Hur mycket bikarbonat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    Användare
    • september 2007
    • 75

    Hur mycket bikarbonat?

    Ja hur mycket bikarbonat ska jag ha i mitt 112L Tanganyika kar. fyllde på med vatten för ca 30 min sen är mycket glad för det. sanden är biltemas blästersand som tidigare har vart i ett malawikar så det finns massa bra bakterier, kramade även ut filtret från mitt 180L.

    Men hur mycket ska jag lägga i för att få högre ph, man kan inte få mer än 8,2 eller var det 8,4?

    Tacksam för svar!
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    #2
    Se t.ex. FAQ: http://213.180.95.58/joomla/index.ph...d=60&Itemid=57
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • patriksg
      Användare
      • september 2007
      • 75

      #3
      Ursprungligen postat av Mikael W
      Tack så mycket Mikael! viste inte att man kunde hitta svaret så!
      http://www.zoopet.com/forum/search.php?searchid=1789719 Här är bilder om ngn vill se!

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Länken leden ingenstans patriksg.
        Testa en ny
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8596

          #5
          Ursprungligen postat av patriksg
          Tack så mycket Mikael! viste inte att man kunde hitta svaret så!
          http://www.zoopet.com/forum/search.php?searchid=1789719 Här är bilder om ngn vill se!
          För all del! Blir själv många gånger förvånad över hur mycket det faktiskt finns på www.ciklid.se och ägnar gärna en tacksam tanke åt dem som under åren jobbat och jobbar med att utveckla sidorna.
          Inte helt utan orsak som någon har sagt att detta kanske är den bästa ciklidsiten.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • patriksg
            Användare
            • september 2007
            • 75

            #6
            Ursprungligen postat av Mikael W
            För all del! Blir själv många gånger förvånad över hur mycket det faktiskt finns på www.ciklid.se och ägnar gärna en tacksam tanke åt dem som under åren jobbat och jobbar med att utveckla sidorna.
            Inte helt utan orsak som någon har sagt att detta kanske är den bästa ciklidsiten.
            Ja det är en mycket bra sida detta! Har aldrig haft ciklider förut! Tur att det finns internet.

            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=114590 hopper denna länk e OK!

            Kommentar

            • Hagge
              Användare
              • januari 2003
              • 432

              #7
              Länken om bikarbonat säger tyvärr inte så mycket som den borde...
              Dosering: 30 mg bikarbonat / 1 Liter vatten höjer kH med 1

              I ditt fall blir det då ganska precis 3000mg (3g) för att höja kH med 1
              /Fredrik

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8596

                #8
                Ursprungligen postat av Hagge
                Länken om bikarbonat säger tyvärr inte så mycket som den borde...
                Dosering: 30 mg bikarbonat / 1 Liter vatten höjer kH med 1

                I ditt fall blir det då ganska precis 3000mg (3g) för att höja kH med 1
                Ja, vi borde kanske uppdatera den.

                Själv gör jag så här (men det kan ju vara att det är onödigt omständigt för andra än de känsligaste tanganyikorna):
                Tillsätter magnesiumklorid (MgCl2+6H2O) tills konduktiviteten ligger på ca 650 µS/cm och därefter en blandning av 78 % natriumbikarbonat (NaHCO3) och 22 % kaliumkarbonat (K2CO3) tills pH ligger på 8,5 eller lite över. (Bikarbonatet buffrar och karbonatet höjer pH, om jag förstått rätt.)
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • Hagge
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 432

                  #9
                  Ja, det låter lite krångligt. För de allra flesta duger det gott med vanligt (natrium)bikarbonat för att buffra pH till någonstans mellan 8-8.3 beroende av vattentyp.

                  Din metod känns nog för avancerad för de allra flesta och kräver mätutrustning, och det är väl bikarbonatens enkelhet som gör den så bra för många användare.

                  En enklare variant är ju att buffra med bikarbonat till lämplig alkalinitet och höja konduktiviteten till lämpligt intervall med ex. lite medelhavssalt eller dylikt, det är bra nog för de flesta fiskarna. Har svårt att se att fiskarna gör någon större skillnad på olika typer av salt, utan konduktiviteten är nog det som är viktigast i det fallet... eller har du annan erfarenhet?
                  /Fredrik

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8596

                    #10
                    Ursprungligen postat av Hagge
                    Ja, det låter lite krångligt. För de allra flesta duger det gott med vanligt (natrium)bikarbonat för att buffra pH till någonstans mellan 8-8.3 beroende av vattentyp.

                    Din metod känns nog för avancerad för de allra flesta och kräver mätutrustning, och det är väl bikarbonatens enkelhet som gör den så bra för många användare.

                    En enklare variant är ju att buffra med bikarbonat till lämplig alkalinitet och höja konduktiviteten till lämpligt intervall med ex. lite medelhavssalt eller dylikt, det är bra nog för de flesta fiskarna. Har svårt att se att fiskarna gör någon större skillnad på olika typer av salt, utan konduktiviteten är nog det som är viktigast i det fallet... eller har du annan erfarenhet?
                    Jag tror att Du har rätt. Saltet ökar det osmotiska trycket till den nivå fiskarna "är vana vid", vilket salt man använder är kanske inte avgörande (bara det inte är något giftigt förstås). Konduktiviteten är bara en indikator på hur mycket salter vattnet innehåller och berättar inte vilket salt. Valde magnesiumklorid därför att mitt vattenledningsvatten innehåller klart mindre magnesium än vattnet i sjön.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • Hagge
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 432

                      #11
                      Mja, man kan aldrig vara så säker, hursom så måste det ju till en konduktivitetsmätare för det oavsett metod... så för de allra flesta är väl bikarbonatmetoden och att mäta kH med dropptest fullt tillräckligt och känns tillräckligt "avancerat" antar jag!

                      Har ingen konduktivitetsmätare själv idag, men skall nog investera någon gång framöver. Har ingen aning om vad de kostar i dagsläget dock. Försökte med någon egen historia kopllad till multimeter förr, men jag blev inte klok på det
                      /Fredrik

                      Kommentar

                      • patrickeriksson
                        Användare
                        • oktober 2007
                        • 355

                        #12
                        Jag köpte en Konduktivitets/TDS mätare när jag installerade RO. Jag har väl litet tur som har brunn med ett värde på 500-600 direkt ur kranen. Jag tillsätter bara litet mineraler för att få upp GH värdet.
                        Patrick Eriksson

                        Kommentar

                        • botu
                          Användare
                          • november 2007
                          • 25

                          #13
                          Ursprungligen postat av Hagge
                          Mja, man kan aldrig vara så säker, hursom så måste det ju till en konduktivitetsmätare för det oavsett metod... så för de allra flesta är väl bikarbonatmetoden och att mäta kH med dropptest fullt tillräckligt och känns tillräckligt "avancerat" antar jag!

                          Har ingen konduktivitetsmätare själv idag, men skall nog investera någon gång framöver. Har ingen aning om vad de kostar i dagsläget dock. Försökte med någon egen historia kopllad till multimeter förr, men jag blev inte klok på det
                          För den som är intresserad så finns det här ett antal olika instrument för pH, konduktivitet, CO2 etc. för hyfsat billig peng. Kolla här de säljer labbutrustningar bl.a. till skolor http://www.sagitta.se:)

                          Kommentar

                          • Hagge
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 432

                            #14
                            Ursprungligen postat av botu
                            För den som är intresserad så finns det här ett antal olika instrument för pH, konduktivitet, CO2 etc. för hyfsat billig peng. Kolla här de säljer labbutrustningar bl.a. till skolor http://www.sagitta.se:)
                            Kanon!
                            Fint, jag skall göra en beställning nästa månad! Har inte råd nu för jag måste betala NCS medlemsavgift

                            Skämt åsido så har jag precis beställt någon lysrörsarmatur, lysrör, cirk.pump, artemia, astaxantin, medicin, lite dropptester och annat div småkrams så jag får hålla mig till nästa månad *tur det inte är så långt kvar* Dessutom beställde jag ett custom flugspö för ett antal laxar häromveckan så min sambo blir väl tokig på allt vad fisk heter

                            Vilken dyr hobby det är, det märks nu när jag "börjar om" och inte längre bedriver någon form av odling -måste betala fullpris och har inga fiskar att byta mot grejer
                            Senast redigerad av Hagge; 11 februari 2008, 20:58.
                            /Fredrik

                            Kommentar

                            Arbetssätt...