Tanganyika vs. Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonre723
    Användare
    • oktober 2004
    • 439

    #31
    Jag har blandat vf hästnosar med vf troffar vid ett par tillfällen utan problem. Har även blandat troffegrupper med varandra - både f1 + f1 och f1 + vf. Håller man koll på fisken är det sällan några konstigheter. Om något problem skulle uppstå så ska man inte vänta med att medicinera. Kör igenom hela burken direkt så dör max en fisk. Hästnosar är generellt ännu petigare på vattenkvalité än troffar - sköt vattenbytena. Samma gäller även för maten.

    @Snablo: kör på din plan. Det blir en ball burk. Kolla upp vattenvärden och vad fisken ätit innan och använd samma i början så bör det inte vara några problem.
    Och så är det.
    /J

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #32
      för mej i fortsättningen på min blygsama tropheus-karriär ska jag ha troffar ensamma under en viss tid för att sedan eventuellt skaffa andra arter, det får dröja om jag säger så
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • snablo
        Användare
        • februari 2008
        • 31

        #33
        Ursprungligen postat av jonre723
        @Snablo: kör på din plan. Det blir en ball burk. Kolla upp vattenvärden och vad fisken ätit innan och använd samma i början så bör det inte vara några problem.
        Ja tror det skulle bli tufft men jag blev sååå osäker på alla skilda svar här i tråden, alla har olika erfarenheter.

        Nästan så jag börjat titta på en Malawi uppsättning då jag har några sådana sen innan, de är ju inte lika petiga men kan ju vara överjävliga istället om sätter ihop fel arter.
        Senast redigerad av snablo; 13 februari 2008, 18:53.

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #34
          Jag tycker inte du ska ge upp Tanganyika. De är lite svårare än Malawi, särskilt då Troffar. Men jag är relativt ny på troffar och jag hade inga problem att bara slänga i dem i ett akvarie som redan hade invånare. I de allra flesta fall går det ju bra. Annars så hade folk inte fortsatt köpa dem. Hade de dött 50% av gångerna så. ja du förstår. Så svåra är de inte.

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #35
            Ursprungligen postat av johho
            Jag tycker inte du ska ge upp Tanganyika. De är lite svårare än Malawi, särskilt då Troffar. Men jag är relativt ny på troffar och jag hade inga problem att bara slänga i dem i ett akvarie som redan hade invånare. I de allra flesta fall går det ju bra. Annars så hade folk inte fortsatt köpa dem. Hade de dött 50% av gångerna så. ja du förstår. Så svåra är de inte.
            Ja jag är väl tyvärr den negativa då, jag säger så här utav alla dom som köper troffar vf som odlade, så har 90 % efter 3 år haft sjukdomar och dom flesta har dött. sug på den.Janne

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #36
              Ursprungligen postat av malawijanne
              Ja jag är väl tyvärr den negativa då, jag säger så här utav alla dom som köper troffar vf som odlade, så har 90 % efter 3 år haft sjukdomar och dom flesta har dött. sug på den.Janne
              !!?? Var haru fått det ifrån???
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #37
                Ursprungligen postat av ozric
                !!?? Var haru fått det ifrån???
                Nej det finns ingen vetenskaplig studie på det, men kan du säga att det inte är så.Janne

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #38
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Nej det finns ingen vetenskaplig studie på det, men kan du säga att det inte är så.Janne
                  Hehe, nä jag har heller inga Vetenskapliga Studier på det motsatta men har man en sån j-a "otur" skall man nog inte pyssla med dylika fiskar. Jaghar hållt på med Troffar i 6-7 år nu eller nåt och har haft ETT jobbigt bakslag med sjukdom. Visst har jag fått plocka bort en å en annan och några har blivit förstoppade genom åren men mkt sällan så att jag har fått behöva medicinera.

                  Nä, jag tycker inte det va ett för släktet rättvist uttalande! (men det va ganska kul! )
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • johho
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 1825

                    #39
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Ja jag är väl tyvärr den negativa då, jag säger så här utav alla dom som köper troffar vf som odlade, så har 90 % efter 3 år haft sjukdomar och dom flesta har dött. sug på den.Janne

                    På 3 år känns det som att man borde haft nån sjukdom på vilken fisk man än har i sina akvarium.

                    Men ett bakslag på troffar kan ju vara mycket dyrare då en grupp går på några tusen. Till skillnad om man skulle få bakslag på sitt fina guppystim.

                    Kommentar

                    • snablo
                      Användare
                      • februari 2008
                      • 31

                      #40
                      Jag vet inte vad jag skall välja för tillfället.
                      Så jag plockade ihop ett malawi-gäng som jag kan jämföra med och väga för och nackdelar .

                      Behåller mina:
                      Melanochromis cyaneorhabdos "Maingano"
                      Har 8 nu men kanske utöka till 12.

                      Har en art till men endast 5 kvar av 10 från början av Tropeops chilumba. De får nog hitta en annan ägare, de är överjävliga och då jag hade oturen att få 7 hanar (små när jag köpte) så har de 2 hanar som färgat ut gjort sig av med resten.

                      så säg
                      10-12 Melanochromis cyaneorhabdos "Maingano"
                      10-12 Labidochromis sp. Hongi "Super Red"
                      10-12 Pseudotropheus socolofi
                      10-12 Pseudotropheus crabro
                      10-12 Metriaclima Estherae "Röd zebra"

                      Kanske någon L-mal upp på detta.

                      Vad tror ni om en sån kombination och antalet? (720 liters)

                      Jag är medveten om att 2 pseudotropheus kan ge korsning men förhoppningsvis så ser de så olika varandra ut så det inte händer (hel blå och svart/gul randig).
                      Senast redigerad av snablo; 13 februari 2008, 20:24.

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #41
                        Ursprungligen postat av snablo
                        Jag vet inte vad jag skall välja för tillfället.
                        Så jag plockade ihop ett malawi-gäng som jag kan jämföra med och väga för och nackdelar .

                        Behåller mina:
                        Melanochromis cyaneorhabdos "Maingano"
                        Har 8 nu men kanske utöka till 12.

                        Har en art till men endast 5 kvar av 10 från början av Tropeops chilumba. De får nog hitta en annan ägare, de är överjävliga och då jag hade oturen att få 7 hanar (små när jag köpte) så har de 2 hanar som färgat ut gjort sig av med resten.

                        så säg
                        10-12 Melanochromis cyaneorhabdos "Maingano"
                        10-12 Labeotropheus. sp. Hongi "Super Red"
                        10-12 Pseudotropheus socolofi
                        10-12 Pseudotropheus crabro
                        10-12 Metriaclima Estherae "Röd zebra"

                        Kanske någon L-mal upp på detta.

                        Vad tror ni om en sån kombination och antalet? (720 liters)

                        Jag är medveten om att 2 pseudotropheus kan ge korsning men förhoppningsvis så ser de så olika varandra ut så det inte händer (hel blå och svart/gul randig).
                        Det kommer att funka jättefint,
                        Men jag hade bytt ut crabron, mot salusi, och utan att vara kritisk hongien heter labidochromis.Janne

                        Kommentar

                        • snablo
                          Användare
                          • februari 2008
                          • 31

                          #42
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Det kommer att funka jättefint,
                          Men jag hade bytt ut crabron, mot salusi, och utan att vara kritisk hongien heter labidochromis.Janne
                          Ah det har du så rätt i angående Hongi, fel av mig.

                          Du menar Pseudotropheus saulosi? (inte för att vara kritisk bara lite skojig)


                          Av vilken anledning ville du byta ut den, beteendet?
                          (Läste precis att den är ganska aggresiv antar att det är därför)
                          Senast redigerad av snablo; 13 februari 2008, 20:21.

                          Kommentar

                          • classe
                            NCS Medlem
                            • april 2007
                            • 1147

                            #43
                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            Det kommer att funka jättefint,
                            Men jag hade bytt ut crabron, mot salusi, och utan att vara kritisk hongien heter labidochromis.Janne
                            ja jag vet hur ser ut ps.crabro är den så den är så stora o snabbare fisk o aggressiv där så där kan bli kung ser den . jag har haft den själv den är så kungfisk där för ps.crabro. så inte lämpligt med där andra fisk så den blir rov av yngel där ser jag haft där haft den själv inte mkt nöjd.. nu har den inte längsen.. klart bättre ps.salusi mkt än crabro.. men crabro passar med auratis där i klassik arter.. mvh klas
                            375 LITER Malawi arter..
                            74 Liter Malawi yngel...

                            Kommentar

                            • snablo
                              Användare
                              • februari 2008
                              • 31

                              #44
                              Tack för era svar, har nog bestämt mig för ett Malawi kar nu.

                              Detta blir detta efter tips från er:
                              12 Melanochromis cyaneorhabdos "Maingano"
                              12 Labidochromis. sp. Hongi "Super Red"
                              12 Pseudotropheus socolofi
                              12 Pseudotropheus saulosi
                              12 Metriaclima Estherae "Röd zebra"

                              Då får jag behålla mina Maingano med, tycker de är riktigt tuffa, nu har jag en hona som tuggar i mitt nuvarande kar. Kan jag få upp några av de ynglen så har jag ju hela beståndet av dom på köpet (antagligen en hög mer då jag har 9 nu).

                              Kommentar

                              Arbetssätt...