Vilka fiskar har vi köpt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • mabbo
    svarade
    Ursprungligen postat av jonre723
    Det handlar väl inte om att skrämma bort folk? Min åsikt är att det är väldigt oansvarigt att skaffa djur utan att veta något om dem. Skaffar man en hund som inte sköts på rätt sätt eller blir avvikande i beteendet så tas aktioner för att hundägaren ska bli av med sin hund, men när det gäller fiskar så blir det aldrig ens i närheten. De är bara en prydnad och om de råkar ha ihjäl varandra eller om man tröttnar på dem är det bara att spola ner dem och köpa nåt annat...
    Jag har lärt av erfarna akvarister och blivit uppmuntrad även fast jag råkade ha ihjäl två guppy på 70-talet. Är hundägare men spelar inte golf.

    Lämna en kommentar:


  • cf.akvarielagret
    svarade
    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
    Jag var i en lokal zoo butik och hörde hur försäljaren ville sälja tropheus till en som hade besvär med alger o han hade dessutom discus hemma som troffen skulle få betjäna som algätare
    Visst dålig kunskap finns överallt men mest bland politiker.

    men kunskapen i zooaffärer normalt sett är ganska mycket större än dom kunder som kommer in.

    undantag finns vissa av våra kunder har fantastiska kunskaper.

    Andreas du försöker väl inte smutskasta någon utan berätta nu vilken affär det var (har hört av en kompis dravel, fan folk ska stå för det dom säger)

    Lämna en kommentar:


  • jonre723
    svarade
    Ursprungligen postat av mabbo
    Känns märkligt när experter skrämmer bort nybörjare från "vårat" forum.
    Det handlar väl inte om att skrämma bort folk? Min åsikt är att det är väldigt oansvarigt att skaffa djur utan att veta något om dem. Skaffar man en hund som inte sköts på rätt sätt eller blir avvikande i beteendet så tas aktioner för att hundägaren ska bli av med sin hund, men när det gäller fiskar så blir det aldrig ens i närheten. De är bara en prydnad och om de råkar ha ihjäl varandra eller om man tröttnar på dem är det bara att spola ner dem och köpa nåt annat...

    Lämna en kommentar:


  • Falköping Andreas
    svarade
    Jag var i en lokal zoo butik och hörde hur försäljaren ville sälja tropheus till en som hade besvär med alger o han hade dessutom discus hemma som troffen skulle få betjäna som algätare

    Lämna en kommentar:


  • cf.akvarielagret
    svarade
    Ursprungligen postat av mabbo
    Känns märkligt när experter skrämmer bort nybörjare från "vårat" forum.
    mabbo spelar du golf ?
    skulle du låta någon gå runt på banan för att han har köpt en minigolfklubba och åker omkring i en Hummer (mig stör det inte)

    Lämna en kommentar:


  • Oden70
    svarade
    Ursprungligen postat av Flink1
    Akvariprofilen: Denna fisk är det, tack för hjälpen.

    Vad gäller ER som klankat ner på mig ang inköp av fiskar på djurmagasinet utan att veta så är det pga att det är vårat första akvarium. Men vad i HELV::E, jämföra bilar med fiskar, kamma dig! Vi hörde oss för i ca 1 vecka innan vi köpte dessa fiskar, fick mycket råd och tips. Byggde akvariumet, köpte pump, doppvärmare, plockade stenar, kokade dom osv.

    Om man kan allt om djur/fiskar, varför fråga här då om du är så duktig, kan du hjälpa istället för att hitta fel.

    Alla är inte lika duktiga, därför frågar jag/vi istället för att påstå. Mer av sånt här skit så kan man ju lika gärna prata med erfarna djuraffärer.

    Men tack ni som hjälpt oss med våra frågor.
    PS: Ingen annons på blocket ifrån oss iallafall.
    Låter bra att det inte blir en annons på blocket. det som e det roliga med detta e att där e alltid någon som tycker si och någon som tycker så.
    det e roligt att ni i alla fall skaffat ett kar. Intresset och fiskarna man har i det kommer att göra saken lätt. Efterhand som man växer i kunnandet kommer man att "uppgradera sitt fiskbestånd" men att börja med ciklider e alltid en rolig upplevelse. men bara en sak, Lova att du inte släpper ner en kampfirre där.. den e fin att titta på MEN den blir snabbt attakerad och slutar som mat.. Lycka till nu Ps det finns mycket bra litratur ang akvarium och dom olika fiskarna på biblioteket Ett bra inköp e Ad Konings bok som heter (guiden om ) malawiciklider Ds
    Senast redigerad av Oden70; 10 februari 2008, 22:50.

    Lämna en kommentar:


  • mabbo
    svarade
    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    Känns märkligt att köpa fiskar som man inte har en aning om vilka krav dom ställer, för då vet man inte hur man ska sköta dom.
    skulle vara bra om man skaffar sig lite grundkunskaper innan
    (gjorde du likadant när du köpte bil diesel eller bensin spelar nog ingen roll man har garanti)
    men välkommen till vårat forum
    Känns märkligt när experter skrämmer bort nybörjare från "vårat" forum.

    Lämna en kommentar:


  • cf.akvarielagret
    svarade
    Ursprungligen postat av Flink1
    Akvariprofilen: Denna fisk är det, tack för hjälpen.

    Vad gäller ER som klankat ner på mig ang inköp av fiskar på djurmagasinet utan att veta så är det pga att det är vårat första akvarium. Men vad i HELV::E, jämföra bilar med fiskar, kamma dig! Vi hörde oss för i ca 1 vecka innan vi köpte dessa fiskar, fick mycket råd och tips. Byggde akvariumet, köpte pump, doppvärmare, plockade stenar, kokade dom osv.

    Om man kan allt om djur/fiskar, varför fråga här då om du är så duktig, kan du hjälpa istället för att hitta fel.

    Alla är inte lika duktiga, därför frågar jag/vi istället för att påstå. Mer av sånt här skit så kan man ju lika gärna prata med erfarna djuraffärer.

    Men tack ni som hjälpt oss med våra frågor.
    PS: Ingen annons på blocket ifrån oss iallafall.
    Hallå
    ta det lite lugnt nu
    det ligger i allas intressen att göra rätt att hävda okunskap eller inget intresse, blir fel
    1. Sök information före
    2. Köp rätt utrustning
    3. Lägg lagom med tid (det ska inte vara en börda)
    4. Ha lagom med rätt storlek av djur (djurlagen gäller även privatpersoner)
    5. Val av fiskar (har man pincett, kan flyga,kan krossa stenar, snabel,tusen tänder, kan simma upp i urinröret betyder det att man är jävligt enkelspårig)
    är man precis som människor, men det man kan är man bäst på

    Lämna en kommentar:


  • Flink1
    Gäst svarade
    Akvariprofilen: Denna fisk är det, tack för hjälpen.

    Vad gäller ER som klankat ner på mig ang inköp av fiskar på djurmagasinet utan att veta så är det pga att det är vårat första akvarium. Men vad i HELV::E, jämföra bilar med fiskar, kamma dig! Vi hörde oss för i ca 1 vecka innan vi köpte dessa fiskar, fick mycket råd och tips. Byggde akvariumet, köpte pump, doppvärmare, plockade stenar, kokade dom osv.

    Om man kan allt om djur/fiskar, varför fråga här då om du är så duktig, kan du hjälpa istället för att hitta fel.

    Alla är inte lika duktiga, därför frågar jag/vi istället för att påstå. Mer av sånt här skit så kan man ju lika gärna prata med erfarna djuraffärer.

    Men tack ni som hjälpt oss med våra frågor.
    PS: Ingen annons på blocket ifrån oss iallafall.

    Lämna en kommentar:


  • Oden70
    svarade
    Ursprungligen postat av Koi-fantast
    Jag tycker att Akvarielagret är en mycket seriös akvariumaffärer och jag är ganska säker på att de aldrig skulle sälja en fisk som de inte vet namnet på. Exemplifieringen är därför dålig och jag har svårt att förstå varför du inte använder Djurmagazinet om de sålt en fisk till dig utan att säga namnet på den. Olika fiskar har olika krav och köparen har ansvar för att ta hand om sina djur! Så skriv upp namnet om du inte kommer ihåg det.
    jag nämde aldrig Akvarielagret om du läser noga, sa aldrig något som skulle vara direkt riktagt mot AL ... Läs och tyd det rätt och häng inte på vad en annas säger... Jag sa inte iheller att affären sålde utan att upplysa "snabbt" om namnet på firrer. Så läs igen inann du brusar upp.
    Och som Johnny1 säger e detta 2 alternativ och det e bara att välj det som e närmast sanningen och alla blir glada. sa äver att cf.akvarielagret fick mitt medhåll. står i översta raden...

    Lämna en kommentar:


  • Oden70
    svarade
    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    Kan man kanske tycka och det får medhåll av mig MEN!!!
    Om där kommer in folk i er affär och säger att dom vill ha lite fisk då säger ni naturligtvis: Du har gjort din koll på hur dessa fiskar skall skötas? Kunder svarar : NÄ.. Då säger ni: NI FÅR INTE KÖPA NÅGOT och därefter så får dom gå... Eller det e kanske så här: Ni säljer fisken för ni vill ju tjäna pengar och ni säger hastigt vad dom heter och vart ifrån dom kommer sedan e det bra med den saken och det säger katching katching i din kassa och du e nöjd.
    ----------------------------------------------------------
    Bara genom att säga en sån dumhet förstår jag att du alldrig har varit hos mig
    nästa gång du utrycker dig så klumpigt å nedsättande bör du skaffa dig bättre underlag
    ska försöka att sätta in en smile
    har aldrig varigt hos dig men det var en hypotetis fråga. jag gav faktiskt 2 alternativ eller hur. Och Jag sa er affär med betoning på er och INTE DIN specefikt. Med er menar jag INTE DIG! Har aldrig sagt du eller din i texten eller hur ?(förutom när det gäller din kassa och det var fel skulle ståt er kassa Dumhet enligt dig men du vet att det finns butiker som e mindre nogräknade och det e ett faktum..
    Och om du vill veta vad jag jobbar med så e det ett yrke som också e direkt beroende av bra varor för att kunden skall komma tillbaka.
    Så beskyll inte mig för att tycka att du e så.. Skrev i första raden att jag höll med dig.
    Så det e väl inget att trigga upp sig för..
    Men tror inte att du bryr dig ändå vad anndra säger...
    Så om man nu skall hårddra det e det faktiskt du själva som tar det för givet att det e dig personligen jag menar, men det e ej fallet. E alltid svårt att ta till sig inlägg om man tolkar dom som man själva tycker...
    Så ta det lungt, skulle inte klaga på din butik då jag aldrig varigt där.
    Men som du tydde det så e det mitt fel och ber om ursäkt för mitt otydligt skrivna inlägg och lägger in en smilie
    Senast redigerad av Oden70; 10 februari 2008, 21:06.

    Lämna en kommentar:


  • Koi-fantast
    svarade
    Jag tycker att Akvarielagret är en mycket seriös akvariumaffärer och jag är ganska säker på att de aldrig skulle sälja en fisk som de inte vet namnet på. Exemplifieringen är därför dålig och jag har svårt att förstå varför du inte använder Djurmagazinet om de sålt en fisk till dig utan att säga namnet på den. Olika fiskar har olika krav och köparen har ansvar för att ta hand om sina djur! Så skriv upp namnet om du inte kommer ihåg det.

    Lämna en kommentar:


  • Johnny_1
    svarade
    Oden ställde frågan vilket alternativ Ni på AL körde,,och som jag skrev finns två alternativ med det inte sagt att Ni kör på det sistnämda MEN det finns butiker som gör det tyvärr.

    Vet att de flesta butiker ger råd och stöd annars hade dom inte existerat!!

    Vad jag jobbar med,,,jag tillfredställer folk så dom blir riktigt nöjda på morgonen och det betalar dom faktiskt för;-))
    Senast redigerad av Johnny_1; 10 februari 2008, 19:51.

    Lämna en kommentar:


  • cf.akvarielagret
    svarade
    Ursprungligen postat av Johnny_1
    Var finns det nedlåtande i Odens inlägg???
    Jag ser det som två alternativ som man kan få hos butiker.
    Vet folk som fått en salig röra med fisk från butiker.
    Givetvis bör man som kund ha lite förkunskap men ibland finns inte det och då
    kan det gå riktigt åt pipan!
    ----------------------------------------------
    Det nedlåtande är antydan att vi säljer fiskar utan att bry oss om att dom kanske ej passar
    Vi tar bra betalt och ger nödvändig info
    vi ger även gratis info till dom som ska köpa tillbehören lite billigare på nätet
    vad jobbar du själv med Johnny (har du möjligen andra människor som levebröd)

    Lämna en kommentar:


  • Johnny_1
    svarade
    Var finns det nedlåtande i Odens inlägg???
    Jag ser det som två alternativ som man kan få hos butiker.
    Vet folk som fått en salig röra med fisk från butiker.
    Givetvis bör man som kund ha lite förkunskap men ibland finns inte det och då
    kan det gå riktigt åt pipan!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...