halv deciliter per 100 litervatten. Kalksten höjer också Ph och Dh. Dh är totalhårdheten och den bör ligga på runt 10 för ett Tanganyikakar. Kh höjer du också med bikarbonat och ett värde runt tio är bra. Kh är ett mått på karbonater lösta i vatten och ökar vattnets buffertkapacitet ju högre KH desto stabilare vatten. Tänk alltid på att göra ett vattenbyte i samband med att du tillsätter bikarbonat. Bikarbonat kan du hitta i strorförpackning hos vissa stormarknader bla citygross som säljer tvåkilosförpackning för 65 pix.
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Om du har kalk i inredningen och gärna i filtret så behöver du troligen inte bikarbonat men det kan vara bra att pytsa i vid uppstart samt vid 100% vattenbyte (t ex vid flytt). Ska du ha något annat än prinsessor?

          Oavsett fisksamansättning så rekomenderar jag att stapla sten upp till ytan i båda hörnen så att 1/3 till 2/3 av bakrutan täcks. Se till att det inte finns grus mellan sten och bottenskiva och ha helst frigolit i botten på akvariet. Se även till att stenarna ligger stabilt genom att känna och vicka på dem.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • SofiaBlomberg
            Användare
            • februari 2008
            • 43

            #6
            Demasoni tänkte jag också ha och även golden, men då akvariet inte är så stort så blir det nog bara Prinsessor då dom inte behöver så jättestort, stenar har jag som jag ska placera i bakkant.
            Men det jobbiga är att cikliderna jag ska köpa bara kostar 25 kr st. så jag vill köpa alla. men dom har dom i ett 1000 L kar, så det blir det inte tal om =P
            Men jag kanske köper ett större kar snart.
            Ciklider är så speciella.

            Kommentar

            • Matz Karlsén
              Användare
              • februari 2004
              • 1127

              #7
              Det räcker med att du köper ett par prinsessor de kommer garanterat att yngla av sig.
              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

              Kommentar

              • SofiaBlomberg
                Användare
                • februari 2008
                • 43

                #8
                Tack för alla svar.
                Fler frågor kommer garanterat komma.
                Men har ni något annat att tillägga om Prinsessor så är det bara att berätta vad jag ska tänka på.
                MVH Sofia

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Få upp dem från botten (med hjälp av sten). Då gräver de inte. Lögger du bara i några stenar så lägger de allt grus vid framrutan.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Hagge
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 432

                    #10
                    Ursprungligen postat av SofiaBlomberg
                    Nu har jag lagt om helt, jag skippar guppys och kör ciklider då jag har haft det förr.

                    Men nu till frågan, jag ska ha Prinsessan av burundi i akvariet

                    Dom vill ha ett PH på 7,8-8,4 mitt ligger på 6,8 hur höjer jag PHt?

                    Sen vill dom ha en hårdhet på 500-700 men på vattenprovet jag fick så stog det GH 4d och KH 3d vilken av dom är hårdhet och stämmer det med den hårdheten fiskarna vill ha?

                    Annars såg alla värden bra ut.

                    Tänkte ta lite filterklet från akvariet fiskarna kommer ifrån och även sätta ner en kalksten.

                    Vad tror ni om detta?

                    MVH Sofia
                    kH (karbonathårdheten) -30mg bikarbonat till 1 L vatten höjer kh med 1.

                    Alltså om du har 3 och vill ha ex 10 så skall du höja med 7, det blir i ditt akvarium avrundat 30gram. Marginaler finns och en överdosering är inte skadlig eftersom bikarbonat buffrar till pH 8-8,3 beroende av vattentyp, det blir inte högre hur mycket du än pytsar i. Jag brukar översätta från gram till ml direkt, det är inte helt riktigt men differansen vikt/volym är så pass liten att det skall till enorma kar för att det skall ha praktisk betydelse. Alltså kommer du att få ca 10 i kH om du slänger i 30ml (2 matskedar). Men det är bra att känna till "formeln" så man kan dosera vid vattenbyte utan att alkaliniteten (karbonathårdheten) förändras och svänger så mycket. Fiskar gillar stabila vattenförhållanden. 10 i kH motsvarar en alkalinitet på 178 mg/l. Vilket är mycket nära alkaliniteten i ex Malawisjön.

                    "Hårdheten" på 500-700 som du talar om antar jag är konduktiviteten, om nu inte Tanganyikasjön har sådan hög alkalinitet som 30-40 i kH!? Ärligt så kan jag inte det. Konduktiviteten är ett mått på hur väl vattnet leder ström, det är beroende av mängden lösta salter i vattnet. En salttillsats kan vara bra för att få upp konduktiviteten, säg 1/2 dl till 100L vatten.
                    /Fredrik

                    Kommentar

                    Arbetssätt...