Tanganyika vs. Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #16
    Ursprungligen postat av snablo
    Jag är väl en väldans nybörjare med just tanganyika och relativt med malawi.
    Har i alla fall haft ett 200 liter sen 6 år tillbaka (först SA sen byte till Malawi). Och ett 60 liters när man var liten och bodde hemma. Först nu jag tänkte ta tag i mitt riktigt stora projekt man gått och finurlat på sen en kompis skaffade ett 540 liters för 4 år sen men alltid tvekat då det kostar en hel del. Så jag vet ju i alla fall att akvarium är något för mig, det är inte mitt första, dock är jag en nybörjare jämfört med de flesta på denna sidan, därför jag är här och frågar runt så det inte går allt för fel



    Menar du att troffar sällan går bra ihop med t.ex. de andra tanganyika cikliderna jag plockat ut ovan? Jag har letat runt på webben på diverse akvariesidor och frågat i affären och dessa trodde jag skulle funka väl?

    Och är tipset att köpa alla sorterna jag har ovan på en och samma gång så att de alla känner sig lika ovana när de stoppas i? Säg att jag köper troffarna först, kan de ställa till bekymmer då om jag introducerar några jullar senare eller tvärtom? Det jag trodde mest man behövde tänka på var att köpa hela gruppen av en sort man vill ha på samma gång.

    Tack för era svar, jag vill att det skall fungera så bra som möjligt så alla tips tas tacksamt emot.
    Ja mitt argument är att det bästa man kan göra om man vill ha troffar, köp väldigt många, odlade som vf, stoppa i dom samtidigt och sedan stoppa inte i mer fisk.
    Men om man nu vill ha annan fisk så går det självklart att göra om man är van att se hur troffar mår, är man inte van så skulle jag inte rekommendera någon nybörjare att göra så.
    Och varför skulle jag inte göra det, jo troffar är grymt känsliga för stress och andra bakterier.
    Och dom är samtidigt väldigt känsliga för vattenkvaliten.
    Så mitt råd är blanda inte troffar med andra tanganyika, börja istället med en grupp troffar, ha dom i ca ett år, har du då klarat att ha troffar i så lång tid.
    Då kan du börja med ditt projekt med andra tanganyiker.Janne

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      #17
      Min topp kandidat som troffe sällskap är självfallet tanganicidus irsacae (hästnosar). De inkräktar aldrig på en troffes revir och de lever i perfekt harmoni med varandra. det ultimata troffe sällskapet i mitt tycke. Irsacaen är mkt snällare än eretmodusar med.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #18
        tyvärr har ja negativa erfarenheter med hästnosar och bukvattensot men det kanske bara är tillfälligheter (ovanligt många sådana), och därför kommer ja inte ha dom med troffar igen, sällskap till troffar är lite klurigt, kanske endast sk.gökmalar men det är min personliga åsikt..
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #19
          Ursprungligen postat av specmats
          tyvärr har ja negativa erfarenheter med hästnosar och bukvattensot men det kanske bara är tillfälligheter (ovanligt många sådana), och därför kommer ja inte ha dom med troffar igen, sällskap till troffar är lite klurigt, kanske endast sk.gökmalar men det är min personliga åsikt..
          Menar du att hästnosarna smittade ner Troffarna?

          Skälet ja frågar att min plan är att köra enl. Andreas förslag.
          Just nu ser det ut som ca:130 troffar och 15 tanganicidus irsacae ska gå i samma kar hemma hos mig. Så att man blir ju lite orolig av din kommentar.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #20
            Ursprungligen postat av LN
            Menar du att hästnosarna smittade ner Troffarna?

            Skälet ja frågar att min plan är att köra enl. Andreas förslag.
            Just nu ser det ut som ca:130 troffar och 15 tanganicidus irsacae ska gå i samma kar hemma hos mig. Så att man blir ju lite orolig av din kommentar.
            ja och det har hänt flera ggr, men det är som sagt personlig erfarenhet och andra verkar ha positiva erfarenheter..å andra sidan verkar det finnas hur många olika uppfattningar som helst,hehe, men ska man vara lite extra försiktig så kanske man inte ska ha nått sällskap alls!?
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #21
              Hmm, det e klokt att respektera olika fiskars baketrie-flora ,ja. Men jag tror ändå att det är i de flesta fall är till överdrift. Intet sagt att man inte skall vara försiktig! Jag personligen har då tänjt på den "nojjan" , vilket kanske e dumdristigt. Har i skrivande stund ett 600-kar i v-rummet som sällskapskar. Däri har jag under ett halvår petat ner fisk i 7 olika omgångar från 7 olika håll, odlat som VF`at. (Jullar, Synodontis,Leporacanthicus,Tropheus & Petrochromis).
              Peppar peppar men än har inget oönskat hänt.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • snablo
                Användare
                • februari 2008
                • 31

                #22
                Hmm nu blev jag väldigt osäker! Trodde jag hade kommit på något bra men vill ju inte riskera att 40 fiskar dör för både fiskarnas skull och min plånboks skull.

                Jag hade ju tänkt tanganyika för att få lite olika typer av fiskar beteendemässigt och i olika segement av akvariet med troffar som de livligaste some far runt och är den där extra färgklicken. Men om jag måste ha dom själv då är det ju lika bra att köra Malawi kanske.. alla dessa beslut!!

                Kommentar

                • jimpa
                  Användare
                  • oktober 2007
                  • 101

                  #23
                  Ursprungligen postat av LN
                  Menar du att hästnosarna smittade ner Troffarna?

                  Skälet ja frågar att min plan är att köra enl. Andreas förslag.
                  Just nu ser det ut som ca:130 troffar och 15 tanganicidus irsacae ska gå i samma kar hemma hos mig. Så att man blir ju lite orolig av din kommentar.
                  Fick soten precis efter jul och den fisken som visade symptom först var en Irsacae. Den dog också strax därefter och drog med sig fyra troffar.

                  När jag startade akvariet var de första invånarna fyra Irsacae där två blev sjuka efter två dagar och gick bort strax där efter. Fyra veckor senare var en kvar som till sist blev sämre och sämre och till sist matvägrade lagom till troffarna skulle i. Snacka om att man var skraj då. Nu simmar två två stycken med troffarna och behöver komplettera dem men drar på det. Bör påpekas att alla hästnosar var/är VF. De blev aldrig så sjuka att de svullnade upp men hostan och tuggandet fanns där. Kan ju också varit nåt i vattnet iom att karet bara hade snurrat i en månad.

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #24
                    Man kan ju alltid "nolla" fisken medicinskt innan inkoppning om man e orolig.
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #25
                      Ursprungligen postat av LN
                      Menar du att hästnosarna smittade ner Troffarna?

                      Skälet ja frågar att min plan är att köra enl. Andreas förslag.
                      Just nu ser det ut som ca:130 troffar och 15 tanganicidus irsacae ska gå i samma kar hemma hos mig. Så att man blir ju lite orolig av din kommentar.
                      Kul att du kommer köra 130 troffar!

                      Utmaningen är nog större med att sammanföra 145 fisk utan att få med sig någon parasit.
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #26
                        Jag har precis blandat ihop petrochromis och troffar och hästnosar i 3 olika burkar... detta kommer bli spännande.
                        LN
                        Funkar detta så kan du slappna av =)
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #27
                          Jo det kommer att bli en riktig nagelbitare att föra samman 130 troffar 15 häsnosar, 50-75 multisar, 25 sandlekare ja o kanske nått mer i samma bytta.

                          Har kört en nollställning på VF Moba. All annan VF fisk kommer att gå i karantän i minst 3 månader innan dom får en chans att komma i stora byttan.

                          Visst kan ja ha fel men ja har en känsla av att många fall av soten kommer från dåligt vatten. Så mitt focus kommer att vara att få till så bra vatten det bara är möjligt.

                          Snablo ja tycker att din plan låter helt ok, bara du håller koll på vattnet. särskilt i början.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #28
                            Ursprungligen postat av deelay
                            Jag har precis blandat ihop petrochromis och troffar och hästnosar i 3 olika burkar... detta kommer bli spännande.
                            LN
                            Funkar detta så kan du slappna av =)
                            Låter bra att någon går före o testar
                            Bara du återrapporterar så att vi andra kan lära oss o utvecklas
                            Senast redigerad av LN; 12 februari 2008, 22:39.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Falköping Andreas
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1214

                              #29
                              Att hästnosarna skulle smitta ner troffarna känns för mig osannolikt. Ja kan köpa det om man köper troffarna först från ett ställe och sedan köper några hästnosar från ett annat ställe och sammanför dessa. Jag har haft hästnosar med troffar i över ett år nu och har inte haft ett enda dödsfall på troffarna. Jag tror att om man köper odlade hästnosar som kommer från svenskt vatten så är risken inte större än att en troffe skulle smitta varandra. Jag tycker också att den enda hästnosen som egentligen lämpar sig bra till akvarium är jusst T.irsacae. De är snälla och bryr sig inget överhuvudtaget om annan fisk i karet.
                              Eretmodusar är extremt tuffa och revir hävdande och deras uppvaktning mot honorna är ofta så hård att de dör till slut. Stessen som honorna utsätts för kan också utlösa buken vilket gör att troffarna kan fara illa.
                              Spathodus har jag dock ingen erfarenhet av.

                              intressant projekt janne föresten!
                              http://www.skovdeaf.se/

                              Kommentar

                              • jimpa
                                Användare
                                • oktober 2007
                                • 101

                                #30
                                Kanske min vanliga otur med projekt jag håller på med eller ett rent sammanträffande att troffarna också blev sjuka då. Inge mätbart fanns i vattnet iaf.

                                Lycka till med era projekt i vilket fall!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...