Johanni eller auratus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    Johanni eller auratus.

    Slänger ut en fråga om Johanni och Auratus. Vi har tänkt ha Malawi i ett 275L och redan klara fiskar är 2+3 golden och ca.5st Aulonocaror. Vi är sugna på att testa Melanochromis Johanni eller Melanochromis Auratus. Blir dessa för aggressiva för sin omgivning? Är Johannin lika aggressiv som Auratusen? Hur många rekommenderar ni? Finns det flera skillnader i beteende?
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Hade kört johanin isf då jag tycker den är lite snällare än auratus. Skulle skaffat 10 st med fördelningen 5+5 för att hålla nere aggresionerna och för ögats skull. Jag har blandat johanni med dina fiskar du skriver om ovan och det har funkat bra.

    Kommentar

    • Oden70
      Användare
      • januari 2007
      • 869

      #3
      Hade ett kar inann däe det gick lite malawi och auratusen e ingen firre jag skulle ha igen. Var riktigt aggresiv trotts sin ringa storlek. satte skräck i hela karet och slutade med att dom åkte ut från mitt kar. I dag går dom i ett kar med blå delfiner som e typ 20 gånnger så stora och dom e fortfarande aggresiva som få tror inte dom vet hur små dom igentligen är... Skippa den firren e mitt tipps
      Petrochromis is da shit8)8)

      Kommentar

      • Sacrium
        Användare
        • november 2005
        • 353

        #4
        Känner till flera, inklusive mig själv som fått ta bort auratus från sina kar på grund av sig aggresivitet så mitt tips är Johanni.

        I ett framtida kar runt 540-720 liter är planerna att återigen införskaffa Auratus men inte i mindre än så.

        Kommentar

        • maltandis
          Användare
          • oktober 2003
          • 1567

          #5
          Eller så kör ni ...

          Metriaclima msobo "Magunga" de är lite mesigare och passar nog dina andra firrar bättre.

          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

          Kommentar

          • Sloberg
            Användare
            • januari 2008
            • 10

            #6
            Jag har Johannii i mitt 150l kar, inga problem de är nog de minst aggresiva fiskarna där i.

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              tycker kanske inte att Auratus är ett bra sällskap till Aulunocara eller för den delen Golden, den är som sagt för aggressiv och bör gå i större kar, Johanni är oxå ganska stridslysten men ändå mildare
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Peter_A_F
                Användare
                • januari 2008
                • 809

                #8
                Jag har inte haft mina Auratus speciellt länge men de verkar ganska livliga... de är bara småfisk ännu.

                Mina Socolofi är däremot väldigt lugna och vackra, väldigt fina tillsammans med golden!

                Titta på bilder och film på min sida. Det syns ganska tydligt att auratusen är vildast...

                - 720 liter med Malawi.

                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                Kommentar

                • Johan F
                  Användare
                  • mars 2006
                  • 2439

                  #9
                  Ursprungligen postat av HenrikV
                  Slänger ut en fråga om Johanni och Auratus. Vi har tänkt ha Malawi i ett 275L och redan klara fiskar är 2+3 golden och ca.5st Aulonocaror. Vi är sugna på att testa Melanochromis Johanni eller Melanochromis Auratus. Blir dessa för aggressiva för sin omgivning? Är Johannin lika aggressiv som Auratusen? Hur många rekommenderar ni? Finns det flera skillnader i beteende?
                  M. Johannii är och föredra till det sällskapet. Vad är det för Aulonocara du har tänkt dig?
                  Den art som jag skulle rekommedera till Melanochromis är A. Jacobfreibergi.
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

                  Kommentar

                  • HenrikV
                    Användare
                    • februari 2007
                    • 697

                    #10
                    Ursprungligen postat av Johan F
                    M. Johannii är och föredra till det sällskapet. Vad är det för Aulonocara du har tänkt dig?
                    Den art som jag skulle rekommedera till Melanochromis är A. Jacobfreibergi.
                    Har funderat en del på Jacobfreibergi, men Stuartgranti Usisya är också ett hett alternativ. Maylandi har jag nog gett upp hoppet om, då den nog inte färgar ut med Melanochromis.

                    Kommentar

                    • classe
                      NCS Medlem
                      • april 2007
                      • 1147

                      #11
                      ja svårt döma det för mig jag har aldrig testa johanni eller manigora där men har auratus själv längsen många år.. men svårt den för passar den fiskar till där men mest jag ta egna för manigora där så den ser snälla fisk men du får bestämmer den själv..
                      375 LITER Malawi arter..
                      74 Liter Malawi yngel...

                      Kommentar

                      Arbetssätt...