Jätteskum sak hände!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annis
    Användare
    • februari 2007
    • 14

    Jätteskum sak hände!

    Måste bara fråga om någon har varit med om samma sak. Har tidigare lagt ett inlägg om att mina vattenvärde rasat. Detta har jag äntligen fått bukt med men tyvärr så hann 5 st ciklider dö för mig.
    För ca 2 veckor sedan låg min största Marigold o simma på rygg och betedde sig helskumt. Jag tog upp den och lade den i en spann med syresten o pump. "Pallade" upp den med en mangroverot så den inte låg på rygg men tyckte att det hade varit bäst att ta bort den. Detta höll inte min sambo med om så den fick stanna i spannen över natten med en handduk över ifall den skulle piggna till. På morgonen lyfte jag på handduken och fisken var hur pigg som helst. MEN.... I spannen låg där en vävnadsklump stor som en 50-öring som det kom blod ur om man klämde på den. Fisken släpptes i akvariet igen och verka må bra men de sista dagarna har den bara legat på bottnen o inte ätit eller nått. För ca 1 timme sedan dog den. Vad i hela fridens namn var det som hände? E d möjligt att klumpen varit något organ?? Helskumt!!
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    #2
    Ingen aning alls men det du beskriver låter som en födelse av en Alien..
    Vore konstigt om den sket ut kropsdelar kanske den fått nån smäll av en annan fisk så den fick inre skador. Då brukar de bli vinglliga specielt om det har med simblåsan att göra.
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

    Kommentar

    • classe
      NCS Medlem
      • april 2007
      • 1147

      #3
      Ursprungligen postat av Annis
      Måste bara fråga om någon har varit med om samma sak. Har tidigare lagt ett inlägg om att mina vattenvärde rasat. Detta har jag äntligen fått bukt med men tyvärr så hann 5 st ciklider dö för mig.
      För ca 2 veckor sedan låg min största Marigold o simma på rygg och betedde sig helskumt. Jag tog upp den och lade den i en spann med syresten o pump. "Pallade" upp den med en mangroverot så den inte låg på rygg men tyckte att det hade varit bäst att ta bort den. Detta höll inte min sambo med om så den fick stanna i spannen över natten med en handduk över ifall den skulle piggna till. På morgonen lyfte jag på handduken och fisken var hur pigg som helst. MEN.... I spannen låg där en vävnadsklump stor som en 50-öring som det kom blod ur om man klämde på den. Fisken släpptes i akvariet igen och verka må bra men de sista dagarna har den bara legat på bottnen o inte ätit eller nått. För ca 1 timme sedan dog den. Vad i hela fridens namn var det som hände? E d möjligt att klumpen varit något organ?? Helskumt!!
      hej på dig.. är den nån vita prickig på rygg mellan nackdel så dom biter varandra sitt fiskar??? så du måste sänkt byta vatten och ge ganska mkt mkt mkt havsalta fler ggr där så viktigt men mkt svårt ta över för dom..
      ge lite höjer värme med dom runt 27-28 grader så¨kan den rädda din fiskar över lever den o ge ofta havsaltar.. jag har själv den marygold oxåå men har inte hänt så risk men rödzebror där haft mitt fiskar.. så du måste kolla hur brukskick på din filter viktigt oxåå..
      hur mkt har du storlek på din akvarium karet där dåå???
      den är vitprickig den illa sig varandra så¨dom biter sin fiskar?????
      ta lugnt att ta byta vatten en tag nu med det så den kan blir illa råka sig sjukdom av den o så du ge ofta havsaltar där..
      dom är klia sig själv där varandra och så inte mår bra.. ge ganska mkt havsaltar viktigt om du har 375 liter så kan ge 5-6 dl där så den kan försvann sig av vitprickig ta 2-3 veckor.. viktigt o lite nya vatten oxåå sen ge mkt havsaltar där.. mvh klas..
      375 LITER Malawi arter..
      74 Liter Malawi yngel...

      Kommentar

      • Annis
        Användare
        • februari 2007
        • 14

        #4
        Jag är väldigt ledsen att behöva säga det men det var tyvärr inte mkt jag förstod av det du svara på mitt inlägg klas. Där e inga vita prickar på fiskarna. Inga sjukdomssymptom på dem förutom detta som hände marigolden. Byter numera vatten 1 ggr i veckan efter vattenvärde raset och då saltar jag oxå...

        Kommentar

        • patrickeriksson
          Användare
          • oktober 2007
          • 355

          #5
          "Vävnadsklumpen" som kom ut, är du säker på att det inte var små tunna röda maskar?
          Patrick Eriksson

          Kommentar

          • classe
            NCS Medlem
            • april 2007
            • 1147

            #6
            Ursprungligen postat av Annis
            Jag är väldigt ledsen att behöva säga det men det var tyvärr inte mkt jag förstod av det du svara på mitt inlägg klas. Där e inga vita prickar på fiskarna. Inga sjukdomssymptom på dem förutom detta som hände marigolden. Byter numera vatten 1 ggr i veckan efter vattenvärde raset och då saltar jag oxå...
            kan du ge mig visa bild dåå???
            är den koppar?? att man skall byta vatten där 50 procent.. hur mkt fiskar har du där dååå????
            är den budvattensol?? så den finns olika åsikter tex "flagellat-attack"mm
            hur mkt liter har du din karet akvarium där??
            vad har du för där yttrefilter med saker i den på låda där dåå?? el innefilter dåå???
            har du ge mkt räkmix där dåå???så den lättare snabbare smutslig där fort i din karet..
            vad har du för där nån grussand där ??? och vad för stenar el rötter där dåå??
            man skall inte lämpligt för malawiciklider för den rötter..
            man skall ha kalksand för blanda med vanligt grus där så ingen problem..
            har du böcker om malawiciklider där läste vad inne där om "back to nature om guide där ny modell 2 där så bra att se den vad program där..
            har du sugit på slamper sand där när du bytt vatten i din karet dåå??? så man måste göra det varje ggr..
            vad har du för nån arter annan där andra fiskar dåå???
            mvh klas..
            Senast redigerad av classe; 12 februari 2008, 01:47.
            375 LITER Malawi arter..
            74 Liter Malawi yngel...

            Kommentar

            • Annis
              Användare
              • februari 2007
              • 14

              #7
              Ursprungligen postat av patrickeriksson
              "Vävnadsklumpen" som kom ut, är du säker på att det inte var små tunna röda maskar?
              Det var en stor rund klump med blod i. Ganska slemmig va den. Innan jag satte fisken i spannen hade jag den uppe o då sa jag att det såg ut som om det satt nått i munnen men trodde att jag inbillat mig. Ångrar mig nu att jag inte tog ett foto på den innan den blev nerspolad.

              Kommentar

              • Annis
                Användare
                • februari 2007
                • 14

                #8
                Ursprungligen postat av classe
                kan du ge mig visa bild dåå???
                är den koppar?? att man skall byta vatten där 50 procent.. hur mkt fiskar har du där dååå????
                är den budvattensol?? så den finns olika åsikter tex "flagellat-attack"mm
                hur mkt liter har du din karet akvarium där??
                vad har du för där yttrefilter med saker i den på låda där dåå?? el innefilter dåå???
                har du ge mkt räkmix där dåå???så den lättare snabbare smutslig där fort i din karet..
                vad har du för där nån grussand där ??? och vad för stenar el rötter där dåå??
                man skall inte lämpligt för malawiciklider för den rötter..
                man skall ha kalksand för blanda med vanligt grus där så ingen problem..
                har du böcker om malawiciklider där läste vad inne där om "back to nature om guide där ny modell 2 där så bra att se den vad program där..
                har du sugit på slamper sand där när du bytt vatten i din karet dåå??? så man måste göra det varje ggr..
                vad har du för nån arter annan där andra fiskar dåå???
                mvh klas..
                Mitt akvarium är på 343 liter. Där finns:
                3 maingano
                4 golden spec
                4 zebra röd/blå
                4 Marigold
                4 red topp (näbbciklid)
                2 st hongi
                1 praktbotia
                2 ancistrus
                1 gibbiceps
                1 dvärgbotia
                2 kuhlii

                Suger botten 1 ggr i veckan då jag även bytar 1/3 av vattnet.
                Finkornig neptun sand (1-2 mm) Grottor av lavastenar och några faxestenar som jag la i när KH sjönk. Några anubias växter och en liten liten(ca 10 cm) mangroverot till malarna.
                Filtret är ett fluval 305 Har även 2 st syrepumpar i.

                Kommentar

                • classe
                  NCS Medlem
                  • april 2007
                  • 1147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Annis
                  Mitt akvarium är på 343 liter. Där finns:
                  3 maingano
                  4 golden spec
                  4 zebra röd/blå
                  4 Marigold
                  4 red topp (näbbciklid)
                  2 st hongi
                  1 praktbotia
                  2 ancistrus
                  1 gibbiceps
                  1 dvärgbotia
                  2 kuhlii

                  Suger botten 1 ggr i veckan då jag även bytar 1/3 av vattnet.
                  Finkornig neptun sand (1-2 mm) Grottor av lavastenar och några faxestenar som jag la i när KH sjönk. Några anubias växter och en liten liten(ca 10 cm) mangroverot till malarna.
                  Filtret är ett fluval 305 Har även 2 st syrepumpar i.
                  ja du skall ta bort den mangroverot för du vill ha malawiiciklider där dåå så den problem med mörk brun i vatten där så den trivs inte för malawiciklider..
                  jaa vad har du inne där på den yttrefilter för där saker?? tex har där vad bitor tex makronen och nån substrar mm och eller nån vad för där delar??
                  på din yttrefilter????
                  inte lämpig för annan fiskar där annan men mal gibbceps o ancistus ok men där du har botier och kuhlii där så man skall ta bort klart men bra klart botier där för hjälper snigel fisk. men jag gillar inte den själv för annan fiskar..
                  din stenar är ok och grus där.. har du oxåå kalksand där dåå?? man skall ha den så klart.. du får bestämmer själv...
                  jag vill du ta ut bort på den mangroveroy där klart..
                  försök ta ny vatten med 1/2 50 procent så ge mkt havsaltar minst tre-fyra dl där så försöka dom blir marygold mår bra.. sen ge mera havsalta igen o igen så en till en till så minst 3-4 dagar.. men svårt vet om vad har ni skötsel för där sitt hemma karet.. mvh klas
                  375 LITER Malawi arter..
                  74 Liter Malawi yngel...

                  Kommentar

                  • Matz Karlsén
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 1127

                    #10
                    Syrepumpar tillför i princip inget syre till vattnet. Om du vill ha bra syretillförsel så se till att ha ytvattencirkulation. Classe enligt min erfarenhet så påverkas inte vattnets PH eller DH nämnvärt av rötter. Det bästa sättet enligt min erfarenhet är att tillsätta bikarbonat i vattnet. Här i Växjö har vi ett vatten med ett högt PH på 8,2 men lågt DH på 2,5 och KH på 2 därför tillsätter jag en dl bikarbonat per 100 liter vatten och får då ett bra "Tanganyikavatten"
                    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                    Kommentar

                    • Jeppe
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 409

                      #11
                      Håller med Matz i frågan om mangroveroten. En 10 cm stor rot gör ingen skillnad i gämförelse med ett så stort akvarium. Jag har haft mycket större rötter än så i mitt 540 där det går Tanganyikaciklider (bland annat Tropheus) och de har klarat det väldigt bra ändå.

                      Även om rötter sänker PH och hårdhet så är det så pass lite (iallafall om det är mangroverötter och inte rötter tagna hos oss ute i naturen) att det går hur bra som helst ändå. Funderar på att flytta över någon liten rot till mitt 540 också så mina ancistrus ska få lite att tugga på. De lever just nu på räkmix som de verkar trivas på men det var ett tag sedan de lekte (tror jag, det finns mycket stenrösen i akvariet) så det kanske är dags att slänga i lite sallad eller nåt...
                      540 Troffar, Callochromis ect
                      100 sydamerica, dvärgar
                      120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                      40 tomt

                      Qui dormit, non peccat

                      Kommentar

                      • classe
                        NCS Medlem
                        • april 2007
                        • 1147

                        #12
                        Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                        Syrepumpar tillför i princip inget syre till vattnet. Om du vill ha bra syretillförsel så se till att ha ytvattencirkulation. Classe enligt min erfarenhet så påverkas inte vattnets PH eller DH nämnvärt av rötter. Det bästa sättet enligt min erfarenhet är att tillsätta bikarbonat i vattnet. Här i Växjö har vi ett vatten med ett högt PH på 8,2 men lågt DH på 2,5 och KH på 2 därför tillsätter jag en dl bikarbonat per 100 liter vatten och får då ett bra "Tanganyikavatten"
                        ok tror du det dåå?? men jag aldrig använde där rötter när jag köra med malawi el tangianyska sjön där själv.. men klart mkt rädd om den blir ful fisk färg där.. men den jag har själv för vit vatten värdes där.. och hålla i 8.0-8.2 ph där i min karet så den trivs bra där..
                        klart den man skall ha klart högt för filter syre för där ..
                        jag har haft där själv med mangrovet där rötter i börjar med malawiciklider så den mår bra ja men den inte snyggt och sämre vatten på ph så ner ner snabbare där.. o samma man ge mat där räkmix så blir snabbare ner från 8.0 så tror jag misstaget det men den svårt veta.. jag kolla ph ph jämt där..
                        375 LITER Malawi arter..
                        74 Liter Malawi yngel...

                        Kommentar

                        • Annis
                          Användare
                          • februari 2007
                          • 14

                          #13
                          Nu har jag varit på fiskutbildning hos vår leverantör i Vara. Han som har hand om all fisk todde att "vävnadsklumpen" skulle kunna vara en tillbakabildad äggsäck som har kommit ut tack vare att jag haft så mkt problem med vattenvärdena. Har som sagt fått ordning på dem igen och nu har en av mina golden spec ägg i munnen och mina maingano, hongi och red top leker för fulla muggar

                          Kommentar

                          Arbetssätt...