Vilka fiskar har vi köpt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oden70
    Användare
    • januari 2007
    • 869

    #16
    Ursprungligen postat av Koi-fantast
    Jag tycker att Akvarielagret är en mycket seriös akvariumaffärer och jag är ganska säker på att de aldrig skulle sälja en fisk som de inte vet namnet på. Exemplifieringen är därför dålig och jag har svårt att förstå varför du inte använder Djurmagazinet om de sålt en fisk till dig utan att säga namnet på den. Olika fiskar har olika krav och köparen har ansvar för att ta hand om sina djur! Så skriv upp namnet om du inte kommer ihåg det.
    jag nämde aldrig Akvarielagret om du läser noga, sa aldrig något som skulle vara direkt riktagt mot AL ... Läs och tyd det rätt och häng inte på vad en annas säger... Jag sa inte iheller att affären sålde utan att upplysa "snabbt" om namnet på firrer. Så läs igen inann du brusar upp.
    Och som Johnny1 säger e detta 2 alternativ och det e bara att välj det som e närmast sanningen och alla blir glada. sa äver att cf.akvarielagret fick mitt medhåll. står i översta raden...
    Petrochromis is da shit8)8)

    Kommentar

    • Flink1

      #17
      Akvariprofilen: Denna fisk är det, tack för hjälpen.

      Vad gäller ER som klankat ner på mig ang inköp av fiskar på djurmagasinet utan att veta så är det pga att det är vårat första akvarium. Men vad i HELV::E, jämföra bilar med fiskar, kamma dig! Vi hörde oss för i ca 1 vecka innan vi köpte dessa fiskar, fick mycket råd och tips. Byggde akvariumet, köpte pump, doppvärmare, plockade stenar, kokade dom osv.

      Om man kan allt om djur/fiskar, varför fråga här då om du är så duktig, kan du hjälpa istället för att hitta fel.

      Alla är inte lika duktiga, därför frågar jag/vi istället för att påstå. Mer av sånt här skit så kan man ju lika gärna prata med erfarna djuraffärer.

      Men tack ni som hjälpt oss med våra frågor.
      PS: Ingen annons på blocket ifrån oss iallafall.

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #18
        Ursprungligen postat av Flink1
        Akvariprofilen: Denna fisk är det, tack för hjälpen.

        Vad gäller ER som klankat ner på mig ang inköp av fiskar på djurmagasinet utan att veta så är det pga att det är vårat första akvarium. Men vad i HELV::E, jämföra bilar med fiskar, kamma dig! Vi hörde oss för i ca 1 vecka innan vi köpte dessa fiskar, fick mycket råd och tips. Byggde akvariumet, köpte pump, doppvärmare, plockade stenar, kokade dom osv.

        Om man kan allt om djur/fiskar, varför fråga här då om du är så duktig, kan du hjälpa istället för att hitta fel.

        Alla är inte lika duktiga, därför frågar jag/vi istället för att påstå. Mer av sånt här skit så kan man ju lika gärna prata med erfarna djuraffärer.

        Men tack ni som hjälpt oss med våra frågor.
        PS: Ingen annons på blocket ifrån oss iallafall.
        Hallå
        ta det lite lugnt nu
        det ligger i allas intressen att göra rätt att hävda okunskap eller inget intresse, blir fel
        1. Sök information före
        2. Köp rätt utrustning
        3. Lägg lagom med tid (det ska inte vara en börda)
        4. Ha lagom med rätt storlek av djur (djurlagen gäller även privatpersoner)
        5. Val av fiskar (har man pincett, kan flyga,kan krossa stenar, snabel,tusen tänder, kan simma upp i urinröret betyder det att man är jävligt enkelspårig)
        är man precis som människor, men det man kan är man bäst på
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • mabbo
          Användare
          • augusti 2006
          • 61

          #19
          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          Känns märkligt att köpa fiskar som man inte har en aning om vilka krav dom ställer, för då vet man inte hur man ska sköta dom.
          skulle vara bra om man skaffar sig lite grundkunskaper innan
          (gjorde du likadant när du köpte bil diesel eller bensin spelar nog ingen roll man har garanti)
          men välkommen till vårat forum
          Känns märkligt när experter skrämmer bort nybörjare från "vårat" forum.

          Kommentar

          • Oden70
            Användare
            • januari 2007
            • 869

            #20
            Ursprungligen postat av Flink1
            Akvariprofilen: Denna fisk är det, tack för hjälpen.

            Vad gäller ER som klankat ner på mig ang inköp av fiskar på djurmagasinet utan att veta så är det pga att det är vårat första akvarium. Men vad i HELV::E, jämföra bilar med fiskar, kamma dig! Vi hörde oss för i ca 1 vecka innan vi köpte dessa fiskar, fick mycket råd och tips. Byggde akvariumet, köpte pump, doppvärmare, plockade stenar, kokade dom osv.

            Om man kan allt om djur/fiskar, varför fråga här då om du är så duktig, kan du hjälpa istället för att hitta fel.

            Alla är inte lika duktiga, därför frågar jag/vi istället för att påstå. Mer av sånt här skit så kan man ju lika gärna prata med erfarna djuraffärer.

            Men tack ni som hjälpt oss med våra frågor.
            PS: Ingen annons på blocket ifrån oss iallafall.
            Låter bra att det inte blir en annons på blocket. det som e det roliga med detta e att där e alltid någon som tycker si och någon som tycker så.
            det e roligt att ni i alla fall skaffat ett kar. Intresset och fiskarna man har i det kommer att göra saken lätt. Efterhand som man växer i kunnandet kommer man att "uppgradera sitt fiskbestånd" men att börja med ciklider e alltid en rolig upplevelse. men bara en sak, Lova att du inte släpper ner en kampfirre där.. den e fin att titta på MEN den blir snabbt attakerad och slutar som mat.. Lycka till nu Ps det finns mycket bra litratur ang akvarium och dom olika fiskarna på biblioteket Ett bra inköp e Ad Konings bok som heter (guiden om ) malawiciklider Ds
            Senast redigerad av Oden70; 10 februari 2008, 23:50.
            Petrochromis is da shit8)8)

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #21
              Ursprungligen postat av mabbo
              Känns märkligt när experter skrämmer bort nybörjare från "vårat" forum.
              mabbo spelar du golf ?
              skulle du låta någon gå runt på banan för att han har köpt en minigolfklubba och åker omkring i en Hummer (mig stör det inte)
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • februari 2006
                • 1214

                #22
                Jag var i en lokal zoo butik och hörde hur försäljaren ville sälja tropheus till en som hade besvär med alger o han hade dessutom discus hemma som troffen skulle få betjäna som algätare
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • jonre723
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 439

                  #23
                  Ursprungligen postat av mabbo
                  Känns märkligt när experter skrämmer bort nybörjare från "vårat" forum.
                  Det handlar väl inte om att skrämma bort folk? Min åsikt är att det är väldigt oansvarigt att skaffa djur utan att veta något om dem. Skaffar man en hund som inte sköts på rätt sätt eller blir avvikande i beteendet så tas aktioner för att hundägaren ska bli av med sin hund, men när det gäller fiskar så blir det aldrig ens i närheten. De är bara en prydnad och om de råkar ha ihjäl varandra eller om man tröttnar på dem är det bara att spola ner dem och köpa nåt annat...
                  Och så är det.
                  /J

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • april 2002
                    • 5028

                    #24
                    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                    Jag var i en lokal zoo butik och hörde hur försäljaren ville sälja tropheus till en som hade besvär med alger o han hade dessutom discus hemma som troffen skulle få betjäna som algätare
                    Visst dålig kunskap finns överallt men mest bland politiker.

                    men kunskapen i zooaffärer normalt sett är ganska mycket större än dom kunder som kommer in.

                    undantag finns vissa av våra kunder har fantastiska kunskaper.

                    Andreas du försöker väl inte smutskasta någon utan berätta nu vilken affär det var (har hört av en kompis dravel, fan folk ska stå för det dom säger)
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • mabbo
                      Användare
                      • augusti 2006
                      • 61

                      #25
                      Ursprungligen postat av jonre723
                      Det handlar väl inte om att skrämma bort folk? Min åsikt är att det är väldigt oansvarigt att skaffa djur utan att veta något om dem. Skaffar man en hund som inte sköts på rätt sätt eller blir avvikande i beteendet så tas aktioner för att hundägaren ska bli av med sin hund, men när det gäller fiskar så blir det aldrig ens i närheten. De är bara en prydnad och om de råkar ha ihjäl varandra eller om man tröttnar på dem är det bara att spola ner dem och köpa nåt annat...
                      Jag har lärt av erfarna akvarister och blivit uppmuntrad även fast jag råkade ha ihjäl två guppy på 70-talet. Är hundägare men spelar inte golf.

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1338

                        #26
                        Ursprungligen postat av Johnny_1
                        Vad jag jobbar med,,,jag tillfredställer folk så dom blir riktigt nöjda på morgonen och det betalar dom faktiskt för;-))
                        Hehe, så kan man ju också beskriva det. Jag vet hur det känns för jag har ju varit i samma bransch. För mig kändes det mest i benen...
                        Tjugofem år med ciklider.
                        http://www.malmoakvarieforening.se
                        Centralamerika 2006
                        Svart kaffe och drömmeri...

                        Kommentar

                        • Oden70
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 869

                          #27
                          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                          mabbo spelar du golf ?
                          skulle du låta någon gå runt på banan för att han har köpt en minigolfklubba och åker omkring i en Hummer (mig stör det inte)
                          Vet inte om han gör det men jag gör.. Förmodar att du har lägre hcp än mig . men du e hjärtligt välkommen att ta en lektion på Vellinge Gk lovar att inte ta betalt för den..

                          Tycker du inte om att folk säger emot dig eller kommenterar dig?
                          detta e ett forum med yttrandefrihet, ingen krigszone där man måste hugga direkt inann alla annfaller dig..
                          och med det sagt så e det nog. Så välkommen till skåne och en golflektion gratis.. Vi tar den om golfVETT när vi börjar
                          Petrochromis is da shit8)8)

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #28
                            Ursprungligen postat av Oden70
                            Vet inte om han gör det men jag gör.. Förmodar att du har lägre hcp än mig . men du e hjärtligt välkommen att ta en lektion på Vellinge Gk lovar att inte ta betalt för den..

                            Tycker du inte om att folk säger emot dig eller kommenterar dig?
                            detta e ett forum med yttrandefrihet, ingen krigszone där man måste hugga direkt inann alla annfaller dig..
                            och med det sagt så e det nog. Så välkommen till skåne och en golflektion gratis.. Vi tar den om golfVETT när vi börjar
                            Shit hatar när folk är snälla

                            klart att mitt handikapp är lägre än ditt

                            fan spelar ingen golf dvs 0

                            å ska jag spela primitivt jordbruk är det på mina villkor

                            ingen golf förrän vi har kommit till 19 hålet

                            men stort tack ändå kanske hör av mig innom 25 år glöm inte det

                            vänligen
                            Christer
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • Oden70
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 869

                              #29
                              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              Shit hatar när folk är snälla

                              klart att mitt handikapp är lägre än ditt

                              fan spelar ingen golf dvs 0

                              å ska jag spela primitivt jordbruk är det på mina villkor

                              ingen golf förrän vi har kommit till 19 hålet

                              men stort tack ändå kanske hör av mig innom 25 år glöm inte det

                              vänligen
                              Christer
                              det e lungt christer. Bara skoj att du skulle komma med en jämförelse som passade mig som handen i hansken
                              19e hålet e det som e bäst, bara dom har fulldtändiga rättigheter. och nä, du har inte lägre hcp om du inte spelar för då e ditt hcp 36+ som det så fint heter. har själva spelat sedan jag var 7 och tillbringat sommrarna som asisterande golfpro på olika banor i södra svergie. satt bara och tänkte på en sak.... kan du svara på en sak..... -Varför e det så att här på foromet när man frågar om råd så blir man 99% av gångerna inte hjälpt direkt utan i stället blir man nästan idiot förklarad?
                              har upplevt det själva första gången jag frågade om en sak på forumet...
                              Och nu menar jag inte bara i denna tråden utan till 80% av alla trådar e det så....
                              Jag tycker många gånger att det e bättre att fråga folk som kan och som man tror skall kunna hjälpa en än att läsa i en bok, tycker det e lättare att lära sig så än att sitta och harva i en bokeller?
                              Tycker inte vi skall bråka hör, för vi jämförs ju redan med cutekid på troffetråden och det vill vi ju inte
                              Petrochromis is da shit8)8)

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • september 2002
                                • 5394

                                #30
                                Gud vad tråkigt när folk blir kompisar så fort, jag hade ju precis satt mig in i dramat =)
                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...