Tanganyika vs. Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snablo
    Användare
    • februari 2008
    • 31

    Tanganyika vs. Malawi

    Hej,

    Jag har nu alla min planer färdiga för ett akvarium jag skall införskaffa.
    Akvariet blir 720 liter stort.

    Dock så får jag ingen rätsida på fisken jag vill ha i..

    Min första tanke var att jag skall ha Malawi men så blev jag väldigt intresserad av Tanganyika när jag läste på om dom.
    Att kunna bygga ihop en grupp fiskar som ockuperar alla delar av akvariet, snäcklekare, grott-typer och frivatten typer och lixsom få ett samhälle där man kan titta på alla delar i akvariet och se olika beteenden. Helst skulle jag vilja ha lite troffar men har inte riktigt lyckats lista ut vad de går bra ihop med.
    Det verkar ju lite krångligare med Malawi, hade tänkt ha Mbuna i det fallet men då blir ju typ alla av grott-typen.

    Så frågan till er här, jag behöver förslag!

    Kan ni ge tips på sammansättning av:
    1) Malawi, inga jättar!
    2) Tanganyika och helst med troffar och snäcklekare etc, hela samhället! Några typer får gärna vara färglada, vill inte ha ett akvarium med "sill"

    Nämn gärna hur många av varje ni tycker man bör ha, alltid svårt att veta hur många som behövs för att de skall bli glada och inte allt för aggressiva.

    Ge mig inspiration!
    Tack på förhand

    Mvh Johan

    PS Sen ska man ju hitta fiskarna också men det är väl ett annat bekymmer..DS
  • snablo
    Användare
    • februari 2008
    • 31

    #2
    Ett eget tanganyika plock, skulle detta fungera?
    Osäker på antalet.

    Grottor:
    15-20 Tropheus Moorii
    5-6 Julidochromis regani

    Öppet vatten:
    20 Cyprichromis leptosoma (kanske Jumbo)

    Snäckor:
    5-6 Lamprologus ocellatus
    Kanske 3-4 Neolamprologus calliurus

    Övrigt:
    Några Synodontis

    Kommer neolamprologus hanarna inkräkta för mycket på de övriga grott-fiskarnas revir? Hanen tar ju oftast en grotta och honor snäckor nära dessa.

    Största problemet blir väl maten, lite olika i vad de vill ha.

    Bör jag ha väldigt starkt ljus så jag får rejäl algtillväxt? Många av fiskarna verkar ju äta alger.

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Troffarna bryr sig inte om grottorna mer än att nån enstaka hane kommer hålla dem som revir. Övriga har det fria vtnet som "simplats". I ett tvåmeters kar hade jag personligen haft minst 30 st troffar , 40 av sp. Black.
      Jullar e bra medinvånare. Har själv för dagen 6 st Regani från Kipili ihop m Bemba.

      Haft "plåtter-fisk" ihop med troffar förr men har bara blivit irriterad på dem. Tycker tex att snäcklekare gör sig bäst i egna kar.

      Cyprichromis kan funka, vet folk som haft dem ihop m Tropheus men personligen så tror jag att det bara kommer se plåttrigt ut.Men det e nog en smaksak.

      Jag har i olika kar Synodontis Petricola & Syn. Polli Black. Pollin är till sättet en mkt mer trevligt mal än tex Petricola som iaf hos mig är rätt ljusskygga. Perfekta annars som medinvånare t Tropheus tycker jag. Multipunktatus är lite för flängiga för mitt tycke, dessutom stör de när Tropheus ska till å leka.

      På en nåder simmar även ett par Trewavasae (Petrochromis) tillsammans med Bemban. Funkar än så länge ok.

      Hästnos e en ful men rolig ciklid att ha ihop m Tropheus,tycker jag. Så länge inte hanen flippar ut vill säga. (Pers. erfarenhet)
      Hade för nåt år sen två par i ett 2 m kar där paren slogs ihop mot varann. (händer väl annars mest hos CA??)
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Ang. maten så funkar mager räkmix ypperligt till combon ovan om du skiter i Cprichromisen. Även visa flingor och pellets funkar.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • snablo
          Användare
          • februari 2008
          • 31

          #5
          Tack för svaret!

          Ursprungligen postat av ozric
          I ett tvåmeters kar hade jag personligen haft minst 30 st troffar , 40 av sp. Black.
          Menar du 1 sort troffar (30-40 st) eller 30 av en och 40 av tropheus sp. black? Hur är det egentligen med lekandet imellan olika troffar?

          Bra att du sa att de simmar runt lite mera, då är det är ett smart tips med flera tropheus och ta bort cypricromis.

          För övrigt tänkte jag det kunde vara roligt med lite liv på botten som skiljer en hel del i beteende, de är ju dessutom lite mindre och inte så färgranna så tänkte att det inte skulle "sticka" så mycket i ögonen.

          Kommentar

          • johho
            Användare
            • mars 2007
            • 1825

            #6
            Angående troffar så hade jag valt en black variant. För där får man oftast fin färg på dem. Jag har "Lufubu". De färgande hanarna är jätte fina men resten ser lite grådassiga ut och har svårt att färga. Jag tror att en black hade gett mer jämn färg över hela stimmet.

            Men tycker inte du ska vara rädd för troffar. Jag väntade i 10 år innan jag vågade skaffa. Man har hört så mycket otrevligt med sjukdommar. Men jag har verkligen inga problem alls. De simmar tillsammans med Leptosoma och det går hur bra som helst. 2 Calvusar också. Hade kanske valt en Compresiceps istället idag. Men men.

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #7
              Menade minst 30 st Moorii el 40 av sp. Black. Och du behöver inte vara orolig att det lämnas nån plats i karet utan "action". En harmoniserande Tropheus-grupp nyttjar hela karets volym!

              Håller dessutom med Johho; tex Lufubu är bannat snygg, men det mest på nära håll. Och så tycker jag de flesta "färg-morrii" är överlag. Inte så ofta man ser HELA gruppen färga ut till max. Sp. Black (tänker främst på körsbär,Kiriza & Bemba) är trevligare på så sätt att man kan glo på dem från soffan också...=)
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • johho
                Användare
                • mars 2007
                • 1825

                #8
                Om det blir mer Troffar nångång blir det någon svart variant här iaf. Ikola går fint också.

                Men angående tråden så har jag testat Malawi flertalet gånger och jag tröttnar på Mbunas. Alla beter sig likadant. Men Tanganyika får man variation. Svårare att hitta de grymma färgerna men det går om man letar lite.

                Kommentar

                • snablo
                  Användare
                  • februari 2008
                  • 31

                  #9
                  Ursprungligen postat av johho
                  Om det blir mer Troffar nångång blir det någon svart variant här iaf. Ikola går fint också.

                  Men angående tråden så har jag testat Malawi flertalet gånger och jag tröttnar på Mbunas. Alla beter sig likadant. Men Tanganyika får man variation. Svårare att hitta de grymma färgerna men det går om man letar lite.
                  Japp det var lite det jag var ute efter och eftersom jag lade in ett förslag på en tanganyika-uppsättning lutar det ditåt, har haft några Malawi's hittils i ett 200 liters. Nog dags för ett byte!

                  Bra tips där om svarta varianten, hade tänkt att den skulle utgöra "färgklicken" och som ni säger blir nog riktigt häftigt med 40 körsbärs-troffar som far runt. Att ta en röd blir ju ett bra komplement till jullar också som är lite mer gula.

                  Kommentar

                  • johho
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 1825

                    #10
                    jag är avundsjuk. Vill också ha körsbär. Men nu kan jag inte ge upp mina Lufubu, de har hängt med ett år nu ju.

                    Kommentar

                    • snablo
                      Användare
                      • februari 2008
                      • 31

                      #11
                      Var i akvarieaffären idag, fick se några Tropheus sp. Black (Körsbär), mm de var snygga.

                      Så nu har mitt upplägg ändrats till följande:

                      30-40 st Tropheus sp. Black (Körsbär)
                      6 st Julidochromis ornatus (är detta för många?)
                      6 st Lamprologus ocellatus
                      6 st Sydontis Petricola eller Polli Black

                      Jag börjar med några av arterna typ troffar+jullar och utökar med nya de andra eftersom så jag ser hur plottrigt det blir.

                      Om det inte är allt för plottrigt blir det nog ett gäng 6-8 hästnosar Eretmodus sp. eller så.

                      Får tacka för förslagen! Svårt att pilla ihop en bra blandning.

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #12
                        Ursprungligen postat av snablo
                        6 st Julidochromis ornatus (är detta för många?)
                        Nejdå! De kommer att para ut så småningom, med lite tur får du fler än ett par. Enstöringar kan dock ses som hackkycklingar.
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • johho
                          Användare
                          • mars 2007
                          • 1825

                          #13
                          Om akvariet är nytt hade jag nästan väntat med troffarna lite så man ser att inte fiskarna bara tokdör av nått oväntat. Segt om 40 troffar trillar av, är rätt dyrt.

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ursprungligen postat av ozric
                            Nejdå! De kommer att para ut så småningom, med lite tur får du fler än ett par. Enstöringar kan dock ses som hackkycklingar.
                            Ozric, du som har hållit på med troffar ett tag nu missar du inte en viktig punkt nu.
                            Jag skulle inte rekommendera en nybörjare att köpa fiskar i olika omgångar.
                            Om han nu måste blanda troffar med andra fiskar, så kan han ju göra det, men samtidigt så tycker jag att det är väldigt viktigt att påpeka att han tar en väldigt stor risk när han gör det.Janne

                            Kommentar

                            • snablo
                              Användare
                              • februari 2008
                              • 31

                              #15
                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              Jag skulle inte rekommendera en nybörjare att köpa fiskar i olika omgångar.
                              Jag är väl en väldans nybörjare med just tanganyika och relativt med malawi.
                              Har i alla fall haft ett 200 liter sen 6 år tillbaka (först SA sen byte till Malawi). Och ett 60 liters när man var liten och bodde hemma. Först nu jag tänkte ta tag i mitt riktigt stora projekt man gått och finurlat på sen en kompis skaffade ett 540 liters för 4 år sen men alltid tvekat då det kostar en hel del. Så jag vet ju i alla fall att akvarium är något för mig, det är inte mitt första, dock är jag en nybörjare jämfört med de flesta på denna sidan, därför jag är här och frågar runt så det inte går allt för fel

                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              Om han nu måste blanda troffar med andra fiskar, så kan han ju göra det, men samtidigt så tycker jag att det är väldigt viktigt att påpeka att han tar en väldigt stor risk när han gör det
                              Menar du att troffar sällan går bra ihop med t.ex. de andra tanganyika cikliderna jag plockat ut ovan? Jag har letat runt på webben på diverse akvariesidor och frågat i affären och dessa trodde jag skulle funka väl?

                              Och är tipset att köpa alla sorterna jag har ovan på en och samma gång så att de alla känner sig lika ovana när de stoppas i? Säg att jag köper troffarna först, kan de ställa till bekymmer då om jag introducerar några jullar senare eller tvärtom? Det jag trodde mest man behövde tänka på var att köpa hela gruppen av en sort man vill ha på samma gång.

                              Tack för era svar, jag vill att det skall fungera så bra som möjligt så alla tips tas tacksamt emot.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...