L. multifasciatus med L. ocellatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    Användare
    • september 2007
    • 75

    L. multifasciatus med L. ocellatus

    Ja nu ska jag snart ha i lite fisk i karet! Några frågor till bara om snäcklekare. Multifaschistus vill ju vara i en liten grupp på typ 6-12st, måste det vara 50% hanar och 50% honor? vad är lämpligast?
    Osellatus, går dom bra ihop med multi? Så det inte blandas eller liknande...

    Tackar för svar!
    Senast redigerad av patriksg; 12 februari 2008, 19:58. Anledning: Bätte rubrik
  • patriksg
    Användare
    • september 2007
    • 75

    #2
    Ingen?

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Jag har inte haft kombinationen själv men jag vet folk som har dem ihop och de hybridiserar knappast. Ocellatus kan vara rätt bitsk och ofta får man en hane som tar en snäcka och gräver ner resten. De andra får stå uppe i ett hörn. Multifasciatus bilder kollonier och ocellatus har kanske inte mycket att sätta mot 40 multissar. Jag har sett akvarier med ocellatus på ena sidan och multifasciatuskollonin på den andra.

      Hur stort är ditt akvarium?

      Tips: Skriv en tydligare titel som "Funkar L. multifasciatus med L. ocellatus?" Då får du fler svar.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • patriksg
        Användare
        • september 2007
        • 75

        #4
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Jag har inte haft kombinationen själv men jag vet folk som har dem ihop och de hybridiserar knappast. Ocellatus kan vara rätt bitsk och ofta får man en hane som tar en snäcka och gräver ner resten. De andra får stå uppe i ett hörn. Multifasciatus bilder kollonier och ocellatus har kanske inte mycket att sätta mot 40 multissar. Jag har sett akvarier med ocellatus på ena sidan och multifasciatuskollonin på den andra.

        Hur stort är ditt akvarium?

        Tips: Skriv en tydligare titel som "Funkar L. multifasciatus med L. ocellatus?" Då får du fler svar.
        Så då ska det vara ändrat =) Jag har ett 112L kar. Andra firrar som ska i karett är2 jullar och prinsessorm och comesisseps sumbu. sen kanske någan ancistrus med.. har i lite äppelsnäckor nu också.. Kanske är bättre att köra med en art bara, Båda var fina tyckte jag.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av patriksg
          Så då ska det vara ändrat =) Jag har ett 112L kar. Andra firrar som ska i karett är2 jullar och prinsessorm och comesisseps sumbu. sen kanske någan ancistrus med.. har i lite äppelsnäckor nu också.. Kanske är bättre att köra med en art bara, Båda var fina tyckte jag.
          Hej

          Jag skulle nog rekomendera dig att endast välja en av dessa och även fundera på att stryka prinsessan. Ett annat alternativ är förstås att börja med allt och plocka bort vartefter. Prinsessor är trevliga i artakvarier eftersom att de bildar stora kollonier men en multifasciatuskolloni brukar kunna stå tillbaka. För att "garantera" framgång med den föreslagna sammansättningen så bör akvariet vara minst 1,5 meter (pga av prinsessorna) men man kan få det att funka i förvånansvärt små akvarier ända ner till storleken på ditt. Då krävs det att man håller ner antalet fiskar vilket förstås de specialicerade yngelätarna Altolamprologus comprecisseps gör.

          Ps. Jag tror inte att du kan ändra titeln. Den ändras bara i inlägget. Jag gick in och ändrade åt dig, men nu börjar ju inlägget handla om en fisksammansättning...
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • patriksg
            Användare
            • september 2007
            • 75

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Hej

            Jag skulle nog rekomendera dig att endast välja en av dessa och även fundera på att stryka prinsessan. Ett annat alternativ är förstås att börja med allt och plocka bort vartefter. Prinsessor är trevliga i artakvarier eftersom att de bildar stora kollonier men en multifasciatuskolloni brukar kunna stå tillbaka. För att "garantera" framgång med den föreslagna sammansättningen så bör akvariet vara minst 1,5 meter (pga av prinsessorna) men man kan få det att funka i förvånansvärt små akvarier ända ner till storleken på ditt. Då krävs det att man håller ner antalet fiskar vilket förstås de specialicerade yngelätarna Altolamprologus comprecisseps gör.

            Ps. Jag tror inte att du kan ändra titeln. Den ändras bara i inlägget. Jag gick in och ändrade åt dig, men nu börjar ju inlägget handla om en fisksammansättning...

            Kanske är dax att byta igen då Men leker inte prinsessorna i grottor medans multifasciatus leker i snäckor? kanske har fått allt fel nu.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av patriksg
              Kanske är dax att byta igen då Men leker inte prinsessorna i grottor medans multifasciatus leker i snäckor? kanske har fått allt fel nu.
              Prinsessorna blir fler och tar över hela akvariet.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • patriksg
                Användare
                • september 2007
                • 75

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Prinsessorna blir fler och tar över hela akvariet.
                TAck för snabba svar! ska troligen handla lite i morgon... Är helt inne på att ha snäcklekare så det vill jag inte ändra på.
                Men vad tror du om denna mix

                Mulitfasciatus 10 honor 2 hanar
                Sumbu 2st
                4st jullar

                Blir det för mycket för mitt 112L tror du? Annars kan man ju alltid ta bort ynglen av prinsessorna.

                Kommentar

                • patriksg
                  Användare
                  • september 2007
                  • 75

                  #9
                  Eller är det någon som har en art som ni tror skulle passa?

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Multifasciatus går alltså hålla med en prinsesskolloni. Om du inreder med en trave sten i ena hörnet, en i det andra samt en stor mängd snäckor i mitten så kan du hålla jullar och prinsessor åtminstone ett tag. Lägger du några snäckor längst fram i båda hörnen så kan du nog hålla båda snäcklekarartera åtminstone ett tag. Men jag tror att akvariet kommer kännas ganska trångt rätt fort beroende på firrarnas storlek. Om alla leker blir det rejält trångt och när yngel överlever blir det definitivt för trångt.

                    Personligen skulle jag nöja mig med Jullar och en snäcklekare + en "udda" art.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • patriksg
                      Användare
                      • september 2007
                      • 75

                      #11
                      Okej Tack för svaret. Jag har gjort helt emot av vad du rekomenderar Kan se lite bilder här.

                      Ja med inte så stort, ett 112L som jag tänkte ha lite jullar och snäcklekare i! Köpte i helgen ett 112L och var idag och köpte en juwel möbel till den. här kommer dom första bilderna. Också karet =) I botten har jag ett lager med frigolit 2 lager i ena hörnet där jag tänkte ha stenar. Kommer inte att ha någon


                      Men det är ju inte omöjligt att göra om

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Du har som sagt tid att ändra. Jag beskrev hur det möjligen skulle kunna funka och då måste man få upp jullar och prinsessor genom att stapla sten till ytan samt ge snäcklekarna möjlighet att dominera botten och därmed bli en barriär.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Jeppe
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 409

                          #13
                          Jag hade 1 par Occelatus med 1 par Multifasciatus och 1 par J. Dickfeldi i ett 110l akvarium. Hade ett stenröse i mitten som jullarna tog och snäckor på båda sidor så att de skulle dela upp sig. Det gick ju sådär...

                          Jullarna tog stenröset i mitten men det låg lite till vänster i akvariet sett framifrån och de tröck även över till vänsta sidan där Occelatusarna bodde. Occelatusarna stod inte emot utan flyttade över till "Multi-sidan" (höger). Multisarna tröck ganska hårt mot dem men var mycket rädda för mig (förstår inte varför, en stor jätte som stökar runt i akvariet är väl inget att vara rädd för?). Occelatusarna fick alltså spö av Multihannen. Dock var han riktigt kaxig mot mig och så fort handen kom för nära fick man sig ett bett. Jag tyckte inte detta fungerade bra alls, spec. inte som jullarna började leka också. De tog hela högra sidan av akvariet och gav inte efter.

                          Av mina erfarenheter tror jag det kommer bli trångt med 4st jullar. Tror att 1 par jullar, A. Sumbu (som jag inte vet hur många man ska ha) + Multisar blir bra. Men jag tror inte du kommer få tag på 2+10 av multisarna, butikerna säljer oftast 1+1, 1+2 om du har tur. Men tycker att du borde ha kanske 3+6 eller 4+10 iallafall så du får flera hannar. Men du kan ju starta med en mindre grupp också, 1+2 skulle funka bra då de förmodligen förökar sig ganska snabbt.
                          540 Troffar, Callochromis ect
                          100 sydamerica, dvärgar
                          120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                          40 tomt

                          Qui dormit, non peccat

                          Kommentar

                          Arbetssätt...