Frågor angående Jullar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KuRtaN
    Användare
    • februari 2008
    • 778

    Frågor angående Jullar!

    Hejsan var nere hos Kent på nols ciklidhobby för några dagar sedan, köpte 4 Prinsessor & 4 Jullar. Har sedan tidigare 2 Ancistrus i karet som är 152L. Släppte i fisken och alla jullar börjar bråka som gaaaalningar o några timmar för att sedan bli jättelugna och stå o trycka i ngn smal skreva i bakgrunden. Då och då simmar dom en sväng och kommer dom för nära varandra så är det fight igen. Har jag fått 4 hanar tro? Kent va inte 100% på könen sa han. Dom äter och så för den delen och prinsessorna verkar helt normala. 8,5 i ph och alla andra värden bra. Tacksam för svar.
    Over and out // Mathias

    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av KuRtaN
    Hejsan var nere hos Kent på nols ciklidhobby för några dagar sedan, köpte 4 Prinsessor & 4 Jullar. Har sedan tidigare 2 Ancistrus i karet som är 152L. Släppte i fisken och alla jullar börjar bråka som gaaaalningar o några timmar för att sedan bli jättelugna och stå o trycka i ngn smal skreva i bakgrunden. Då och då simmar dom en sväng och kommer dom för nära varandra så är det fight igen. Har jag fått 4 hanar tro? Kent va inte 100% på könen sa han. Dom äter och så för den delen och prinsessorna verkar helt normala. 8,5 i ph och alla andra värden bra. Tacksam för svar.
    hur många ut av jullarna trycker i hörnet.Janne

    Kommentar

    • KuRtaN
      Användare
      • februari 2008
      • 778

      #3
      I stort sett alla, men jag fick för mig att jag hade för lite grottor så jag var nyss ute o hämtade lite sprängsten som jag kokade och har nu byggt ner i karet, behöver mer men jullarna verkar intresserade av grottorna, ingen av dom trycker i hörnet nu. Men innan gjorde allihopa det. vad tänkte du på?
      Over and out // Mathias

      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Jullar kan vara riktigt elaka mot varandra, oavsett kön. Du får vänta ut dem och se vad som händer. Med en hel del tur överlever alla fyra, med lagom med tur får du ett par kvar, med otur blir det en enda kvar.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • KuRtaN
          Användare
          • februari 2008
          • 778

          #5
          Tackar för svaret, dom har redan lugnat ner sig alla fyra, matade precis med lite räkmix och dom högg inte efter varandra en enda gång, det verkar som dom redan har "bildat par" fast jag är inte säker men 2 stycken håller sig på ena sidan av karet & 2st på andra sidan : )
          Over and out // Mathias

          Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

          Kommentar

          • Jeppe
            Användare
            • oktober 2005
            • 409

            #6
            Vilket art är det?

            Hos J. Dickfeldi är/blir hanarna mycket större än honorna. Jag har just nu 3st Dickfeldi i mitt 540l, det är just nu runt 5 cm med det är redan ett par. Det paret mobbar den andra riktigt hårt som har ganska dåliga färger. Även fast de är så aggresiva mot egna könet är de väldigt lugna mot andra fiskar även om de gärna mäter krafterna med min sista N. Leleupi (som är betydligt större och som ska få sällskap av fler artfränder snart) samt med min Multifasciatushanne som tyvärr saknar honor.

            Har för mig att även hos J. Ornatus blir hannarna störst. Hos J. Regani har jag hört lite olika men har för mig att det är honan som blir störst och håller reviret. Finns förmodligen som kan bekräfta/rätta det här så gör gärna det.
            540 Troffar, Callochromis ect
            100 sydamerica, dvärgar
            120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
            40 tomt

            Qui dormit, non peccat

            Kommentar

            • Malme
              Användare
              • maj 2005
              • 38

              #7
              Julidochromis transcriptus

              Hur är storleksförhållandet mellan hona och hane hos dessa? Någon som vet?

              Kommentar

              • Matz Karlsén
                Användare
                • februari 2004
                • 1127

                #8
                Ursprungligen postat av Malme
                Hur är storleksförhållandet mellan hona och hane hos dessa? Någon som vet?
                När det gäller transcriptus så är det hanen som är större än honan
                To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                Kommentar

                • KuRtaN
                  Användare
                  • februari 2008
                  • 778

                  #9
                  Jag har Marliers Julle iaf, men dom har lugnat ner sig alla fyra och verkar ha skaffat revir och dom är jättelugna nu.
                  Over and out // Mathias

                  Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                  Kommentar

                  • patrickeriksson
                    Användare
                    • oktober 2007
                    • 355

                    #10
                    Jullar kan vara litet luriga när det gäller storleksförhållandet mellan hane och hona. Det verkar som om honorna växer litet fortare i början, och därför är större, men sedan kommer hanarna ikapp. Så är det ungdjur så kan det tänkas att den större individen är hona, medans om dom är fullvuxna så är troligen den större hane. Detta kanske inte alltid är fallet men jag har hört flera personer med denna erfarenhet.
                    Patrick Eriksson

                    Kommentar

                    Arbetssätt...